Alice Nellis dotáčí film o rodičovství v moderním světě

Kultura Kultura, Red Kul
18. 5. 2009 15:30
Po snímku Mamas & Papas ji čeká velkofilm Lidice

Praha - Režisérka a scenáristka Alice Nellis (Ene Bene, Výlet, Tajnosti) natáčí svůj čtvrtý film - a v zátahu na ni hned čeká pátý. Nejprve intimní psychologické drama, poté výpravný velkofilm z druhé světové války.

Autorský snímek s pracovním názvem Mamas & Papas nyní vzniká ve společnosti U.F.O. Pictures, která se jako výkonný producent podílela na vzniku řady českých snímků. V posledních letech na Vratných lahvích Jana Svěráka, Tajnostech Alice Nellis a komedii Bobule Tomáše Bařiny.

Děj tvoří mozaika osudů několika manželských a partnerských dvojic, které v určitém zlomovém bodě života řeší otázky chtěného, nechtěného, vytouženého nebo naopak zmařeného rodičovství.

Alice Nellis podle svých slov pomocí souběžného vyprávění příběhů chtěla ukázat, že problém moderního rodičovství je širší a hlubší než konkrétní situace kterékoli postavy.

Foto: Ondřej Besperát, Aktuálně.cz

Spoje mezi příběhy, přechody tam a zpět mezi různými světy a různými podobami téhož principu  pak zobrazují relativitu i absurditu daných situací, dodává

„Zatímco žena zvažující možnost dát dítě k adopci věří, že její problém by vyřešil dostatek peněz, příběh lékařky, která své dítě ztratila, sděluje, že peníze neznamenají nic," komentuje Nellis vznikající dílo.

Podobně mladý pár směřující k interrupci předpokládá, že svou tím budoucnost zachrání. Manželé, kteří se rozhodnou pro adopci, jsou zase přesvědčeni o tom, že to jejich vztah posílí.

Téma vztahů mezi rodiči a dětmi se sice prolíná projekty ceněné filmařky, ale rodičovství je pro ni relativně nové. V žádném svém předchozím snímku neřešila, jak děti mění vztahy mezi mužem a ženou; zaměřovala se na mezigenerační dialog dospělých lidí.

Tajnosti
Tajnosti | Foto: Bontonfilm

Nové jsou i postupy, které použila: natáčí chronologicky dvěma kamerami. Jedna zachycuje celou scénu, úkolem druhé bylo soustředit se na situace subjektivnějším pohledem.

Cílem je dosáhnout maxima „nehraných" emocí a poskytnout hercům možnost skutečně se stát svou postavou. I proto scénář existoval jen jako volně vyprávěné příběhy bez konkrétních dialogů - které navíc herci předem neznali.

Do filmu obsadila především ty, s nimiž už pracovala v divadle či před kamerou. Je tu Zuzana Bydžovská, Martha Issová, Petr Franěk, Filip a Michal Čapkovi a také Zuzana Čapková. V jedné z rolí se objeví Ivan Shvedoff, který má za sebou účast na velkofilmech Nepřítel před branami a Bournův mýtus.

Zkoušení prý probíhalo na základě formování jakýchsi "životopisů" jednotlivých postav. "Učili se minulost postav, které mají ztvárnit. Neví, co přijde, co se stane. Ale o to jsou víc nuceni poslouchat, na místě reagovat a hledat sami v sobě," popisuje režisérka.

Čtěte také:
Karel Roden jako jediný přežije vypálení Lidic

Snímek se natáčí v Praze a v Ostravě. V srpnu čeká štáb dotáčka v Keni. Premiéra je plánována na březen příštího roku.

Režisérka se přitom už od listopadu bude věnovat natáčení válečného dramatu Lidice, jehož scénář napsala s autorem námětu Zdeňkem Mahlerem. I do něj obsadila Bydžovskou a Issovou, spolu s nimi také Karla Rodena, Václava Jiráčka, Jakuba Prachaře a Ivana Trojana.

Podle producenta Adama Dvořáka se premiéra uskuteční v prosinci 2010. Téměř třetinu z rozpočtu ve výši 65 milionů korun pokryje grant fondu kinematografie. Mahler získal za původní scénář tehdy nazvaný Nokturno v roce 2008 Cenu Sazky.

Pro Nellis by to měl být velký přestup od filmů, které se odehrávají v kuchyni, koupelně či manželské posteli, přestože i tentokrát se zaměří hlavně na psychologii postav.

 

Právě se děje

Další zprávy