Snímek Všichni do jednoho je prý zakletý projekt. Pětatřicetiletý absolvent FAMU Karel Žalud ho natočil v létě 2004 v extrémně levných podmínkách; hotově prý do natáčení bylo vloženo asi půl milionu korun.
Nepříliš známí herci natáčeli za příslib procent ze zisku v nuselském sklepě, aby byl film co nejlevnější. Bez technického scénáře a s minimálním tvůrčím štábem. Scénář se přepisoval i během natáčení.
"Potřeboval jsem důvod, jak ty lidi do toho sklepa dostat. A napadla mě soutěž, které se dnes říká reality show. Tehdy to tu ještě nebylo, ale média už o tom přinášela nějaké reference ze zahraničí. Vymyslel jsem si svoji reality show," říká režisér.
Aby fungovala, musela být "hnusná, hodně brutální". Její hrdinové dokonce nevědí, jestli jsou ve vysílání.
Infobox
- Rozhovor s režisérem
Karlem Žaludem
O zakletých českých filmech, použití filmů jako plašidla na holuby a psaní pornografie.
Partyzánské podmínky natáčení přitom kvalitu filmu neovlivnily. Přes téměř dvouhodinovou stopáž má spád, herci tu předvádějí hraniční výkony a Žalud cit pro jejich režijní vedení i pro absurdní situace.
Konzervy a suchý záchod
Film se tváří jako záznam reality show. V ní je do jediné neútulné sklepní místnosti umístěno šest hráčů (a pes), kteří dohromady dávají jakousi rodinu a současně zastupují určité základní typy: agilní "otec" Vláďa, matka Renata, alternativní dívka Kamila, věčný pohodář Petr, intelektuál Pavel a smířený "děda" Bautner. Mírná modelovost příběhu není na škodu, herci úspěšně své postavy oživují.
Ve jménu boje o výhru je skupina ochotna žít v klaustrofobních podmínkách, ládovat se studeným vepřovým z konzervy, spát na pryčnách, chodit přede všemi na suchý záchod, navzájem se svléci a prohledávat se, kdo má na těle vysílačku v podezření, že je mezi nimi agent.
Pohled na ty nebožáky, kteří kvůli penězům odhodí důstojnost, je skutečně tristní. Nehledě na to, že časem začínají podléhat hysterii a paranoie - jako ve vynikající scéně, v níž po nalezení receptu na nakládané hermelíny skupina usoudí, že oněmi hermelíny jsou myšleni oni.
Pro kina možná ten snímek zralý úplně není: odehrává se v jediné místnosti a chybí mu filmová velkorysost. Stále rostoucí obliba reality show a související témata mediální manipulace z něj ovšem činí titul navýsost aktuální.
Ne náhodou se při jeho sledování vybaví také snímky podle Trierova manifestu Dogma - nejen kvůli způsobu natáčení, ale i proto, že má stejnou naléhavost a vnitřní tah; pod povrchem bublá a hrozí výbuchem.
Bez Bartošky to nejde
Po natočení snímku ovšem začalo martýrium dokončovacích prací. Definitivně film není hotov dodnes, především po zvukové stránce. Žalud začal jednat o možném prodeji filmu, v té chvíli ale narazil.
"Má to samý mínusy - nezapadá tam slunce, není tam sex ani drogy, žádnej Bartoška ani Bohdalová, na to se každej sponzor vykašle," shrnuje lakonicky Žalud.
Film odmítli kinodistributoři a zpočátku i Česká televize. Podle mluvčího Martina Krafla však v současné době probíhají jednání o koupi "Zatím nemáme podepsanou smlouvu. Jednáme už delší dobu, ale z naší strany je zájem, aby ta smlouva byla uzavřena," říká.
Případná smlouva s televizí by umožnila film dokončit: "Poté ještě zkusíme znovu VHS a DVD distribuci, případně uvedení na Slovensku," dodává producent Viktor Schwarcz, který zadarmo pomáhá dostat film k divákům.
Webové stránky filmu ZDE