Pavel Marek chtěl původně natočit dokument o famózním mladém romském houslistovi Marku Balogovi. Ten na spolupráci kývl, ale hned od začátku převzal režii do svých rukou - respektive Houslový rytíř je záznamem společného úsilí o filmový portrét.
Balog se uchopení vzpírá, rád má všechno pod kontrolou. Tenhle film si pro sebe tak trochu ukradl a dobře udělal; občas trochu škobrtá, ale výsledkem je cosi na pomezí romské pohádky a hudebního dokumentu o talentované a svérázné osobnosti romské kultury.
Markovi lze přičíst k dobru, že nechal film klopýtat tam, kam jej Balog zavlekl. Nebránil se jeho fantasmagorickým nápadům, naopak je zapojoval do hry. Možná i proto je výsledek tak vydařený a vzbuzuje otázky, jestli by Romové těch filmů neměli "ukrást" víc.
"Oči bílého člověka vidí jinak než já, než my, Romové," obhajuje Balog v hodinovém dokumentu výsledný mix. Pánovitě filmařům přikazuje, co mají natočit, jindy zarapuje, aby prý to trochu oživil, a neváhá zavolat Ladislavu Špačkovi, aby se ho zeptal, jak řešit nastalou společenskou situaci.
Mezi sebestřednými monology a vypouštěním svérázných lidových mouder inscenuje Balog scény o rasismu české společnosti. V jedné preluduje s houslemi nad přezíravým mladým gádžovským párem, jindy hraje sebe před dvaceti lety, kdy byl zbit za to, že sám zbil jiného kluka za cikánské nadávky. Vrcholem jeho inscenačního umu je rekonstrukce situace, v níž se mu zjeví Ježíš a předává mu housle.
Poznáváme ho ale i z druhé strany. Přes veškerou jeho snahu ukázat se tak, jak on sám chce, se do dokumentu dostávají autentické prvky. Třeba i skrze jeho gádžovskou přítelkyni Karolínu, která kvůli němu odešla od dcery a manžela, či při jeho výjezdu na Slovensko a za matkou do Olomouce.
A nad tím vším pábením zní Balogova hudba. "Když vám naslouchá sál a je uchvácen vaší hudbou, tak jste rytíř," říká tu. V tom případě tím houslovým rytířem je; stejně jako rytířské ostruhy patří Markovi za to, že Balogovi ponechal tolik svobody.
Houslový rytíř, ČR 2006, scénář a režie Pavel Marek, kamera Jakub Halousek, střih Lucie Haladová, zvuk Michal Gábor, producent Vratislav Šlajer. 52 minut, distribuce Bionaut.