Forsythe rozproudil Tanec Praha. Yasit zamotával nohy do gordických uzlů

Roman Vašek Roman Vašek
12. 9. 2021 18:11
Ke špičce světové choreografie už několik dekád patří jedenasedmdesátiletý Američan William Forsythe. Jeho dobře rozpoznatelný rukopis vychází z klasické baletní techniky, jejíž postupy, prvky a vazby však posouvá do nezvyklých tvarů a kombinací. Deformuje je, s oblibou mění dynamiku.

Forsythe vyniká například permanentní prací s pažemi, které se povětšinou rychle a razantně zařezávají do prostoru. V jeho programu A Quiet Evening of Dance, kterým tuto sobotu v Hudebním divadle Karlín vyvrcholila podzimní část festivalu Tanec Praha, tento typický znak zdůrazňovaly barevně výrazné, dlouhé rukavice.

První část sestává ze čtyř izolovaných duetů a sól. Zvukovou kulisu vytvářejí pouze místy slyšitelné nádechy a výdechy tanečníků, sotva znatelný zpěv ptáků či krátce znějící tichá skladba modernisty Mortona Feldmana.

Divák se musí navázat výhradně na pohybový tok vynikajících tanečníků, což bez berličky výrazné hudby v pozadí může být výzvou k udržení pozornosti. Je však na co se dívat. Pohyb plyne přirozeně, a přesto chvílemi překvapivě do všech směrů, končetiny tanečníků razantně atakují prostor, aby se záhy schovaly v nečekaných rotacích.

Některé výstupy začínají nečekaně bez přípravy a stejně tak zanikají, jindy se pozvolna rozvíjí jedno pohybové schéma rytmizované dechem tanečníků.

Po ztišené první polovině přichází na řadu choreografie Seventeen / Twenty One. Tady už zní hudba Jeana-Philippa Rameaua z 18. století a jeviště zaplavuje série převážně rozverných výstupů, mísících nejrůznější taneční inspirace.

Typické virtuózní baletní prvky s oblibou cituje hlavně drobný tanečník Roderick George, zatímco urostlý Rauf Yasit, přezdívaný RubberLegz, udivuje hiphopovými triky, kdy bryskně zamotává nohy do gordických uzlů, aby je záhy se stejnou samozřejmostí rozplétal.

Právě jeho výstupy sklízely u pražského publika největší ohlas. Míra invence se však v jednotlivých výstupech lišila, zjevně i pod vlivem rozdílného autorského vkladu účinkujících.

Inscenací A Quiet Evening of Dance vyvrcholila podzimní část Tance Praha. | Video: Tanec Praha

I přes jisté ztišení, které avizoval název inscenace, šlo o večer nabitý energií, bezbřehými a často jen marnotratně načrtávanými pohybovými nápady. Na publikum ale zjevně zapůsobil a na konci představení zvedl ze sedadel některé diváky.

Ti čeští se s Forsytheovou prací setkávají už 21 let od chvíle, kdy s trojicí jeho děl na Tanci Praha hostoval Frankfurtský balet. Předloni zase Brno uvedlo Maďarský národní balet s Forsytheovou inscenací The Vertiginous Thrill of Exactitude.

Zkušenost s choreografovým originálním tanečním slovníkem mají i zdejší tanečníci: v roce 2012 pražské Národní divadlo nastudovalo jeho In The Middle Somewhat Elevated a na letošní říjen týž soubor připravuje The Second Detail.

Tanec

William Forsythe: A Quiet Evening of Dance
(Pořádal festival Tanec Praha)
Hudební divadlo Karlín, Praha, 11. září.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 5 hodinami

Volejbalisté Itálie po 16 letech vyhráli mistrovství Evropy

V Katovicích italští volejbalisté udolali Slovince v pětisetové bitvě a celkově slaví sedmé zlato. Mladý italský celek na šampionátu neprohrál jediný zápas, suverénně prošel i ostravskou základní skupinou, v níž přehrál i českou reprezentaci (3:1) a také své dnešní soupeře. Tehdy 3:0, dnes 3:2. Dva týdny po ženské reprezentaci slaví Itálie zlatý volejbalový double.

Slovinci hráli již třetí finále za poslední čtyři Eura, ale opět se museli spokojit jen se stříbrem. Nad Italy vedli 1:0 a 2:1 na sety, ale rozhodující zkrácenou sadu ztratili 11:15. Jejich cesta za druhým místem přitom začala nečekanou porážkou v Ostravar Aréně s Čechy. Ti obsadili na turnaji osmou příčku.

Finálovou bitvu začali lépe Slovinci, dařil se jim servis i příjem, a byť Italové sedmibodovou ztrátu stáhli na minimum, víc už nedokázali. Karta se však záhy obrátila, mladý italský výběr se dostal do tempa a naboural sebevědomí soupeře. Koncovku třetí sady si vzal do své režie slovinský univerzál Tončen Štern, servisem ji rozhodl a přiblížil slovinský celek k vytouženému titulu. Dařilo se i jeho spoluhráčům blokařům, kteří často nacházeli mezery v italské obraně.

Kouč Ferdinando de Giorgi měl nicméně po další změně stran šťastnou ruku a střídáním univerzála Romana za Pinaliho zastavil nápor slovinských volejbalistů. Ti ještě začali rozhodující dějství tříbodovou šňůrou, ale druhá polovina tie-breaku patřila Italům pod vedením teprve devatenáctiletého smečaře Michieletta a nahrávače Giannelliho.

Bronzové medaile získali volejbalisté Polska. Úřadující dvojnásobní mistři světa si po semifinálové porážce se Slovinskem spravili chuť a před domácím publikem v Katovicích porazili šampiona z roku 2019 Srbsko 3:0.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

PSG zažilo proti Lyonu obrat. V nastavení rozhodl Icardi

Fotbalisté Paris St. Germain otočili utkání 6. kola francouzské ligy s Lyonem a po vítězství 2:1 zůstali v nejvyšší soutěži nadále stoprocentní. O třech bodech pro domácí rozhodl ve druhé minutě nastaveného času Mauro Icardi. Lionel Messi hrál od začátku duelu, ale v 76. minutě střídal.

Tým z hlavního města tak drží v čele soutěže pětibodový náskok před druhým Marseille, které porazilo 2:0 Rennes.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Poslední debatu kandidátů na kancléře SRN provázely spory o sociální témata

Spory o sociální témata, ochranu klimatu a také budoucí německou vládu provázely třetí televizní debatu kancléřských kandidátů konzervativní unie CDU/CSU Armina Lascheta, sociální demokracie SPD Olafa Scholze a Zelených Annaleny Baerbockové. Dnešní společné vystoupení trojice kandidátů bylo před nadcházejícími parlamentními volbami poslední. Vybírat nové složení Spolkového sněmu budou Němci za týden, tedy v neděli 26. září.

Další zprávy