Martin Svoboda a Tomáš Stejskal vybrali 15 nejzajímavějších filmů 51. ročníku mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, které byste si rozhodně neměli nechat ujít.
Jedna z klíčových událostí 2. světové války, atentát na protektora Heydricha, se dá zfilmovat jako pečlivá dobovka, vzrušující a zároveň tísnivé drama, precizní rekonstrukce hrdinského činu nebo intenzivní studie lidského chování v mezních situacích. Sean Ellis je jeden z mála tvůrců, kteří jsou schopni to vše zkombinovat a vtisknout filmu ryze autorský rukopis. Zahajovací film 51. MFF KV uvádíme ve světové premiéře. (MFF KV 2016)
Martin Svoboda: „Ellis, Murphy, Geislerová... Už jen kvůli námětu si ten film nejde nechat ujít, ale on navíc zatím vypadá dobře i z upoutávek. Rozhodně nejzajímavější zahajovací film za dlouhou dobu.“
„Rozhodli jsme se složit film výhradně z motivů, které nenávidíme,“ říkají Daniels, renomovaní tvůrci videoklipů, o svém celovečerním debutu a nejkontroverznějším filmu letošního Sundance. Paul Dano a Daniel Radcliffe velmi originálním způsobem dokazují, že životní radosti a strasti se mají sdílet s kamarádem; i za cenu toho, že jeho tělo nejeví známky života. Téměř. (MFF KV 2016)
Martin Svoboda: „Podobné bizarnosti dopadají buď velmi dobře, nebo špatně. Paul Dano a mrtvý Daniel Radcliffe se vyblbnou na opuštěném ostrově, kde budou filozofovat o prdění a smyslu života. Uprostřed festivalových dramat odlehčení neuškodí.“
Honáci, rodeo, transporty býků z místa na místo, chov vzácných koní – kolem těchto činností se pohybují hrdinové filmu a jejich příběhy se složitě proplétají. Nejde vždy jen o drsné muže, kovboj Iremar se touží stát krejčím a šít módní šaty pro ženy... Barvitý film plný temperamentu a erotického jiskření získal ceny na festivalech v Benátkách, Torontu a Varšavě. (MFF KV 2016)
Martin Svoboda: „Drama z prostředí býčího rodea; mezinárodní koprodukce v čele s Brazílií budí doposud v divácích světových festivalů nadšení. Snad se tedy nemine ani s námi ve Varech.“
Tomáš Stejskal: „Další brazilské překvapení, tentokrát z festivalu v Benátkách. Detailní vhled do nomádského vesmíru kovbojů, rodea, fyzického humoru a explicitní erotiky. Jízda na hřbetu býka mezi realismem a poezií, kterou dle kritiků z vlivného amerického internetového časopisu IndieWire nelze nikam zařadit.“
Paterson je řidič autobusu, ale také básník. Žije se svou ženou ve městě Paterson, kdysi proslulém, dnes zapomenutém. Sedm dní, kdy sledujeme rytmus života dvojice, se vyznačuje jen pozorováním drobných detailů, z nichž je tvořen Patersonův vnitřní svět, a jemný humor Jarmuschova poetického filmu. (MFF KV 2016)
Martin Svoboda: „Jim Jarmusch má nový film, takže není co řešit. Bělovlasý podivín je stále ve formě i po dekádě krize, kdy pochyboval o světu a jeho hodnotách. Po Přežijí jen milenci mu ale není důvod plně nedůvěřovat.“
Tomáš Stejskal: „Novinka Jima Jarmusche rozvíjí posun od pohledu na mužská přátelství ke zkoumání partnerských vztahů, který „otec nezávislého filmu“ započal předchozím snímkem Přežijí jen milenci. Tentokrát bez upírů a jiných žánrových kejklí, jen civilní městská poezie jednoho řidiče autobusu.“
„Myslela jsem, že točím drama, ale nakonec se to prodává jako komedie,“ komentovala autorka nečekaně velký úspěch svého filmu u kritiky i u publika. Příběh svérázných pokusů otce obnovit kontakt s dcerou sklízel v Cannes často potlesk během promítání, ale porota zůstala chladná. (MFF KV 2016)
Martin Svoboda: „Režisérka Maren Ade půlku diváků naštvala, půlku nadchla k ovacím ve stoje. Není nic lepšího. Prý točila drama, ale vyšla jí z toho komedie. Tak uvidíme, jak tohle pátrání po štěstí hrdinky v krizi dopadne.“
Tomáš Stejskal: „Překvapení letošního Cannes. Skvěle vyprávěné německé komediální drama, v němž hrají hlavní roli nejen falešné zuby či bulharský „yetti“ na večírku, který se nečekaně rozjede úplně „do naha“, ale především precizní průzkum bolestivého terénu vztahu mezi otcem a dcerou.“
Podobenství o moci a její devastující síle existuje nespočet, ale jen vzácně je v nich věnována pozornost také protilehlé straně. Tam nejsou jenom oběti, ale i přisluhovači, oportunisté, udavači, ubozí zbabělci nebo prostě jen lidé bez vlastního názoru. Snad nikdo je tak přesně neidentifikoval jako Jan Němec v tomto filmu. (MFF KV 2016)
Martin Svoboda: „Vlk z Královských Vinohrad se coby pocta Janu Němci dostal do hlavní soutěže. Jde o gesto. Spíš než gestům se věnujme opravdovým Němcovým vrcholům – festival promítne i jeho fantastickou hříčku O slavnosti a hostech.“
Jako lékař a občan se Romeo těší úctě obyvatel malého města v Transylvánii. Jeho pověst se začne hroutit, když se ve snaze zajistit nadané dceři lepší budoucnost zaplete do řetězce služeb a protislužeb a ztratí tvář i před svou rodinou. Další film Cristiana Mungia oceněný v Cannes. (MFF KV 2016)
Tomáš Stejskal: „Cena za režii z Cannes a novinka jednoho ze tří strůjců „rumunského filmového zázraku“, který už přes dekádu boduje na nejlepších světových festivalech. Cristian Mungiu se proslavil filmem 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny o potratu v komunistickém Rumunsku a nyní dle mnohých natočil další mistrovské dílo.“
Jeden ze zásadních italských snímků minulého století, emocionálně vypjaté drama s prvky neorealismu, přibližuje osud pěti bratrů Parondiových, kteří spolu s matkou přesídlí z chudého jihu do industriálního Milána. V hlavních rolích nedávno zrestaurovaného snímku, který měl zásadní vliv na rané filmy Scorseseho či Coppoly, se zaskvěli Alain Delon, Annie Girardotová a Renato Salvatori. (MFF KV 2016)
Martin Svoboda: „Retrospektivy se dočká i italský velikán Luchino Visconti. Každý jeho film jistě stojí za návštěvu, zde vypíchněme ten asi nejzásadnější s Alainem Delonem v čele.“
Šedesátiletá, stále krásná Clara se odmítá odstěhovat z domu Aquarius, přestože už v něm zůstala sama. Marně jí investor, chystající se dům zbourat, nabízí odstupné, marně jí ztrpčuje život. Clara se umí bránit každému nátlaku. Někdejší hvězda Latinské Ameriky Sonia Bragaová našla v postavě Clary velkou dramatickou roli. Novinka tvůrce snímku Zvuky od sousedů soutěžila letos v Cannes o Zlatou palmu. (MFF KV 2016)
Tomáš Stejskal: „Intimní portrét postarší ženy a znepokojivý pohled do brazilské společnosti, tentokrát nikoli ze slumů, ale ze starého obytného komplexu. Ty nejzáhadnější scény z něj patří k režijním vrcholům letošní canneské soutěže a zavrtají se divákům do hlavy jako termiti.“
Středomořská Lampedusa, pro některé bezpečný přístav, pro jiné pohřebiště. Místní obyvatelé každý den hledí se zármutkem na jednu z největších humanitárních katastrof naší doby. K nezměrnému lidskému neštěstí totiž není možné být netečný, což dokazuje i dokument oceněný Zlatým medvědem za nejlepší film letošního Berlinale, zabraňující nám odvrátit od kruté reality zrak. (MFF KV 2016)
Martin Svoboda: „Italský dokument vzbudil na Berlinale značnou pozornost a po internetu kolují jen ty nejlepší zvěsti o této alegorii uprchlické krize.“
Tomáš Stejskal: „Vítězný snímek z festivalu v Berlíně dokazuje nejen to, že dokumenty mohou směle soutěžit na nejprestižnějších filmových přehlídkách s hranou tvorbou, ale též mohou být vyprávěné „filmovější“ řečí než mnohá hraná konkurence. Pohled na uprchlickou krizi optikou malého italského chlapce a citlivého režiséra, který už s dokumentární tvorbou dokázal po Benátkách vyhrát další velký světový festival.“
Třicátá léta, Korea pod nadvládou Japonska. Mladá kapsářka je najata, aby sloužila u bohaté paní, s úkolem přesvědčit ji ke sňatku s cílevědomým podvodníkem a obrat ji tak o její bohaté dědictví. Plán vychází do té doby, než mezi ženami vzplanou vášnivé city. Nový počin vizionářského režiséra filmu Old Boy soutěžil letos v Cannes o Zlatou palmu. (MFF KV 2016)
Martin Svoboda: „Chan-wook Park patří mezi nejzajímavější režiséry, tak stojí za to věřit, že i přes slabší ohlasy si jeho novinka najde cestu k alespoň některým divákům. V Komorné by měly být opět nějaké ty pudy, nějaký ten sex... a z nich Park umí udělat intenzivní podívanou.“
Osmihodinový černobílý epos proslulého filipínského autora je historickým portrétem Filipín konce devatenáctého století, země bojující v občanské válce za konec španělské nadvlády. Jeden z nejvýraznějších a nejosobitějších uměleckých filmů tohoto roku fascinuje nejen po stránce estetické, ale také z hlediska historického, filozofického a společenského. Film je promítán v původním znění pouze s anglickými titulky. (MFF KV 2016)
Tomáš Stejskal: „Tento film nelze vidět jinak než v kině. Takřka osmihodinová černobílá esej z filipínské džungle je testem divácké výdrže, z Berlína si odnesla nejen nadšený aplaus „vytrvalců“ v sále, ale i cenu za umělecký přínos.“
Snímek jednoho z nejzajímavějších experimentálních režisérů nás zavádí do marocké pouště na natáčení filmu Olivera Laxe Mimózy, abychom se posléze ocitli v příběhu samotného Bena Riverse a končili otázkou, co je realita a co filmová iluze. Divák je vyzýván, aby byl spolutvůrcem mnohovrstevnatého, žánrově nezařaditelného filmu. (MFF KV 2016)
Tomáš Stejskal: „Jeden z nejzajímavějších experimentálních tvůrců současnosti točí filmy ještě mnohem záhadnější, než napovídají jejich názvy. Pohled do odlehlých zákoutí kinematografie, která však jsou ve skutečnosti jejím pulzujícím srdcem.“
E. T. – Mimozemšťan coby odpudivě vyhlížející monstrum připomínající znetvořené embryo a zjevující se šestnáctileté dívce, která má problémy s psychikou. Takhle vypadá premisa halucinační audiovizuální jízdy, tepající teenagerskými úzkostmi a lezavými pocity nepatřičnosti a hnusu. (MFF KV 2016)
Tomáš Stejskal: „E. T. – Mimozemšťan jako znetvořené embryo? Tento výlet do temnoty teenagerských snů útočící na publikum sonickými zbraněmi a stroboskopickým šílenstvím balancuje na hraně uměleckého experimentu a žánrové halucinace.“
Divoký západ, několik maskulinních svérázů, záchranná mise za unesenou ženou a indiánský kmen troglodytů holdujících kanibalismu. To jsou hlavní ingredience westernové dobrodružné jízdy, představující na proteiny výživný koktejl, který se nevyhýbá násilí a není rozhodně vhodný pro filmové citlivky. (MFF KV 2016)
Tomáš Stejskal: „Kanibalský krvák o indiánském kmeni troglodytů patří k nejoceňovanějším hororům loňského roku. Půlnoční hrůza se zvráceně westernovou příchutí.“
Filmový festival navštíví každý rok až 150 tisíc filmových fanoušků, nemáte-li již zajištěné ubytování, informujte se v karlovarském infocentru.
Organizátoři nabízejí návštěvníkům v průběhu festivalu vybrané hotelové jednotky až s 50% slevou z ceny pokoje. Stačí se po příjezdu do Karlových Varů informovat na přepážce Ubytování, kterou najdete v hotelu Thermal.
Pokud se vám nechce spát pod stanem a hledáte levné ubytování, zkuste jeden z festivalových hostelů.
Hostel – ZŠ Dukelských hrdinů Moskevská 1117/25. Za noc v něm zaplatíte 130 korun na osobu. Informace o ubytovacích kapacitách vám rádi poskytnou na telefonu 732 958 449.
Hostel – nábřeží Jana Palacha 100 metrů od hotelu Thermal. Za 170 korun na noc se tu vyspí až 500 hostů. Informace vám poskytnou na telefonním čísle 773 776 015 nebo 776 243 251.
Jednou z mála možností, kde bez problémů sehnat ubytování i v průběhu filmového festivalu, je stanové městečko v areálu Rolava (rezervace tedy není nutná). Nezapomeňte si vlastní stan, za noc za osobu zaplatíte 80 korun plus 15 korun městský poplatek (netýká se studentů). Ubytovat se lze do neděle 10. července 2016 do 15:00.
Ukázat stanové městečko na mapě
Další informace na telefonu 777 367 242 nebo na emailu: [email protected].
Karlovarský festival nabízí několik možností, jak se dostat na filmy:
Festival Pass využijí opravdoví filmoví fanoušci. Můžete jít denně zdarma až na tři promítání, účastnit se tiskových konferencí s filmaři, rezervovat si vstupenky přes SMS a rovněž využít možnosti vstupu do kina bez vstupenky pět minut před představením. Zakoupit ho můžete na kterékoli pokladně.
Cena Festival Passu se pohybuje od 250 korun (1 den) až do 1200 (celý festival). Studenti a držitelé karty ZTP mají nárok na slevu.
Ideální řešení pro návštěvníky, kteří nepřijeli do Karlových Varů jen za filmy. Vstupenky na jednotlivé projekce pořídíte za 80 korun, studenti a důchodci pak za 60 korun. Lístky na filmy lze zakoupit na kterékoli pokladně pouze na promítání na daný den, popř. na den následující.
Rezervovat si lístky přes mobilní telefony mohou pouze akreditovaní návštěvníci, resp. držitelé Festival Passu denně od 7 hodin až do půlnoci. SMS zprávu ve tvar MFF *číslo karty* *pin* *kód filmu* odešlete na číslo 906 09 05. Rezervované vstupenky lze vyzvednout na všech pokladnách.
Otevírací doba | |
Hlavní pokladna (hotel Thermal) | 8:00 - 24:00 |
Venkovní pokladny (schody u hotelu Thermal) | 8:00 - 22:00 |
Last Minute pokladna (informace, hotel Thermal) | 8:00 - 24:00 |
Pokladny F-Bar (hotel Thermal) | 8:00 - 24:00 |
Pokladny PUPP (Grandhotel Pupp) | 9:00 - 22:00 |
Pokladna Vodafone (hotel Thermal) | 8:00 - 20:00 |
Pokladna ve stanovém městečku | 8:00 - 12:00 |
Centrum.cz | Atlas.cz 1999 – 2024 © Economia, a.s. | O nás | Všechny služby | Volná místa
Inzerce | Služby firmám | Všeobecné podmínky | Cookies | Nastavení soukromí | Ochrana osobních údajů | Zpracování osobních údajů | Audiovizuální mediální služby | Nápověda
Jakékoliv užití obsahu, včetně převzetí článků, je bez souhlasu Economia, a.s. zapovězeno.
Bez souhlasu Economia, a.s. je zapovězeno též rozmnožování obsahu pro účely automatizované analýzy textů nebo dat podle ustanovení § 39c autorského zákona.