Marie Antoinetta tápe, ztracena v překladu

Jan Pomuk Štěpánek
18. 6. 2007 0:00
Jak by to vypadalo, kdyby Francii vládla Paris Hilton?

Recenze - Když se objevila zpráva, že se autorka filmů Ztracena v překladu a Smrti panen pouští do převyprávění osudu Marie Antoinetty, že hlavní roli si zahraje Kirsten Dunst a že ve filmu bude znít hudba od The Strokes nebo Air, vypadalo to, že se schyluje k velké události. Nestalo se.

Film debutoval na festivalu v Cannes a první reakce byly spíše rozpačité. Ambiciózní snímek pak v Americe komerčně propadl a do řady zemí putuje rovnou na DVD - včetně Česka.

Ať už má divák jakékoliv výhrady, Copollové těžko upřít režisérské kvality. Dokonale ovládá umění zkratky a v budování atmosféry je nepřekonatelná. Jak sama říká, šlo jí o to natočit Marii Antoinettu tak, aby měl divák pocit, že nesleduje historický film. To se jí podařilo. A nejde jen o to, že pařížská smetánka tančí na plese na rockové odrhovačky. Často používá kontaktní kameru z ruky a daří se jí rozbíjet sošnost, kterou kostýmní rekonstrukce trpívají.

Ze života Antoinetty si navíc s podivnou rozmařilostí vybírá jen určité momenty; zásadní zlomy (smrt dítěte, konec pod gilotinou) nanejvýš načrtne. Namísto toho se po vzoru portrétistů soustředí na vykreslení všech možných odstínů Antoinettiny osobnosti.

Marie Antoinetta.
Marie Antoinetta. | Foto: Reuters

Sňatek Ludvíka XVI. a Marie Antoinetty měl zaručit spojenectví Francie a Rakouska. Mladá rakouské princezna se tak vydává do Paříže, kde je v zápětí provdána za neodolatelně toporného dědice trůnu.

Zpočátku divák sleduje jeden opulentní výjev za druhým stejně vyjeveně jako mladá Antoinette. Absolutní přebytek, bohatství a okázalý komfort dokonale kontrastují s tisíci rituálů a formálních náležitostí, které z Antoinetty dělají nejbohatší vězeňkyni své doby.

Teprve postupem času se jí daří vyvlékat ze spárů formalit a začíná si užívat. Ve chvíli, kdy ještě nedala francouzskému lidu následníka, ale král umírá, se s mladičkým Ludvíkem ujímají královských povinností. V jejím případě to znamená definitivní oddání se nekonečným slastem.

Copollová sleduje její rozmařilosti jakoby s jemnou závistí za krkem a ve střední části dělá z filmu čistě dívčí představení. Už dlouho se na plátně neobjevila tak bezkrupulní oslava holčičích mánií. Desítky párů bot, dorty, šampaňské, zkoušení dalších a dalších šatů.

Marie Antoinetta.
Marie Antoinetta. | Foto: Bontonfilm

Tady Kirsten Dunstová podává suverénní výkon. Proměna naivní princezny v rozjíveného puberťáka, později v matku a nakonec zralou ženu zvládá skvěle. Úžasné chvilky ale střídá s pasážemi, kde působí bezradně: příliš neví, jak posté zahrát unuděný výraz.

I ona se chytá do pasti, kterou si Copollová nastražila. Ani neotřele zpracovaná banalita nepřestává být banalitou.

Tuny serepetiček, vizuální kouzlení ani přehršel opulentní dekadence nepřehluší fakt, že Antoinetta a Copollová nemají vlastně co říct. Že jejich snímek je efektním gestem, za kterým se už příliš neskrývá. I realistický film je "překlad" - symbol a stylizace. Zobrazit nudu otiskem do nudného filmu úspěch nezaručí, pokud nejste Andy Warhol.

Stejně jako Antionetta žije v absolutní izolaci od světa a propadá se do dekadentního manýrismu, tak i Copollová ztratila kontakt s realitou. Vykresluje podmanivě svoji vizi s takovou vervou, že se v ní sama ztrácí a dělá z filmu nekonečný proud výjevů, který začne pomalu nudit.

Marie Antoinetta.
Marie Antoinetta. | Foto: Bontonfilm

Někde se asi stala chyba. Copollová přesně ví, co chce říct, a ví, jak to říct - jen jí není příliš rozumět. Jako by sama uvízla ztracena v onom překladu, kde se geniální záměry proměňují v nevyužité šance.

Přesto by si snímek neměl nechat ujít žádný skutečný filmový fanda. Už proto, že probouzí otázky pátrající po výzvách a vůbec samotném smyslu a poslání filmu coby média v 21. století.

P. S. DVD bonusy rozhodně stojí za to. Kromě slušného filmu o filmu tu najdete krátký snímek parodující pořad MTV Cribs, ve kterém hlavně hiphopoví bardi provádějí svými nestřídmými vilami a předvádějí před kamerou, jaký mají bazén nebo ložnici. V tomto případě stačilo zaměnit rappera za Ludvíka XVI. a jeho Versailles a na světě je jedna vtipná paralela.

Marie Antoinetta, USA 2006. Režie: Sofia Coppola, Hrají Kirsten Dunst, Marianne Faithfull, Steve Coogan, Judy Davis, Jason Schwartzman, Rose Byrne, Asia Argento, Tom Hardy, 123 minut. DVD, distribuce Bontonfilm.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy