Festival íránského filmu zahajuje předprodej vstupenek

Kultura ČTK Kultura, ČTK
4. 1. 2012 11:21
1. ročník se koná od 12. do 15. ledna ve Světozoru
Foto: Aktuálně.cz

Praha - První akcí se zahraničním filmem v Praze bude od 12. do 15. ledna v kině Světozor přehlídka současné íránské kinematografie. První ročník Festivalu íránských filmů fanouškům nabídne během šestnácti projekcí vybrané snímky z tvorby, která v posledních letech získává uznání na Berlinale, v Benátkách, v Moskvě i v Cannes.

Festival představí díla celosvětově uznávaných režisérů a režisérek, jako jsou Seyyed Reza Mir-Karimi, Abbas Kiarostamí, Kambuzia Partovi, Asghar Farhadi, Rakhshan Bani-Etemad nebo dokumentaristů jako Pirooz Kalantari či Kamran Shirdel.

Nejúspěšnější íránský film poslední doby, Rozchod Nadera a Simin scenáristy a režiséra Asghara Farhádího, festival zahájí a od půlky února pak bude uveden v české distribuci. Snímek, který mělo možnost zhlédnout již publikum v Karlových Varech, byl oceněn Zlatým medvědem za nejlepší film a Stříbrným medvědem v kategorii nejlepší herečka na letošním Berlinale.

Rozchod Nadera a Simin
Rozchod Nadera a Simin | Foto: Aktuálně.cz

Letos získal i další významné trofeje například v San Sebastianu, Londýně, Sydney, Melbourne, New Yorku, Oslu a Jerevanu. Snímek je oficiálním íránským kandidátem na nejlepší zahraniční film v rámci Oscarů.

Ženy v íránské kinematografii

Hlavní dějovou osu snímku Rozchod Nadera a Simin tvoří příběh manželského páru, který je vystaven těžkému rozhodnutí: odstěhovat se do jiné země a zajistit tak lepší život své jediné dceři Termeh, nebo zůstat v Íránu a starat se o Naderova otce, který je postižen Alzheimerovou chorobou? Rozchod manželů zapadá do dramaturgické skladby přehlídky, jež klade důraz na tematiku žen v íránské kinematografii, na život a dění v Teheránu a na tvorbu mladé talentované generace.

Esejisticky či sociologicky pojaté snímky, které určují tato témata, budou promítnuty ve třech programových sekcích festivalu: Hraný film, Teherán a Sekce krátkých filmů.

Je to prosté
Je to prosté | Foto: Aktuálně.cz

Sekce Hraný film v duchu stěžejní myšlenky Ženy v íránské kinematografii nabídne několik íránských celovečerních snímků, jež propojují ženy coby hlavní hrdinky, anebo ženy-režisérky. Dokumentární sekce Teherán a Sekce krátkých filmů pak přinesou nejaktuálnější a nejdiskutovanější témata v íránské společnosti; nevyhýbají se drogové závislosti, náboženské tradici nebo sociálním problémům.

Další celovečerní snímek v sekci Hraný film režiséra Seyyed Reza Mir-Karimi s názvem Je to prosté vypráví příběh oddané matky dvou dětí, jež nenachází naplnění v manželství. Postupně v ní klíčí pocit, že musí svůj život od základu změnit. Co však toto rozhodnutí skutečně obnáší, si uvědomuje až v okamžiku, kdy na ni čeká poslední zásadní krok.

Formálně poutavě natočený snímek Šírin světově uznávaného filmaře Abbase Kiarostamiho se skládá z  detailních záběrů publika v kině. Prostřednictvím širokého spektra emocí, zrcadlících se na tvářích žen, které sledují na plátně film, přibližuje Kiarostami klasický perský milostný epos z 12. století Chusrev a Šírin. V mytickém příběhu se nabízejí silné motivy ženského sebeobětování, lásky, touhy, zklamání i zrady.

Film Mahi a Heiran je dalším snímkem odehrávajícím se v době íránsko-iráckého konfliktu. Ústřední postavou je mladá venkovská dívka, která se zamiluje do afghánského imigranta. Prostřednictvím dokumentárních záběrů ilegálních přistěhovalců a reality uprchlických táborů film ukazuje pošlapávání lidských práv Afghánců, jejichž situaci dokreslují i pohnuté osudy filmových hrdinů. Líčení nadějí, které rodiče vkládají do svých dětí, a jejich obav i zklamání je vyprávěno jazykem srozumitelným divákům po celém světě.

Drogy a náboženská tradice

Šírin
Šírin | Foto: Aktuálně.cz

Zajímavá režisérka a scenáristka Rakhshan Bani-Etemad je na Festivalu íránských filmů zastoupena hned dvěma snímky. Po Gilane, příběhu odehrávajícím se ve válečném prostředí, jde o snímek Feťačka. Vypráví o životě dívky Sáry, která by se měla brzy provdat za svého snoubence, jenž se zanedlouho vrátí ze studijního pobytu v Torontu.

Rozhodně však nepůsobí jako romantická nevěsta; dny a noci ji zaměstnává snaha obstarat svou pravou lásku - heroin. Když Sáru málem zatknou při policejní razii v obchodním domě, dojde její matce trpělivost a odveze ji na odvykací kliniku s neortodoxními metodami.

Sekci Hraný film s ženskou tématikou pak uzavírá jeden z počinů režisérky Manijeh Hekmat nazvaný Tři ženy. Snímek zkoumá íránské tradice a jejich roli v současné společnosti. Zachycuje generační konflikty v příběhu ženy, která pátrá po své ztracené matce a dceři. Během této cesty nelézá i cestu k sobě samé a tím i příčinu celoživotního osamění. Tři ženy tak nabízí komplexní pohled na íránskou společnost zachycující rozmanitost mezi sociálními vrstvami.

Podle dramaturgů festivalu má program festivalu přispět k lepšímu porozumění íránské společnosti. V mezinárodním kontextu tak může pomoci vyjasnit mnohé otazníky v pohledu na íránskou společnost jako takovou.  

Více informací o programu festivalu a předprodeji vstupenek naleznete na www.iranianfilmfestival.cz nebo www.kinosvetozor.cz.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Právě se děje

Další zprávy