Los Angeles - Jako už tradičně na konci ledna, byl i uplynulý víkend v amerických kinech slabý; celkový obrat tržeb v kinech byl o 12 procent menší než loni ve stejnou dobu. Všichni distributoři si schovávají hity na později a nikdo si nedovolí uvést film, který by náhodou mohl v další sezoně bojovat o Oscary. Tudíž se vytahují z trezorů „ležáky".
Jedinou velkou premiérou byl okultní horor The Rite (Obřad), v němž hraje hlavní roli katolického kněze Anthony Hopkins. Na první místo v žebříčku mu stačilo utržit 15 milionů dolarů z 2985 kin.
Film je údajně inspirovaný skutečnými událostmi a vypráví o skeptickém americkém studentovi semináře Michaelu Kovakovi (Colin O'Donoghue), který navštěvuje školu exorcismu ve Vatikánu. Michael se během pobytu v Římě seznámí s neortodoxním knězem Otcem Lucasem v podání Hopkinse, který mu ukáže i temnou stranou víry.
Vymítač se nezopakuje
Režisérem Obřadu byl Mikael Hafstrom, původem švédský režisér, jenž zaujal mezinárodně v roce 2003 snímkem o školní šikaně Zlo mezi námi. Pokračoval pak natáčením hororů ve své domovině a posléze i v Hollywoodu. Relativně dobré jméno si před čtyřmi lety udělal adaptací povídky Stephena Kinga Pokoj 1408.
Pro Hopkinse jde o zatím nejlepší výsledek, jaký získal v jiné roli než coby proslulý Hannibal Lecter. Publikum bylo převážně starší, než je typické pro hollywoodské trháky - průzkumy studia Warner Bros. tvrdí, že 64 procent návštěvníků bylo starších 25 let generové rozdělení bylo půl napůl.
Obřad dopadl lépe než jiné nedávné démonicky-exorcistické tituly jako The Reaping nebo Devil. Na druhou stranu již asi nikdy se nepodaří zopakovat úspěch Vymítače ďábla ze 70. let. Tomu nasvědčuje i ohlas u kritiky: v angloamerických médiích bylo jen šestina kladných recenzí, ostatní film odsoudily.
U běžných návštěvníků kin si ale Obřad vede lépe. Na databázi IMDb.com má snímek zprůměrované hodnocení 6,2 bodu z 10 možných. O něco lépe ho hodnotí ženy než muži a o něco lépe diváci, kteří nepocházejí z USA.
Hlavní originalita snímku prý spočívá v tom, že exorcista nevěří v existenci ďábla, ale domnívá se, že jde jen o druh psychické poruchy. Film tedy začíná spíše jako drama zkoumající otázky víry a nadpřirozena, teprve postupně přejde k hororovému strašení.
Původně měl Obřad točit Roman Polanski, ale nakonec se režie vzdal. Více zahraničních recenzentů si přitom myslí, že by pak výsledek byl o něco kompetentnější a méně klišovitý. Například Amy Biancolli z deníku Houston Chronicle se podivila, proč musí posedlí ďáblem všichni znít jak „Darth Vader ve vaně".
Jak shrnul Jeff Bayer pro časopis The Scorecard Review: „Tento film je v kinech jenom proto, že v něm hraje Hopkins. To on nejen vede obřad, ale přímo vévodí Obřadu. To nicméněš neznamená, že je nutné ho vidět."
Nejvíce stížností se snáší na hlavu Colina O´Donoghueho, který hraje mladého pochybovačného kněze. Jeho výkon je „mdle nijaký a nevtahující" - jak napsal například Avi Offer z NYC Movie Guru. V průběhu děje prý navíc neustále stoupá nevěrohodnost a tím i klesá napětí. Jak to hodnotí Christopher Smith pro deník Bangor Daily News: „Obřad se snaží o autenticitu, ale není to nic jiného než karikatura či comics."
Můžou za to prý i přehnané digitální efekty, které například způsobují, že se Hopkinsovi zabarvují divoce oči a naskakují žíly; v tu chvíli už nelze film brát vážně. Některé recenzenty jako Williama Gosse z časopisu Cinematical dráždí i to, že film je vlastně náboženskou propagandou a má strašit ateisty, aby se dali na víru.
Joe Morgenstern z deníku Wall Street Journal si ale nakonec pochvaluje, že ve filmu jsou tak výrazné zvukové efekty, že občas přehlušují i dialogy, a to je vlastně dobře. Vystrašení čeští ateisté si je budou moc vyslechnout v kinech od 17. března.
Bezmyšlenkovitě nihilistické
Druhým novým filmem týdne byl akční thriller The Mechanic s Jasonem Stathamem v hlavní roli nájemného zabijáka. Jde o remake stejnojmenného snímku s Charlesem Bronsonem z roku 1972. Novou verzi přesazenou do současnosti režíroval Simon West (naposledy Hon na čarodějnice).
The Mechanic skončil v žebříčku třetí, za lehce nekonvenční romantickou komedií Hlavně nezávazně, jež měla premiéru minulý týden. Otvírací tržby 11,5 milionu z 2900 kin představují standardní výsledek pro Stathama a ostatně celý film je standardně stathamovský. Což někteří recenzenti považují za klad a jiní za zápor.
„Sledovat Stathama v akci vždycky stojí za cenu lístku do kina," myslí si James Vierniere z deníku Boston Herald, zatímco Robert W. Butler z Kansas City Star se zase ptá: „Jak dlouho se ještě Statham bude držet takto nepozoruhodných akčních filmů? Dostane se někdy ze své pohodlné zóny a překvapí nás?"
Cílové publikum dalo filmu na IMDb.com 7, 3 bodu z 10 možných, zatímco kritici jsou rozděleni přesně napůl. Problém filmu je možná v tom, že příběhů o nájemných vrazích, kteří chtějí skončit se svým řemeslem a předat ho někomu jiného, je příliš mnoho.
A tady tentokrát i trochu hapruje zápletka: pokud by hlavní hrdina byl opravdu nejlepší z nejlepších, pravděpodobně by si za nástupce nevybral psychopatického alkoholika. Humor se z toho těžit dá, ale je to prý dost nevěrohodné.
Některým recenzentům jako MarryAnn Johanson ze stránky Flick Filosofer také vadí, že film je nejen „příšerně násilný, ale brutalita v něm nemá žádný smysl a celé je to bezmyšlenkovitě nihilistické. Navíc se tu využívá nenávisti k ženám jako zdroje zábavy".
Čtěte také:
Portmanová si nově vydělává jako nemravná holka
Bezmyšlenkovitou brutalitu a misogynii si budou moct čeští fanoušci akčních filmů vychutnat v spíše na DVD než v kinech - premiéra v Česku dosud nebyla ohlášena. Ostatně možná bude lepší čekat na premiéry filmů, které kandidují na Oscary - jako jsou např. 127 hodin (3. února), Černá labuť (10. února), Opravdová kuráž (17. února) či Králova řeč (10. března). Brutalita v nich je taky, ale aspoň má smysl.