Los Angeles - O Jamesi Cameronovi bude opět brzy slyšet v souvislosti s Titanikem. Režisér 8. dubna uvede na kanálu National Geographic pořad ke stému výročí potopení lodi, o kterém natočil oscarový megafilm. V téže době vstoupí jeho slavný snímek z roku 1997 znovu do kin ve 3D verzi.
Dvouhodinový speciál nazvaný Titanic: Definitivní slovo s Jamesem Cameronem popisuje televizní stanice jako „jedinečné pátrání po nikdy nevyřešeném případu tragédie". Pořad je součástí cyklu National Geographic Explorer-in-Residence, v němž televize spolupracuje se slavnými vědci, badateli, historiky či přírodovědci, a společně pak prezentují výsledky jejich výzkumu.
Za režisérem bude 12metrová replika luxusní lodi, v pořadu se objeví inženýři, umělci, historici i námořní experti, aby se pokusili definitivně osvětlit záhadu z roku 1912. "Výzkum takového řádu ještě nikdy neproběhl a některé jeho výsledky mohou zcela proměnit dosavadní interpretace toho, co se tehdy stalo," láká stanice na Cameronův pořad.
Autor 3D sci-fi Avatar je sice filmař, ale je znám pečlivou přípravou a výzkumem svých témat, zabývá se i technickou stránkou snímků. Pro Avatara sám pomáhal vyvíjet snímací a záznamové technologie, které mu pak umožnily natočit „dosud jediný opravdový 3D snímek".
Podílel se také na vývoji vozítka, které má přenášet prostorový obraz z Marsu, a na ponorce pro zkoumání Mariánského příkopu. Její záběry zároveň použije ve druhém Avatarovi, který se má odehrávat z větší části pod hladinou. Poslouží mu i jako základy pro počítačovou tvorbu podmořského světa.
Jednička byla a zatím podle všeho zůstává jediným filmem, kde je 3D začleněno do vyprávění, resp. je přímo jedním z jeho nositelů, nikoli jen "ozdobou" a atrakcí. Jistě je to dáno také právě tím, že režisér se dlouhodobě podílí na rozvoji a testování 3D technologií.
Nedávno pak ještě oznámil, že při pokračování Avatara chtěl využít nejméně dvojnásobný počet snímků za vteřinu, než je současný standard; hollywoodské filmy od 20. let využívají 24 snímků za vteřinu. Podle nových informací se ovšem premiéra dvojky odsouvá z roku 2014 až na rok 2016.
Pro režiséra bude pořad na National Geographic bezpochyby i dobrou reklamou na znovu uvedení 3D Titaniku. Film opět celosvětově vpluje do kin 6. dubna. Titanic, který Cameron napsal, režíroval i produkoval, byl ve své době nejdražší film; stál přes 200 milionů dolarů, podle některých údajů až 280 milionů.
Po Avatarovi (2,8 miliardy z kin) je druhým komerčně nejúspěšnějším snímkem všech dob s tržbami 1,8 miliardy. Je také jedním z tří filmů, které obdržely jedenáct Oscarů včetně sošky za nejlepší film a nejlepší režii. Zahájil hvězdné kariéry Leonarda DiCapria a Kate Winsletové.
"Existuje celá generace, která nikdy nezažila Titanic, tak jak má být viděn, tedy na velkém plátně. A bude to Titanic, jaký jste ještě nikdy nespatřili, digitálně upravený na rozlišení 4K a pečlivě převedený do 3D projekce. V nezmenšené emocionální síle a v obraze silnějším než kdy jindy. Bude to epický zážitek pro fanoušky i začátečníky," prohlásil už dřív Cameron. Sám přitom patří ke kritikům 3D konverze až po natáčení - neboť to v očích diváků může poškodit celý trend, který sám inicioval.
Žádné technické podrobnosti o konverzi Titaniku nejsou známy. Z Hollywood Reporteru se jen ví, že to bylo za „použití inovativní technologie StereoD", a z bulváru, že se Kate Winsletová při stereoskopické projekci rozplakala. Cameron si jistě nemůže dovolit přijít s něčím nedokonalým; na druhé straně těžko říct, jak se dá vytvořit 3D obraz ze snímku, který nebyl natáčen na dvě kamery. Dosavadní pokusy každopádně nedopadly dobře.
Titanic jistě může vyvolávat kontroverze ohledně umělecké hodnoty a debatu nad kritérii udílení Oscarů, ale jeho místo ve filmových dějinách zůstává nezpochybnitelné. Šlo o snímek, který znovuoživil popularitu melodramatu jako žánru, a především se mu podařilo zaujmout jak ženské, tak mužské publikum - ženské bylo nalákáno na romantiku, mužské publikum na akci a technické atrakce.
Film navíc důmyslně dával možnost oběma hrdinům být střídavě nositeli emocí i akce; střídal i perspektivu intimního vztahu s nadosobní perspektivou katastrofy.
Cameronovi se také podařilo zapojit digitální efekty do děje tak, že jsou v zásadě nepostřehnutelné (hlavně vyplouvání lodi a pak samozřejmě ztroskotání). Počítačově generované objekty odpovídající standardům fotografického realismu do té doby nikdy nebyly použity v tak velkém měřítku; většina efektů se naopak snaží být viditelná.
K nejvíc očekávaným 3D filmům letošního roku patří kromě staronového Titaniku či konvertované první epizody Star Wars také John Carter, třetí Muži v černém či třetí animovaný Madagaskar.
Za technický přelom je ale pokládána především premiéra první části dvoudílného Hobita na konci roku. "Předpokračování" Pána prstenů Peter Jackson natáčí ve 3D a rovněž na kameru se snímáním 48 okének za sekundu - čímž se zvýší plynulost pohybu na dvojnásobek. Hobit má tímto minimálně ustanovit nový standard obrazové kvality hollywoodských trháků.