Praha - Bába režisérky Zuzany Špidlové, která se jako vůbec jediný snímek českých tvůrců ucházela o cenu na festivalu v Cannes, nakonec uspěla. Film, jenž vznikl jako absolventská práce studentů FAMU, vyhrál hlavní cenu sekce Cinéfondation určené filmovým školám a mladým filmařům.
Bába byla i prvním českým hraným filmem, který kdy získal nominaci v této sekci. Současně je po 15 letech prvním domácím hraným snímkem, který se ucházel o jednu z hlavních cen oficiální sekce.
Mladá režisérka si prý při vyhlašování ani neuvědomila, že vyhrála. „Místo Bába jsem totiž slyšela Bábel, a tak jsem nejdřív zůstala sedět. Na pódiu jsem pak stála jako opařená, jen se usmívala a nebyla schopna reagovat," řekla v rozhovoru s Aktuálně.cz. Prý ani neslyšela, když ji pak přirovnávali k Formanovi.
Na možné vítězství příliš nemyslela, ani nebyla schopná posoudit konkurenci. Ze sedmnácti filmů v soutěži viděla jen čtyři; jinak po celou dobu festivalu dávala rozhovory - denně tři až pět pro média z celého světa.
„V tom posledním pro čínskou televizi jsem jen překvapeně zírala, když v Číňané v mém filmu objevili stopy Franze Kafky," dodává a ukazuje tak, že i vedlejší canneské sekce mají velkou prestiž.
Cena jí také umožňuje velký rozlet do budoucna. Její součástí je kromě finanční odměny i uvedení prvního celovečerního filmu v Cannes.
Zatím má rozpracovanou synopsi a nechce ji příliš upřesňovat. V telefonickém rozhovoru jen řekla, že půjde opět o intimní psychologické drama, v němž bude hrát hlavní roli mladá herečka z Báby - Marika Šoposká.
Pořadatelé obdrželi v této sekci v letošním roce celkem 1443 studentských filmů z celého světa. Snímek Bába byl pak zařazen do užšího výběru v kategorii Cinéfondation, která vznikla v roce 1998.
Dvacetiminutový snímek Bába, který získal loni na festivalu studentských filmů FAMUFEST ceny za nejlepší režii a nejlepší film, vznikl na základě rešerší režisérky v domovech důchodců a léčebnách dlouhodobě nemocných.
"Zajímal nás zejména kontrast stáří a mládí, stejně jako téma sobectví a viny. Dvě z hlavních rolí ztvárnili neherci, pro představitelku hlavní role umírající babičky šlo o vůbec první zkušenost s filmem", říká Špidlová.
Scénář byl psán na tělo devatenáctileté studentce konzervatoře Marice Šoposké, která by měla ztvárnit i hlavní roli v prvním celovečerním filmu, jehož scénář Zuzana Špidlová v současné době píše.
Posledním hraným snímkem nominovaným do hlavní sekce festivalu byl v roce 1994 Švankmajerův film Lekce Faust.
Zuzana Špidlová (rozená Kirchnerová) loni dokončila studia práv na Karlově Univerzitě v Praze. Ve stejném roce absolvovala bakalářský stupeň na katedře režie FAMU, kde nyní pokračuje v magisterském studiu. Kromě svého absolventského filmu Bába napsala scénář a režírovala krátké hrané snímky Bez konce (2004), Zadejte se (2004), Doma (2004) a Naděje zítřka (2006).
Režisérka říká, že si je vědomá, o jaký úspěch se v Cannes jedná. Festivalové úspěchy slaví v zahraničí české animované a dokumentární filmy; hraná díla se příliš neuplatňují.
Naposledy se to povedlo se studentským filmem Sašovi Gedeonu na festivalu v Japonsku, který pak díky finanční odměně mohl natočit celovečerní snímek.