Recenze: Don Quijote v Brně objevuje, kde začaly potíže s rozlišením iluze a reality

Foto: Ivo Dvořák
Marie Reslová
11. 11. 2019 16:15
Za "neskutečnou diskusní show o skutečnosti" označuje brněnské Divadlo Husa na provázku svého nového Dona Quijota. Inspiroval jej hrdina Cervantesova románu, ale tragikomickým protagonistou je moderátor, jemuž se v televizním studiu před očima rozpadá realita. Stejně jako rytíř zápasí s iluzemi a hledá svoji vysněnou ženu.

Inscenaci, která měla premiéru koncem minulého měsíce a toto úterý je na programu repríza, režíroval Jan Mikulášek, který s dramaturgem Martinem Sládečkem připravil i scénář.

Kulisa televizního studia je dokonalá. Prostor pro účinkující, který zabírají kamery, ohraničuje oblouk dřevěné, kubisticky lomené plochy. Celek i detaily obrazu jsou v přímém přenosu přenášeny na čtyři obrazovky spuštěné na hraně jeviště. Mimo záběry se připravuje kapela i pohoštění.

Dušan Hřebíček nás jako moderátor vítá "u sledování jubilejního stého vysílání diskusního pořadu, který se pravidelně věnuje kulturním, sociálním a politickým fenoménům dnešní Evropy v nečekaných souvislostech". Tématem je právě Cervantesův román. Moderátor slibuje, že ho rozebere ze všech aspektů.

Potíže se skutečností

Začíná pro režiséra Mikuláška typická koláž tematizovaných, trapnosměšných výstupů přecházejících v hudební čísla, jakou známe z jeho inscenací v pražském Divadle Na zábradlí, kde je uměleckým šéfem.

V groteskním zvětšení sledujeme přesně odpozorovaná a vtipně rozvíjená diskusní klišé, ad absurdum rozehrané skákání do řeči, potíže s vyjadřováním či temperamentním španělským hostem, komicky se prosazující afektovanou vědkyni nebo agresivní pokusy prosadit do "vědecké" debaty muslimskou agendu.

Z konvenčně vedené debaty ale postupně vyhřezávají až surreální momenty, v nichž se zúčastnění mění v ještě ujetější bytosti. Rozhovor se rozpadá a do moderátorova projevu čím dál víc vstupují snové představy a touha najít svou neznámou Dulcineu ze staré fotografie.

Mezi moderními křesílky se objevuje část quijotovského brnění, meč či barokní okruží, studiem procházejí postavy v historických kostýmech. Současnost a minulost, skutečnost a sen se prostupují, dřevěná zástěna se za dramatického podsvětlení otvírá jako nebe na El Grecových obrazech a dává se do pohybu. Mozaika šílených obrazů, které stačíme zahlédnout mezi každým jejím pootočením, houstne a vrcholí krvavou westernovou bitkou s "deštěm" utržených rukou.

Na snímku jsou zleva Tomáš Žilinský, Dalibor Buš, Dušan Hřebíček, Ondřej Kokorský, Sylvie Krupanská a Dominik Teleky.
Na snímku jsou zleva Tomáš Žilinský, Dalibor Buš, Dušan Hřebíček, Ondřej Kokorský, Sylvie Krupanská a Dominik Teleky. | Foto: Ivo Dvořák

Čemu vlastně přihlížíme? Sledujeme s moderátorem totálně se rozpadající virtuální realitu mediálního světa? Nebo vidíme, jak se v hlavě vyhořelého a zešílevšího televizního matadora bortí skutečnost, kterou nahradily potlačované sny o romantickém dobrodružství?

Autoři s quijotovským tématem překvapivě objevují počátek současných potíží s rozlišením iluze a reality, relativních i alternativních pravd - a to na počátku novověku, v době, která zrodila legendárního rytíře bojujícího s větrnými mlýny iluze.

Tvůrci se opírají mimo jiné o studii Milana Kundery Zneuznávané dědictví Cervantesovo, kterou jeden z účastníků cituje hned na začátku bizarní debaty: "Když Bůh opouštěl místo, odkud řídil univerzum a jeho řád hodnot, odkud odděloval dobré od zlého a dodával smysl každé věci, Quijote vyšel ze svého domu a nebyl s to poznat svět. Za nepřítomnosti nejvyššího Soudce se totiž svět náhle objevil v celé své zrádné mnohoznačnosti…"

Mediální panoptikum

Pokus o zdivadelnění tématu Dona Quijota inscenátorům i hercům vychází sugestivně, až místy zamrazí, zároveň i zábavně. Šťastně ho zasadili do mediálního provozu, jenž má stírání rozdílů mezi iluzí a realitou takřka v popisu práce. Jeho působivá scénická podoba je dílem Mikuláškova stálého spolupracovníka Marka Cpina.

Dušan Hřebíček a Ivana Hloužková.
Dušan Hřebíček a Ivana Hloužková. | Foto: Ivo Dvořák

Tomu se podařilo propojit architekturu televizního studia s vizualitou španělského baroka a režisérovi nabídl potenciál silných, až mystických obrazů. Právě z nich jako bychom v některých momentech cítili, že Všemohoucí z Kunderovy studie opustil své místo jen zdánlivě a možná se naším zmatkem dobře baví.

Dobře vychází i promítání na stěnu studia, kde se v záběrech pádících koní, krásných žen a koníků na pouťovém kolotoči zhmotňují projekce moderátorových romantických představ a vzpomínek.

Cpin je rovněž autorem kostýmů a také má zásluhu na precizně trefené plejádě odbornických týpků, usilujících o svých pět minut slávy na obrazovce. Přirozeně se o tuto panoptikální společnost nejvíc zasloužili skvělí provázkovští herci, kteří se viditelně s gustem "vyřádili" v Mikuláškových hravých groteskních etudách.

Dulcinea zpoza pultu

Méně úspěšná a dosti krkolomná je naopak snaha tvůrců vtáhnout do hry další dvě klíčové románové postavy. Sancho Panza se proměnil v moderátorova lehce šikanovaného a poněkud zanedbaného asistenta, který má za úkol najít nadřízenému vysněnou ženu z fotografie. Milanu Holendovi role neposkytuje příliš velký prostor ani mnoho šancí přesáhnout rozměr čistě služebné postavy.

Dušan Hřebíček jako moderátor.
Dušan Hřebíček jako moderátor. | Foto: Ivo Dvořák

Hledání Dulciney v inscenaci vyznívá trochu křečovitě. Přitom konfrontace zestárlé prodavačky a milované ženy z moderátorových vzpomínek je ve zvoleném tématu zjevně důležitá, ne-li zásadní.

Dulcinee autoři přisoudili jedinou scénu: setkání s mužem, který jí na celý život utkvěl v paměti z letmé chvíle na pouťovém kolotoči. Ivana Hloužková ji proměnila v jeden z nejlidštějších a nejdojemnějších momentů inscenace. Místo femme fatale, k níž upínal své city, má moderátor před sebou obyčejnou ženskou ve tvídovém kabátě a odmítne o svůj sen přijít. Ona o skutečnosti nepochybuje: "Jsi to ty."

Mohl to být konec na téma "je jen na nás, zda máme odvahu přijmout realitu". Je ale jen jedním z několika závěrů inscenace, které režisér publiku nabízí. Jako by si už nedokázal vybrat ten pravý.

Inscenace

Miguel de Cervantes y Saavedra, Jan Mikulášek, Martin Sládeček: Don Quijote
Režie: Jan Mikulášek
Divadlo Husa na provázku, Brno, premiéra 25. října, nejbližší reprízy 12. listopadu a dále 9. a 10. prosince.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 5 hodinami

Mönchengladbach podlehl Schalke a může přijít o druhé místo

Na úvod jarní části německé fotbalové ligy zvítězilo Schalke 04 nad Mönchengladbachem 2:0. Poražená Borussia promarnila šanci na posun do čela tabulky a může přijít o druhé místo, pokud Bayern Mnichov porazí v neděli v Berlíně Herthu.

Schalke vyhrálo díky brankám z úvodu druhého poločasu. V 48. minutě se posedmé v sezoně trefil německý reprezentant Suat Serdar, který je nejlepším střelcem týmu. O deset minut později zvýšil Michael Gregoritsch, který přišel v zimě na hostování z Augsburgu. Svěřenci trenéra Davida Wagnera se dostali na čtvrté místo před rivaly z Dortmundu.

Fotbalisté Getafe po dvou porážkách za sebou ve španělské lize zabrali a díky vítězství 3:0 na hřišti předposledního Leganés se posunuli na páté místo. Před šestým San Sebastianem i sedmou Valencií, které však odehrály o zápas méně, mají náskok dvou bodů.

Getafe v posledních dvou zápasech vyšlo bodově i střelecky naprázdno, ale dnes proti outsiderovi obě série rázně ukončilo. Už po 33 minutách vedlo díky brankám Leandra Cabrery, Allana Nyoma a Jaimeho Maty. Nepovedený zápas San Sebastianu, který na příčky znamenající záchranu ztrácí bod, v závěru ještě završily dvě bleskové žluté karty pro Rúbena Peréze.

Německá fotbalová liga - 18. kolo:

Schalke - Mönchengladbach 2:0 (48. Serdar, 58. Gregoritsch).

Španělská fotbalová liga - 20. kolo:

Leganés - Getafe 0:3 (12. Cabrera, 21. Nyom, 33. Mata).

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Johnson & Johnson má vyplatit 6,8 milionu dolarů muži, jemuž po léku vyrostla prsa

Muži, který tvrdí, že nebyl varován, že používání antipsychotického léku Risperdal může způsobit růst prsou, zaplatí americká farmaceutická a kosmetická společnost Johnson & Johnson (J&J) 6,8 milionu dolarů (přes 154 milionů Kč), a ne osm miliard dolarů. O dnešním rozhodnutí odvolacího soudu ve Filadelfii informovala agentura Reuters. Důvod snížení náhrady škody soud ve zveřejněných dokumentech neuvádí.

O odškodnění ve výši osm miliard dolarů soud rozhodl loni 8. října. Agentura Reuters tehdy napsala, že výsledná suma bude po odvolání výrazně nižší a první soudní rozhodnutí je varovným signálem pro firmu.

Zdroj: ČTK
před 6 hodinami

Slovinští házenkáři na ME porazili i Island a mají čtvrtou výhru

Překvapivě úspěšné tažení slovinských házenkářů evropským šampionátem nepřerušil ani Island, který jim na úvod druhé čtvrtfinálové skupiny podlehl 27:30. Osmý tým předloňského mistrovství Evropy vyhrál i čtvrtý zápas na turnaji a míří za postupem do semifinále. V něm byli Slovinci na Euru zatím jen jednou, když v roce 2004 na domácí půdě vybojovali stříbrné medaile.

Stoprocentní bilanci si drží také jeden z favoritů Norsko. Vicemistři světa porazili Maďarsko 36:29 a vedou tabulky před Slovinskem. Norové vedli po 18 minutách už 15:5. Sedmi góly se podílela na jasné výhře jejich hvězda Sander Sagosen.

Kromě Slovinců překvapují dál také portugalští házenkáři, kteří hrají na mistrovství Evropy po 14 letech. Spolupořadatele turnaje Švédy deklasovali 35:25 a obhájci stříbrných medailí jsou na pokraji vyřazení. Portugalci jsou v tabulce třetí.

Slovinské reprezentanty vede od úspěchu k úspěchu švédský trenér Ljubomir Vranjes, který mužstvo převzal teprve před měsícem. Šestačtyřicetiletý rodák z Göteborgu jako hráč získal tři evropské tituly a jedno světové zlato. V minulosti už trénoval srbskou a maďarskou reprezentaci. Nyní vede souběžně se slovinským výběrem švédský IFK Kristianstad. V základní skupině se svými svěřenci vyzrál i na národní tým své rodné země.

Mistrovství Evropy házenkářů:

Čtvrtfinálová skupina II (Malmö):

Slovinsko - Island 30:27 (15:14), Norsko - Maďarsko 36:29 (20:12), Portugalsko - Švédsko 35:25 (15:12).

Tabulka:

1. Norsko 2 2 0 0 70:57 4
2. Slovinsko 2 2 0 0 51:46 4
3. Portugalsko 2 1 0 1 63:59 2
4. Maďarsko 2 1 0 1 53:54 2
5. Island 2 0 0 2 45:54 0
6. Švédsko 2 0 0 2 44:56 0
Zdroj: ČTK
Další zprávy