reklama
 
 

Kritici mají film roku: příběh o založení Facebooku

4. 10. 2010 9:00
The Social Network od Davida Finchera budí nadšení

Los Angeles - Snímek The Social Network (Sociální síť) vyprávějící s uměleckou licencí o založení Facebooku vyhrál o víkendu americký žebříček návštěvnosti. Kromě 23 milionů tržeb se na něj o premiéře snesla i vlna chvály recenzentů. Mnozí ho už označují za nejlepší film tohoto roku, či přinejmenším za „film s nejbystřejšími dialogy, jaký se letos objevil na plátnech" - ale občas taky za „jeden z nejsmutnějších filmů, jaké kdy kdo natočil".

Od Davida Finchera proslulého snímky Sedm, Klub rváčlů či Zodiac se čekalo, že natočí spíš temný příběh odehrávající se na pozadí vzniku slavné internetové stránky. A skutečně: režisér dostál pověsti tvůrce, který se zajímá o asociální figury - což v případě díla o sociální síti sdružující přátele a známé po celém světě působí velmi ironicky.

The Social Network na příkladu jednoho ze dvou zakladatelů Facebooku Marka Zuckerberga vypráví o zradě a osamělosti superinteligentního, ale nespolečenského outsidera.

Ztělesnění doby a místa svého vzniku

Stephen Holden z deníku New York Times napsal: „The Social Network je tím nejaktuálnějším darwinovským příběhem o přežití toho nejchytřejšího, který se žene kupředu na přívalové vlně břitkých dialogů."

Podle vlivného Petra Traverse z magazínu Rolling Stone dokonce „The Social Network definuje toto desetiletí" - v čemž mu přizvukuje další známý recenzent David Denby z magazínu The New Yorker: „Geniálně poutavý a emocionálně zdrcující film. Je naprosto symbolickým ztělesněním doby a místa svého vzniku." 

Kirk Honeycutt z magazínu The Hollywood Reporter ho popisuje dílo jako "inteligentní, hloubavý a nápaditý portrét" a jde podle něho o „povinnost pro všechny milovníky filmu". 

Jednoduše řečeno - o originální autorské dílo, které překračuje konvence běžných životopisů. Je ale poměrně složité ho žánrově zařadit. Střídá se tu velmi rychlá a břitká dialogová komedie s tragickou romancí a „vše je poháněno kinetickou energií, již typicky nalézáme v akčních filmech," jak napsal například Rick Groen v deníku Globe and Mail.

Distribuční rok se přehupuje do poslední čtvrtiny a začíná se už šuškat o oscarových nominacích. The Social Network bude podle všeho velkým favoritem v kategorii scénář, režie a hlavní mužský herecký výkon. Pro Finchera by to byl už druhý vstup do oscarového klání. Před dvěma lety takto stál proti favorizovanému Milionáři z chatrče se svým Podivuhodným případem Benjamina Buttona.

Právě v neděli Fincher představil svou novinku americkým akademikům v hollywoodském Samuel Goldwyn Theatre a stejně jako v případě recenzentů byly reakce víc než vstřícné. Dokonce i starší ročníky, kterým by nemuselo být blízké téma, přijaly film velmi doře jako "příběh přátelství a zrady".  

Předběžné favorizaci nahrává i to, že se objevují přirovnání ke klasice všech klasik Občanu Kaneovi (1941) - což je rovněž příběh o vzestupu mediálního magnáta. Scenárista Aaron Sorkin známý politickým seriálem Západní křídlo a komedií Soukromá válka pana Wilsona prý napsal zatím svůj nejlepší kousek.

Vycházel přitom z knihy Bena Mezriche The Accidental Billionaires: The Founding of Facebook A Tale of Sex, Money, Genius and Betrayal - její autor se proslavil už dřív knihou Bringing Down the House: The Inside Story of Six M.I.T. Students Who Took Vegas for Millions, podle níž vznikl gamblerský snímek Oko bere.

Obstrukce nejspíš nebudou

Skutečný Mark Zuckerberg se proti knize i snímku ohrazuje, že jde o velmi nepřesnou fikci, ale proti tvrzení filmařů, natočili velmi věrný portrét, zatím nepodnikl žádné právní kroky. Jak napsal J. R. Jones z deníku Chicago Reader: „Při sledování The Social Network se můžete cítit, jako by se někdo naboural do Zuckerbergova facebookového účtu a změnil mu profilovou fotku."

Na rozdíl od případu Občana Kanea, který rozzuřil mediálního magnáta Williama Randolpha Hearsta, jenž se poznal v hlavní hrdinovi, se však nejspíš nebudou žádné obstrukce a bojkoty konat.

Každopádně chvála na The Social Network je takřka univerzální; ze 165 recenzí evidovaných v databázi Rottentomatoes.com monitorující angloamerický tisk je celých 97 procent kladných. Možná je trochu zvláštní, že obvykle se filmy více líbí „obyčejným divákům", ale zde se líbí „pouze" 81 procentům hlasujících uživatelů databáze.

Na Mezinárodní filmové databázi IMDb.com má snímek průměrné hodnocení 8, 6 bodu z 10, přičemž o něco více se líbí Američanům než Neameričanům. Ze zvláštního důvodu se nelíbí ženám ve středním věku (30-45 let), byť prý umožňuje soucítit s hlavním hrdinou. Naopak naprosto bezvýhradně ho milují teenageři, což je částečně předvídatelné, ale vzhledem k jisté náročnosti na vnímání i docela překvapivé

Někteří kritici vyčítají filmu, že je z něj cítit nenávist scenáristy a režiséra k postavám. Výsledek pak prý je chladně odtažitý. Toto ale Fincherovi bývá vytýkáno odjakživa stejně jako to vytýkali jeho velkému vzoru Stanley Kubrickovi - a je to i jedna z věcí, která která mu naopak získává postavení kultovního autora.

Většina recenzentů vnímá The Social Network právě jako Fincherův a Sorkinův film, přesto nezapomínají zmínit práci všech herců, kteří prý víc než dobře naplnili jejich vizi. Jestliže výkon Jesseho Eisenberga v hlavní roli filmu se dal možná očekávat, překvapením je zpěvák Justin Timberlake v postavě spoluzakladatele Napsteru Seana Parkera. Velmi dobrý výkon podle kritiků odvedla Rooney Mara jako jedna z Zuckerbergerových ex-přítelkyň (tu si ostatně Fincher vybral do hlavní role hackerky Lisbeth pro svůj další film, adaptaci švédského detektivního hitu Milénium).

Film podle ohlasů vlastně nemá žádnou slabou složku. Recenze chválí také "okouzlujcící a chytrou vizuální stránku" i hypnotickou hudba Trenta Reznora z Nine Inch Nails.

Deziluzivní dílo

Někteří recenzenti v tom, jak hlavního hrdinu ztvárnil Eisenberg, vidí obdobný výkon, jaký naposledy podal Daniel Day Lewis ve snímku Až na krev, jenž byl podobně misantropický. Právě tento tón ovšem některé kritiky odrazuje.

Armond White tvrdí, že film je heroizací podivínství a obšírně polemizuje s ostatními publicisty, kteří se podle něj vezou jen na módní vlně. Podle Kevina Carra z časopisu 7M Pictures je dokonce The Social Network protivný svou „sebedůležitostí a narcistickou sebeoslavou vlastní význačnosti".¨

Bude zajímavé sledovat, jak si film povede dlouhodobě z komerčního hlediska a zda bude mít v kinech "dlouhé nohy". „Ekonomická síla" 500 milionů uživatelů Facebooku je obrovská, ale zároveň ne všichni budou chtít vidět pod jeho pokličku. Film měl menší náklady než předchozí Fincherovy snímky, přišel na relativně nízkých 40 milionů dolarů, ale jak bude vypadat jeho návštěvnost, se teprve uvidí - někoho můžou nalákat dobré ohlasy, někoho naopak odradit pověst velmi deziluzivního díla.

Komerčně zatím nejúspěšnějším Fincherovým filmem je Podivuhodný příběh Benjamina Buttona, jenž v USA utržil 127, 5 milionu dolarů, za ním následuje thriller Sedm s kulatými 100 miliony a thriller Panic Room - Úkryt (96 milionů).

Jako zábavná náhoda pak působí, že právě před rokem ve stejný týden měl premiéru  předchozí film Jesseho Eisenberga - hororová akční komedie Zombieland, v níž si pochvaluje, že jediná dobrá věc na apokalypse je, že už neexistuje Facebook a nemusíte si updatovat statusy.

Do českých kin přijde The Social Network (zřejmě pod nezměněným anglickým názvem) 4. listopadu. Ale již o týden dříve ho mohou největší filmoví a „facebookoví" nadšenci zhlédnout v předpremiéře v síti multiplexů Cinestar.

autor: Kamil Fila | 4. 10. 2010 9:00

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama