Los Angeles - Lidstvo se evidentně chce ještě na poslední chvíli pobavit a v poklidu multiplexů se podívat, jak za tři roky skončí. Apokalyptický film 2012 bezkonkurenčně vyhrál svůj premiérový víkend v severoamerických kinech, odkud získal 65 milionů dolarů, a celkově už vydělal ve světě 225 milionů dolarů.
Slavný megaloman Roland Emmerich, který miluje velké destrukce (Den nezávislosti, Den poté) a široké plátno (10 000 př. n. l.), tentokrát vychází z dávných předpovědí. Zkáza světa má přijít 21. prosince 2012, v den, kdy končí poslední známý cyklus starého mayského kalendáře.
Nechat si vygumovat mozek
Přestože režisér obsadil řadu charakterních herců (John Cusack, Woody Harrelson, Danny Glover, Thandie Newtonová), mají znovu hlavní slovo triky. A na rozpočtu se nešetřilo: přesáhnul 200 milionů dolarů, někdo mluví o celkových nákladech až 260 milionů.
Film 2012 má jen o tři miliony nižší premiérové tržby než Den poté z roku 2004, ale bohatě to vynahrazují tržby ze zbytku světa. Podle studia Sony je to historicky vůbec nejlepší výdělek snímku, který není součástí série typu Bonda a Pottera, nebo aspoň není adaptací nějakého knižního bestselleru.
Rekord drží Harry Potter a Princ dvojí krve: letos v červenci měl za první celosvětový víkend 394 milionů dolarů; 2012 je v aktuální pořadí devátý.
Studio se chlubí tím, že snímek za 200 milionů dolarů diváky přitahuje aktuálním tématem o "záchraně humanity". Ale většina recenzentů se domnívá, že z poslední doby není lepší příklad filmu, který má jen diváky ohromit a vygumovat jim mozek aspoň po dobu návštěvy kina.
Čtěte také: Recenze: Zánik světa v roce 2012 bude fakt velká zábava Fantastický pan Lišák už má fantastické recenze |
Na serveru rottentomatoes.com má film 39 procent kladných ohlasů; v podkategorii "Nejlepší recenzenti" dokonce pouze čtvrtinu. A námitky většiny autorů se neliší, mění se jen přívlastky a popisy, kterými film častují.
Kenneth Turran v LA Times kritizuje hlavně nesmyslné a banální dialogy, navrhuje sledovat 2012 bez zvuku a dodává: "Film trvá 2 hodiny 38 minut a určitě by si zasloužil soudnost a přemýšlení při střihu. Jenže snímek, ve kterém je vrcholem sofistikované konverzace věta To musíš vidět, asi nemá náladu na přemýšlení. Vlastně nemá náladu na nic."
To možná vysvětluje průzkum studia: ohlasy publika při odchodu ze sálů byly prý skvělé
Saje peníze a duši
Podle údajů databáze IMDb asi polovinu diváků tvořili lidé mladší 45 let a hodnocení filmu strmě klesá se stoupajícím věkem. Zatímco diváci a divačky pod 18 let, kteří tvoří základ publika, jež navštěvuje blockbustery, mu dali 8 bodů z deseti; ženy nad pětačtyřicet jen 5 z 10.
Elisabeth Weizmanová z New York Daily News nabízí vysvětlení: stejně jako Turran nadsázkou píše, že ani dolar z obrovského rozpočtu asi nešel na účet scenáristům a že film uspokojí jen ty, kdo si chtějí kecnout do kina s popcornem. Všímá si i vyznění snímku obhajujícího elitářství - protože k záchraně jsou vyvoleni ti nejbohatší.
Jedním z těch, které film o globálním tání inspiroval k záplavě slov, je Peter Travers z Rolling Stonu. Podle něj je 2012 naprosto cynická a oblbující ztráta času; stupidita, která z lidí vysává peníze a duši. "Asi budeme vážně blízko konci světa, když už se dalo předem odhadnout, že tahle srágora zdrtí žebříčky návštěvnosti," hořekuje.
I ti, kdo film chválí, v zásadě nepolemizují s tím, že jde o bezduchou podívanou. Spíš obhajují, že i takové spektákly mají právo na existenci. Že není špatné občas vypnout mozky - a že Emmerich k tomu nabízí dokonalou příležitost.
"Lidé většinou vnímají sousloví žánrový vzorec pejorativně. Ale vzorec je to od toho, že funguje. A Emmerich ho dotáhl k dokonalosti. Je tam všechno, co očekáváte - a ještě větší a velkolepější, než očekáváte," píše Fred Topel na stránce canmag.com. I nechtěný humor prý do této formule patří; ostatně další recenzenti vymysleli Emmerichovi novou škatulku "catastromedy".
Bláznivé a šíleně celistvé
Obhájci z řad teoretiků si pak přiřadili 2012 ke svým "guilty pleasures" a tvrdí, že funguje jako film nového druhu, spíš už zábavní park, a přiznávají režisérovi jisté "koherentní šílenství". Podle nich je to celé absurdní, bláznivé, ideologicky zvrhlé či naivní, ale přitom nesmírně celistvé.
Zcela opačné hodnocení od recenzentů má další novinka týdne, Fantastický pan Lišák - což je první animovaný film zavedeného, ale jinak velmi podivného režiséra Wese Andersona.
Film podle Roalda Dahla zatím vstoupil do omezené distribuce a skončil dvaadvacátý, ale ze čtyř sálů má 260 tisíc dolarů - což je průměr, na který zdaleka nedosáhl žádný z filmů první dvacítky.
Do první desítky se nedostala ani třetí novinka týdne. Hudební retro komedie Piráti na vlnách s Billem Nighym či Kennethem Branaghem, která se do USA dostává až po zbytku světa, skončila jedenáctá.