Recenze: Biograf Cirku La Putyka oslavuje éru němého filmu jednoduše a s happy endem

Barbora Čiháková
13. 1. 2016 8:48
Jednou z prvních premiér letošního roku na Jatkách78 je inscenace Biograf. Diváci mají možnost vrátit se zpátky v čase, do „biografu, který je vlastně kino, ale z doby, kdy se tomu ještě říkalo biograf,“ jak na úvod poznamenala hlavní postava – uvaděč, prodavač popcornu, ředitel a hlavně promítač, veliký milovník starých filmů. Jak se záhy ukáže, celá inscenace vzdává hold éře němého filmu.
Biograf
Biograf | Foto: LaPutyka

Už při vstupu do sálu čekal na všechny diváky uvaděč (Jiří Kohout), který se v průběhu celé inscenace promění v množství postav nejen na jevišti, ale i na samotném filmovém plátně. Každému věnoval klasický bilet, což ukazuje, že tvůrci promysleli inscenaci do detailu.

Ten samý uvaděč pak prvními slovy všechny návštěvníky přivítá. Proslov, který v různých variacích zopakuje i jako prodavač popcornu (příhodně rozdaného dětem, jež se o něj nebojí přihlásit), ředitel i promítač, jenž bude provázet celou inscenací.

Biograf
Biograf | Foto: LaPutyka

Jejich promluva je postavená na odlehčeném humoru: „Když se zhasne, můžeme vás jen těžko hlídat, (…) můžete se líbat, osahávat, ale za následky neručíme.“ Právě ten se bude navracet v jednotlivých monolozích ústřední postavy, která je odkázána na rozhovory bez odpovědí s němými aktéry filmového plátna.

Díky za jednoduchost

Celý hrací prostor je realizován jako starý biograf. Největší pozornosti se dostává filmovému plátnu, kde se odehrává takřka celá inscenace. Uvaděč se pohybuje primárně před ním, v prostoru, který nápadně připomíná forbínu. Opona je jednoduše nakreslená, čímž připomíná pohádkové kulisy. Je naprosto jasné, že by to mohlo být ztvárněno mnohem složitěji, a tedy v něčem dokonaleji, ale o to tvůrcům rozhodně nešlo.

Pohádkovost zde totiž odkazuje k samotnému příběhu, který čerpá z grotesek s happy endem z počátku století, kdy se diváci upřímně lekali i nejjednodušších efektů. Právě tahle přiznaná „nedokonalost“ automaticky vtahuje diváky do kontextu dané inscenace. Jako odkaz mimo jiné fungují i filmové kulisy, které připomínají expresionisticky stylizované černobílé výpravy typické pro německou kinematografii 20. let 20. století.

Stejnou funkci naplňuje i zaprášený pianista (Jan Čtvrtník), bez něhož si nelze představit žádný klasický biograf. Ožije přesně ve chvíli, kdy uvaděč symbolicky zandá cívku do promítačky.

V tu chvíli začne původní film, ve kterém účinkují snad všichni hrdinové minulosti: Oklahoma Kid, Mumie, Profesor Frankenstein, Neviditelný Jack, Charlie a King Kong. Začne film, ve kterém si nejednou přímo zahraje i samotný uvaděč. V mikroscénách, jež nejsou nikdy zatížené velkými efekty, reaguje na dění na plátně. Tak ho Oklahoma Kid naučí střílet, Mumie ho vyděsí, Neviditelný Jack předvede striptýz, až odhalí svoji vlastní neviditelnost a King Kong si s uvaděčem zahraje basketbal.

Pravidelně se vrací profesor Frankenstein. Jeho drobná intermezza, ve kterých neustále experimentuje, odkazují k postupné proměně kinematografie – jeden pokus stvoří titulky, jež předznamenávají éru zvukového filmu, i když, jak trefně poznamená uvaděč směrem k pianistovi, to pro muzikanty znamená ztrátu angažmá. Logicky v dalším pokusu přinese na plátno barvu. Nakonec však stvoří umělého člověka, který se všechny pokusí zabít.

Tím vznikne ústřední zápletka vztahující se ke groteskám. Začne totiž klasická bláznivá honička všech postav z jedné strany plátna na druhou plná jednoduché komiky známé z filmů Bustra Keatona nebo Charlieho Chaplina. Vyvolanou hysterii nakonec zachrání promítač, který díky kouzelným dveřím od Profesora vstoupí do samotného filmu, díky čemuž oba prostory definitivně propojí.

Kostýmové zpracování odpovídá soudobému stylu bez nadsázky a snahy o parodičnost. Důležité je i bílé líčení, jež napomáhá proměně jediného herce v množství různých postav. S tím koresponduje i herecký projev odpovídající rané kinematografii – hlavně výraznou mimikou a gesty.

Happy end

Podle očekávání nakonec všechno dobře dopadne. Po vzoru starých klasik i tahle inscenace najde svůj happy end, čímž jim v důsledku smekne klobouk.

Biograf trvá hodinu, což danou inscenaci, díky žánru i zpracování, zpřístupňuje hlavně dětem. I když je nutné dodat, že se rozhodně nenudí ani dospělí. Však to byli právě oni, kdo během premiéry vykřikovali obdivem, když se promítač napřáhl, aby si od filmového Kida z plátna převzal srdcové eso.

Biograf
Biograf | Foto: LaPutyka

Právě to potvrzuje nejsilnější stránku inscenace, která stojí na jednoduchosti. Nejde o přesycení technickou složkou, nerozluštitelných aluzí a zcizovacími efekty.

I když, jak v úvodu naznačoval uvaděč: „Pokud jste se přišli smát, ale nezasmáli jste se, pokud jste přišli spát, ale nevyspali jste se, pokud líbat, ale nemáte s kým, vězte, že lístky se nevracejí.“ Možná by se o to někdo pokusil, když nebude danou inscenaci vnímat jako oslavu éry němého filmu, ale jako současnou divadelní produkci, která využívá efektnější prostředky.

Nicméně ve chvíli, kdy divák přistoupí na přiznanou hru Biografu, má možnost vidět jeviště znovu dětskýma očima. Tvůrci inscenace to navíc umožňují i tím, že se nesnaží nedokonalost daného období parodovat, ale naopak jeho poetiku přijímají za vlastní. Biograf je tak jednoznačným důkazem, že divadlo k úspěchu mnohdy nepotřebuje složité prvky, což je v kontextu české divadelní scény víc než osvěžující.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Růžička je dalším vyřazeným, v hokejové reprezentaci pokračují tři brankáři

V další fázi přípravy kádru hokejové reprezentace budou od neděle pokračovat jen tři gólmani. Dnes z něj po rozhodnutí trenérů v čele s hlavním koučem Filipem Pešánem vypadl Jan Růžička, o účast na mistrovství světa v Lotyšsku dál usilují Šimon Hrubec, Petr Kváča a Roman Will. Pešán potvrdil, že má velký zájem o Josefa Kořenáře ze San Jose.

před 3 hodinami

Kovář získal s Zugem švýcarský titul a vyhrál bodování play off

Český útočník Jan Kovář se stal s Zugem švýcarským hokejovým mistrem. K rozhodujícímu triumfu EV nad Servette Ženeva 5:1, po němž vítěz základní části vyhrál finálovou sérii 3:0 na zápasy, přispěl asistencí u prvního gólu. Byl to jeho patnáctý bod v play off a s bilancí 1+14 produktivitu vyřazovací části ovládl.

Zug vyhrál ligu podruhé v klubové historii a po 23 letech. Jednatřicetiletý reprezentant Kovář přidal švýcarský titul k jednomu českému, který získal s Plzní v sezoně 2012/13, a dvěma z KHL. V tamní soutěži slavil v letech 2014 a 2016 s Magnitogorskem.

před 3 hodinami

Ve 101 letech zemřel Jegor Ligačov, sovětský tajemník pro ideologii

Ve 101 letech zemřel v Jegor Ligačov, bývalý tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu pro ideologii. Agentuře TASS to řekl mluvčí správy Tomské oblasti, odkud zesnulý pocházel. Ligačov byl mužem číslo dvě ve straně na počátku přestavby ve druhé polovině 80. let, kdy stál v čele Sovětského svazu a strany Michail Gorbačov. Později byl tento politik známý jako odpůrce politiky ruského prezidenta Borise Jelcina.

Sovětský a ruský politik byl tajemník ústředního výboru KSSS v letech 1983 až 1990. Od roku 1985 byl členem politbyra a v ÚV KSSS byl odpovědný za otázky ideologie. V té době byl mimo jiné jedním z iniciátorů protialkoholní kampaně v Sovětském svazu.

Když pozdější ruský prezident Jelcin v roce 1988 na stranické konferenci kritizoval, že perestrojka nepokračuje dosti rychle a nepostupuje dostatečně, mluvčí konzervativních stranických funkcionářů Ligačov mu tvrdě odsekl: "Borisi, mýlíš se," připomíná dnes TASS výrok, jímž se Ligačov proslavil.

Zdroj: ČTK
před 4 hodinami

Augsburgu nepomohl k bundesligovým bodům ani nový trenér

Fotbalistům Augsburgu výměna trenéra nepomohla, v 32. kole německé ligy prohráli ve Stuttgartu 1:2 a zůstali v pásmu ohrožení sestupem. Augsburg získal z posledních pěti bundesligových duelů pouze jediný bod a na třináctém místě tabulky má tříbodový odstup od barážové šestnácté příčky.

Nový trenér Augsburgu Markus Weinzierl zařadil v derby do základní sestavy záložníka Jana Morávka, který odehrál 67 minut. Brankář Tomáš Koubek zůstal na lavičce.

Domácí tým, který toužil utnout sérii čtyř bundesligových porážek, poslal do vedení v 11. minutě střelou zblízka Förster. Krátce po poločase vyrovnal hlavou Niederlechner, ale poslední slovo měl Kalajdžič, který si po centru z pravé strany našel správné místo mezi obránci. V ročníku dal už 15 branek a je nejlepším střelcem Stuttgartu, kterému patří deváté místo.

Německá fotbalová liga - 32. kolo:

Stuttgart - Augsburg 2:1 (11. Förster, 74. Kalajdžič - 59. Niederlechner).

Tabulka:

1. Bayern Mnichov 31 22 5 4 86:40 71
2. Lipsko 31 19 7 5 55:25 64
3. Wolfsburg 31 16 9 6 54:32 57
4. Eintracht Frankfurt 31 15 11 5 62:47 56
5. Dortmund 31 17 4 10 66:42 55
6. Leverkusen 31 14 8 9 51:35 50
7. Mönchengladbach 31 12 10 9 59:46 46
8. Union Berlín 31 11 13 7 47:38 46
9. Stuttgart 32 11 9 12 54:52 42
10. Freiburg 31 11 8 12 45:46 41
11. Hoffenheim 31 9 9 13 45:50 36
12. Mohuč 31 9 8 14 34:50 35
13. Augsburg 32 9 6 17 32:49 33
14. Hertha Berlín 30 7 9 14 38:49 30
15. Brémy 31 7 9 15 34:51 30
16. Bielefeld 31 8 6 17 23:51 30
17. Kolín nad Rýnem 31 7 8 16 32:56 29
18. Schalke 30 2 7 21 18:76 13
Další zprávy