Děti temnoty se prostituují s medvídky v rukou

10. 7. 2008 18:12
Vary nabízejí světovou premiéru drastického filmu
Děti temnoty
Děti temnoty | Foto: Aktuálně.cz

Karlovy Vary - Světovou premiéru si ve čtvrtek na karlovarském festivalu odbyl syrový japonský snímek Děti temnoty.  Film Sakamota Junjiho uváděný v sekci Horizonty - režisér ho osobně představil - nabízí nevybíravý pohled do zákulisí dětské prostituce a obchodu s lidskými orgány.

Hrdinů má snímek podle předlohy japonsko-korejského autora Yana Sogila hned několik - aby pokryl všechny "položky" děsivého byznysu. Po stopách podezřelé transplantace se vydává do Thajska japonský novinář Nanbu. Japonka je i sociální pracovnice Keiko, která se zabývá zneužívanými dětmi v thajské nevládní organizaci.

Zákulisí obchodu zosobňuje nejen několik dětských obětí, ale i řada zákazníků z Evropy a USA, kteří do Thajska přijíždějí ukojit své běsy. Mafie jim děti ochotně nabízí v zubožených podmínkách místních bordelů za přitakávání zkorumpované policie.

Děti temnoty
Děti temnoty | Foto: Aktuálně.cz

Bolestné téma film zpracovává neméně bolestnou formou. Znamená to mimo jiné značně explicitní scény odehrávající se ve světě pohlavně zneužívaných dětí, jejich znásilňování obtloustlými Evropany i týrání, bití a pálení cigaretami.

"Byl jsi dnes ve škole?" ptá se otylý Francouz malého Roye, zatímco s ním souloží a kamera zvědavě přihlíží.

Film sleduje cestu dětí z venkova až do postelí bohatých zákazníků i cestu orgánů vyjímaných z živých těl k novým příjemcům. Odkrývá přitom řadu brutálních podrobností - bohužel dost laciným a předvídatelným způsobem.

Jistě, jde o krutý obraz skutečného světa dětské prostituce, přesto vyvolává řadu otázek. Už tím, jak je jeho smysl "jen" nepokrytě aktivistický. A tak burcuje všemi prostředky a neváhá sklouznout k citovému vydírání. Děti sleduje s ušmudlanými medvídky v rukou, s dlouhými pohledy do nevinných očí i ve chvílích sexuálního ponižování.

Filmu nelze upřít až dokumentárně autentické zachycení života v místech, kam by se ani dokumentární kamera nejspíš nikdy nedostala. Ale zároveň hercům ztvárňujícím idealistické sociální pracovníky vkládá do úst příliš "spravedlivě rozhořčené" promluvy týkající se páchaných nespravedlnosti a méně se stará o motivaci i vnitřní stav postav.

Středeční novinářskou projekci poznamenaly odchody zhnusených novinářů; zhnusit také je cílem Dětí temnoty a v souvislosti s kontroverzním tématem se to nabízí. Ale umělecký film by asi neměl nahrazovat osvětovou kampaň v Thajsku ani přesvědčovat deviantní příjemce tamní sexuální nabídky, že se spíš mají jít léčit.

 

Právě se děje

Další zprávy