Praha - Na podium pražské Lucerny v sobotu vkráčí Ester Kočičková, aby tu všechny české filmové "chlapce a děvčata" bavila při nominačním večeru Českého lva. A také aby premiérově udělila cenu legálně nejstahovanějšímu filmu.
"Ester Kočičková je v dobré formě a sto minutový program je nabit informacemi i zábavou," slibuje ředitel České filmové a televizní akademie Petr Vachler. Kočičková si prý na podium pozve pouze muže - Jana Saudka či Tomáše Matonohu, ale i své mužské dvojníky.
Z osmnácti loňských snímků budou poté oznámeny ty, které 1. března budou bojovat o Českého lva v kategoriích nejlepší režie, scénář, herecký výkon či výtvarný počin.
"U českého filmu jsem napnut, jak výsledky dopadnou," říká Vachler. "Osobně mě těší nominace Gymplu, či filmu A bude hůř, a to v některých speciálních kategoriích, neboť mám osobně rád odvážné projekty. Jsem zvědav, jak se prosadí u Akademiků a mezi tradičnějšími snímky."
Už v sobotu budou vyhlášeni i první vítězové v dílčích kategoriích. Cena kritiky bude udělena jednomu z trojice snímků A bude hůř, Tajnosti a Vratné lahve.
Českého lva za nejlepší zahraniční film má šanci získat norský Kurz negativního myšlení, rumunský vítěz z Cannes 4 měsíce, 3 týdny a 2 dny či americké Goyovy přízraky českého rodáka Miloše Formana.
Cenu udělí i časopis Premiere: jeho čtenáři vybírají mezi Gymplem, Tajnostmi a Vratnými lahvemi.
Hned čtyři želízka v ohni má letos scénárista Marek Epstein. Má šanci získat dvě nominace v kategorii nejlepší scénář za snímky Roming a Václav.
Zároveň se dvěma scénáři boduje v pětici finalistů letošní ceny Sazky pro nejlepší nerealizovaný scénář. Soupeři mu tady jsou Zdeněk Mahler, Jiří Hubač či Jana Orozáková.
Utkají se i tvůrci nejlepších filmových plakátů - tady se rozhodne mezi snímky A bude hůř, Tajnosti a Vratné lahve.
Novinkou letošního ročníku je cena pro nejstahovanější český film ve videotéce O2 TV. "Je potřeba vyslat jasný signál všem, že film je zboží v regálu," horuje Vachler. "Mrzí mne, že krást filmy je pro mnohé z nás normální. Ohlasy, že na to nemám, neobstojí."
A hned nabízí řešení: "Každý má šanci si zajít do kina, a když na to nemá, počká si na DVD, a když nemá na DVD, může do půjčovny a když ani na to, má šanci si počkat na televizi, nebo za pár korun si dnes legálně film stáhnout. Je to jedna z cest, jak omezit touhu filmových kleptomanů a ochránit je před pokutami a vězením."
Na několik let avizovanou kategorii "dokumentární film" opět nedošlo. Vachler slibuje, že se bude udělovat, až se nasbírá prvních deset snímků, což by mohlo nastat přibližně za 2 až 3 roky.
Čeští tvůrci se ale bouří, že podobné sliby nebyly splněny už loni; navíc tak vůbec nedošlo na ocenění filmů, které už vznikly loni - mezi ně patří ceněné snímky Marcela Heleny Třeštíkové či Ztracená dovolená Lucie Králové.
Vachler to vysvětluje neschopností Unie filmových distributorů a dalších organizací dodat včas seznam dokumentárních filmů; proti tomu se ale organizace brání a vysvětlují vše spíše liknavostí Vachlerovy pořadatelské VAC.
"VAC se tomuto úkolu začala věnovat až během října 2007 a přestože se jí od nás dostalo pomoci, nebyla nakonec schopna připravit systém hodnocení, zorganizovat jejich výběr, ani sestavit odbornou porotu," říká Pavel Strnad, předseda představenstva Asociace producentů (APA).