Recenze - Jedním z letošních canneských filmů, který doputoval z tamní soutěže až do Karlových Varů, je i americký prohibiční western Země bez zákona (Lawless) pocházející z dílny australského filmaře Johna Hillcoata a hudebníka a scenáristy Nicka Cavea. Naši diváci mohli před pár lety zhlédnout jejich předchozí western Návrh (The Proposition), který představoval dost testosteronovou hru na kovboje z australské prašné polopouště točící se kolem příběhu viny, zrady a propocených kamaší.
Tentokrát se s drsnými hochy ocitáme ve Virginii doby prohibice, kde se rozpoutala válka o ilegální alkohol a zisky z chlastu. Kdo by ale očekával nějaké koštování whiskey, bude zklamán. Chlast se lemtá ze zavařovacích sklenic a vyrábí v kotlích ze všeho možného. Jediným měřítkem potravinářské kvality je, aby byl co nejsilnější a odmontoval vám svojí detonací hltan. Samozřejmě morální poselství této další surové westernové nakládačky je, že i ti odrbaní, retardovaní pěstitelé a paliči mají v sobě více smyslu pro spravedlnost a čest než zkorumpované úřady.
Nick Cave adaptoval román Michaela Benaroya, vycházejícího údajně ze skutečných událostí, které trochu romantizují dobu lidského prohibičního masakrování. Trochu se z toho vytratilo drama samotného alkoholu, jen zůstala násilná krvavá sekaná okolo.
Film líčí osudy rodiny bratrů Bondurantových, pálících ilegálně jablečnici, kteří se pod vedením nejstaršího Forresta postaví prohibičním dohlížitelům - hlavně pak sadistickému agentovi Charlie Rakesovi (Hillcoatův herec Guy Pearce) požadujícím od paličů úplatky.
Abych pravdu řekl, z filmu je poznat, že předloha v sobě měla hned tři literární příběhy románu. Autoři tak museli například vyškrtnout příběh prostředního syna, z něhož zůstal jakýsi upocený divoch. Příběh nejstaršího Forresta (Tom Hardy), který přežije nejrůznější katastrofy a zranění (španělskou chřipku, podříznuté hrdlo, prostřelené plíce), je paradoxně mnohem zajímavější než nakonec ústřední drama nejmladšího Jacka (Shia LaBeouf).
Naopak s ním do filmu vstupuje schematický příběh mladého dychtivého zelenáče, který se snaží - podle všech scenáristických příruček - vyrovnat starším bratrům. Aby mezi chlapy s ušpiněnými košilemi rozvážejícími alkohol, se dostalo trochu romantiky, Jack se zamiluje do krásné dcery místního pastora. Ve filmu se objeví i další gangster Floyd Banner v podání tradičně skvělého Gary Oldmana, který dostal ve filmu dvě bizarní scény - v jedné prostřílí automobil i s posádkou jako řešeto, v druhé uzemní chlapa lopatou.
Jinými slovy Země bez zákona je v základu vlastně žánrový snímek, stojící na nejrůznějších figurách gangsterek a násilné grotesky. Je plný drsné desperátské angličtiny a zejména obrovské, až manýristické snahy o dokonalou výpravu, atmosféru, realistické masky a vizuální efekty. Když se díváte na všechny bledé, zešedlé tváře postav, máte pocit, jako by vylezly ze starých fotografií.
Na druhou stranu nadějně rozjetý film padá po scéně, v němž se útočníci pokusí Forrestovi uříznout hlavu. Do té doby tvoří nejednoznačný, napínavý a trochu nebezpečný příběh o tom, jak může rodina kdesi v divočině pohromadě přežít v zemi bez zákona, kde bloudí spousta ztracenců. Od té chvíle se ale stává bohužel lehkou limonádou s průhledným koncem, či v lepším případě takovým westernovým karnevalem odrbaných venkovských balíků, nabízejících úžasně pestrou škálu fyziognomických výrazů. Nezvládnutá je i smrt Bondurantovic pomocníka Cvrčka i celá dynamika příběhu komunity, která se nechá zbaběle Rakesem zastrašit. Konec už je tak trochu zábavná kaše, proti níž nelze nic mít. Ale už ji neberete vlastně ani trochu vážně.