Kráska je v nesnázích i kvůli Hřebejkovi

Irena Hejdová Irena Hejdová
6. 9. 2006 0:00
Recenze - Tandem Hřebejk-Jarchovský chtěl nastavit zrcadlo. Ale jen jím divákům hází do očí prasátka. Uvnitř: TRAILER

Kráska v nesnázích je šestým filmem pilné dvojice. Zatímco retrosnímky z minulosti byly převážně milé a hezké, ty ze současnosti angažovaně patlají postavy i děj východoevropským asfaltem. Bohužel jiné téma by si žádalo i jiný přístup.

Což platí také pro nový příběh o tom, kterak chudá, ubohá, krásná česká žena s dvěma dětmi a manželem-kriminálníkem najde klid u šarmantního emigranta Evžena.

Marcela je trochu mrcha. Žije v neutěšených poměrech, štve ji druh její matky Ríša i manžel, kterého zase štve jeho matka. Ale pak Marcela skoro jako v pohádce potká elegantního Čechoitala. Archetyp dobra, lásky a západní elegance ji zásobí eury, jídlem, bydlením i láskou.

Hřebejkovy filmy od sebe vlastně nejde moc rozlišit. Natočeny jsou čím dál lepší kamerou Jana Malíře, stojí na zásobě známých českých herců, kteří volně přecházejí z jednoho filmu do druhého, i když tentokrát se Duška ani Polívky nedočkáme.

Nechybí nějaká ta scéna u oběda, z níž ukapává trapnost, leckdy i zdařile - tady v luxusní restauraci nad černými špagetami.

Hřebejk s oblibou vytěžuje situace až do dna jejich trapnosti, někdy by ale bylo lepší je utnout dřív. To vše je oblepeno hudbou, jež je tentokrát podkresem v pasážích až videoklipových.

Stejně jako v Horem pádem Hřebejk s Jarchovským tepají českou xenofobii a vychcánkovství. Jenže je to obraz moc okatý a vzápětí relativizovaný; všechno rychle vycídí nějaký vtípek. Špiní se i po evropsku: sexuálními, autosexuálními a násilnými scénami i vulgárním slovníkem.

Občas se Hřebejk dotkne čehosi hlubšího: tady třeba při pohřbu nebo když si Marcela uvědomí, že manžela vztahem s Evženem zrazuje. Ale raděj od toho rychle zase pryč.

Emília Vašáryová ve filmu Kráska v nesnázích
Emília Vašáryová ve filmu Kráska v nesnázích | Foto: Falcon

Ve výsledku je tu pak Česko vylíčeno jaksi plakátově, jako zaostalá východoevropská zemička, tady ještě postižená záplavami. Místní hudba je lehce folklorní (zde zastoupena zpěvačkou Radúzou).

A jako země plná kontrastů, kde po scéně Ríšova ujímání u oběda následuje záběr na oduševnělého Evžena, čtoucího si zadumaně Kunderu. Odpovídá to nejspíš obrazu, který o Česku mají Američané, a nejspíš i mezinárodním ambicím; méně už realitě.

Jen v takové zemičce se pak může stát, že tu elegantního emigranta místní obyvatelé fikaně oberou o majetek a využijí jeho bohatství do mrtě. Jak jinak si vysvětlit onen podivný vztah mezi Evženem a Marcelou?

Jiří Schmitzer ve filmu Kráska v nesnázích
Jiří Schmitzer ve filmu Kráska v nesnázích | Foto: Falcon

V Marcele se kumulují veškerá česká negativa, podobně jako v postavě úlisného kněze Jana Hrušínského a Evženova českého právníka v podání Jiřího Macháčka.

Ještě víc to platí pro Ríšu, druha Marceliny matky. Český otrapa s glumovským obličejem Jiřího Schmitzera v sobě koncentruje to nejhorší z češství, i když leckdy poněkud přehnaně. Přesto je právě jeho výkon z filmu rozhodně nejzdařilejší.

Geislerová a Abrhám zato působí místy poněkud bezradně, jejich postavy jim ani neposkytují mnoho možností vyniknout. Oproti tomu Marcelina matka je uvěřitelná žena ve vleku domácího tyrana, což nelze říct o Marcelině tchýni. Rigidní pomatená katolička vyznívá až parodicky, když neustále komusi podsouvá instantní teorie dobra, lásky a odpouštění.

Marcela (Anna Geislerová) a Evžen (Josef Abrhám) ve filmu Kráska v nesnázích
Marcela (Anna Geislerová) a Evžen (Josef Abrhám) ve filmu Kráska v nesnázích | Foto: Falcon

Na zkarikované postavy takového typu by ostatně Jarchovský mohl mít trade mark. Jeho scénáře šablonovitě variují tatáž schémata, což je při rostoucím množství filmů dvojice a tématům ze současnosti znát víc a víc. Vzpomínkovým filmům figurkaření, nepřesnost i uvěřitelnost odpouštíme, stejně jako bychom ji snad odpustili i té nerovné love story.

Jenže Hřebejk také "nastavoval zrcadlo". Měl by tak ovšem činit méně nápadně, nelavírovat tolik mezi diváckou přízní a snahou o realitu. Kdyby svým hrdinům vetřel asfalt opravdu pod kůži, možná bychom se dočkali i katarze. Tak třeba příště...

Kráska v nesnázích, ČR 2006. Scénář Petr Jarchovský, režie Jan Hřebejk, kamera Jan Malíř, producent Ondřej Trojan. Hrají Anna Geislerová, Josef Abrhám, Jana Brejchová, Emília Vašáryová, Jiří Schmitzer, Roman Luknár, Jan Hrušínský, Jiří Macháček a další. 110 minut, distribuce Falcon.

 

Právě se děje

Další zprávy