Los Angeles - Patnáct set filmařů, herců, scenáristů i filmových kritiků se po deseti letech sešlo, aby aktualizovali žebříček sta nejlepších filmů všech dob, který dává dohromady Americký filmový institut. Ale stejně jako v roce 1998 zvítězil Občan Kane.
Klasika Orsona Wellse z roku 1941 vyprávějící příběh proměny mladého idealisty v bezskrupulního cynika vítězí ve všemožných anketách o nejlepší film všech dob poměrně často. A obhájil i to nejprestižnější prvenství v žebříčku Amerického filmového institutu, který svůj seznam aktualizuje každých deset let.
Od roku 1998 se toho ve filmu hodně změnilo a také prestižní žebříček jinak doznal několika výrazných změn. Například Zuřící býk Martina Scorseseho z roku 1980 se vyšvihl z 24. místa v roce 1998 na současnou čtvrtou příčku.
Jedním z největších skokanů desetiletí je thriller Vertigo Alfreda Hitchcocka, který si z 61. místa polepšil na deváté. Ještě výrazněji si polepšil Chaplinův film Světla velkoměsta, který se před deseti lety dostal na 76. místo a letos je jedenáctý. Western Stopaři byl na 98. příčce, o deset let později se vyšvihl na 12. místo.
"Právě tyhle velké skoky jsou fascinující," říká Jean Picker Firstenberg, výkonný ředitel Amerického filmového institutu. "Opravdu doufám, že tento žebříček změní způsob, jakým lidé na filmy nahlížejí - že budou o snímcích jako Světla velkoměsta, Stopaři nebo Vertigo diskutovat a znovu se na ně dívat. Nebo se na ně podívají vůbec poprvé."
Na druhém místě aktuálního žebříčku se usídlil Kmotr Francise Forda Coppoly a prohodil si tak pozici s klasikou Casablanca, která letos skončila třetí, zatímco Kmotr byl bronzový před deseti lety. Do první desítky se letos mimo jiné dostaly filmy Zpívání v dešti (5. místo), Schindlerův seznam (8. místo) nebo Čaroděj ze země Oz (10. místo).
Z filmů, které vznikly za posledních deset let, se do první stovky vešly jen čtyři. První díl Pána prstenů (50.), Zachraňte vojína Ryana (71.), Titanic (83.) a Šestý smysl (89.).
Aktualizovaný žebříček přinesl i comebacky několika slavných filmů, které se před deseti lety do prestižní stovky vůbec nedostaly. To se týká hlavně černobílých klasik jako Generál (18.) Bustera Keatona. Důvodem, proč se zadařilo tolika starým, černobílým a mnohdy i němým filmů může být i fakt, že řada z nich vyšla v retrospektivách na DVD.
Několik slavných filmů tak poslednímu žebříčku chybí. Ze stovky vypadl Doktor Živágo, Amadeus Miloše Formana a Tanec s vlky, nejsou tu ani Blízká setkání třetího druhu Stevena Spielberga. Ten přesto zůstává režisérem, který má ve stovce nejvíc filmů, pět. Po čtyřech snímcích mají Hitchcock, Kubrick a Billy Wilder.
V žebříčku mají mezi herci nejvíc zásahů Robert De Niro a James Stewart - oba si zahráli v pěti vyvolených snímcích.
A co je tajemstvím úspěchu Občana Kanea? Bob Gazzale z Amerického filmového institutu se domnívá, že příběh o deziluzi a proměně bezúhonného občana v cynické monstrum je na pozadí mediálního světa pořád aktuálnější.
K tomu pořád platí, že Občan Kane ve své době změnil způsob filmového vyprávění. Film stojí na flashbacích, skrze které reportér pátrající ve starých novinách odhaluje minulost mediálního magnáta.
Navíc si ho tehdy neznámý tvůrce vydupal a změnil v Hollywoodu poměr sil, který nahrával jen všemocným studiím, případně filmovým hvězdám. Tím vytvořil kult, který přesahuje hranice kinematografie.
"Nikdo nepochybuje o tom, že se jedná o velký americký film, ale to, co slýcháme od těch největších umělců dneška, je fascinace tím, jak mladý režisér v pětadvaceti letech změnil kinematografii. To je nedostižný ideál, kterého by každý rád dosáhl," vysvětluje Gazzele.