Děti nikdy nelžou. To je důvod k Honu na učitele

Antonín Tesař
2. 7. 2012 17:36
Sexuální obtěžování ve filmu Thomase Vinterberga
Foto: http://www.kviff.com/

Recenze - Dánský režisér Thomas Vinterberg si filmem Hon získal zpátky značnou část své reputace, kterou po uznávaném ranném snímku Rodinná slavnost z roku 1998 postupně drolil do čím dál plytčích artových melodramat.

Příběh o učiteli, který byl zatracen celou komunitou poté, co byl neprávem obviněn ze sexuálního obtěžování svých žáků, Vinterberg rozehrál jako sevřené drama o jedinci čelícím tlaku kolektivu. Slovo drama je tu přitom klíčové, protože právě jím se film liší od dnešních vrcholných festivalových snímků o problémech současné společnosti, jejichž metodou je naopak rozpuštění dramatičnosti.

Foto: FDC

Ten rozdíl by se dal vymezit tak, že na jedné straně máme filmy, které upozorňují na to, co se děje, a na druhé snímky, jež se soustředí na to, jak se to děje. Hon patří jednoznačně do první kategorie. Kolem problému falešných obvinění z pedofilie staví zápletku, která maximálně vyhrocuje ústřední konflikt a zjednodušuje jeho pozadí.

Naproti tomu druhý, realistický typ filmů (v letošním karlovarském programu k němu rozhodně patří například Na druhé straně hor Cristiana Mungia), věnuje hlavní pozornost drobnostem, které stále znovu zproblematizovávají hlavní téma filmu a ukazují společenskou situaci v co největší složitosti a mnohoznačnosti.

Hlavní hrdina Honu je naopak spíš tragická žánrová postava, na kterou náhoda uvrhla zlou sudbu. Téměř vše je ve filmu soustředěno do prostoru vztahů vesnické komunity, v níž se film odehrává a která má ve všem okamžitě jasno. Děti nikdy nelžou, o hrdinově vině pochybuje jen jediný člověk, ostatní proti němu vystupují jako jednolitá brutální masa a jeho reakce na zapuzení má podobu tragických heroických gest.

Na druhou stranu je třeba říct, že to je velmi dobré drama. Co do vykreslení motivací jednotlivých postav a jejich vzájemných vztahů vyznívá přesvědčivě a vyváženě. Dívka, která bezelstně zalže jedné z vychovatelek, že její učitel má „pindíka jako tyčku", je sama lapena do konspirace, kterou na základě jejích nejasných slov vykonstruují společnými silami dospělí.

Čtěte také
Cannes 2012: Skandinávský příběh o lulanovi a pomluvě

Hlavní hrdina vypadne z pozice čistokrevně trpící a spravedlivé oběti, když popuzeně vyhodí z bytu přítelkyni ihned poté, co jednou roztržitě zapochybuje o jeho vině. Je to vyprávění žánrové, ale ne schematické. Vinterbergovi se navíc perfektně daří vytvářet náladu neurčité kolektivní hrozby, která není vázaná na žádnou konkrétní osobu a, jak se hrdina dozví na konci, pořád zůstává přítomná alespoň v pozadí.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 11 minutami

Tuzemské automobilky letos kvůli nedostatku čipů nevyrobí přes 250 000 aut, což pro ně a pro jejich dodavatele bude znamenat ztrátu 200 miliard korun.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

V Kazachstánu bezpečně přistáli z vesmíru ruští filmaři

V Kazachstánu v neděli bezpečně přistála loď Sojuz MS-18 s ruským filmařským týmem, který ve vesmíru natáčel záběry pro nový film s pracovním názvem Výzva. Podle agentury TASS pomohl záchranný tým herečce Juliji Peresildové a režisérovi Klimovi Šipenkovi vystoupit z lodi.

Oba dorazili na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS) s kosmonautem Antonem Škaplerovem 5. října s odhodláním natáčet poprvé filmové scény ve skutečném vesmíru. Oba na oběžné dráze strávili 12 dní.

Vzniká díky tomu snímek, v němž je lékařka, která nemá s kosmonautikou nic společného, nucena letět do vesmíru, aby zachránila nemocného kosmonauta. Ve filmu se objeví i skuteční ruští kosmonauté Škaplerov, Oleg Novickij a Pjotr Dubrov. Před odletem se předpokládalo, že na oběžné dráze vznikne zhruba 35 minut snímku.

Kapsle s filmaři se nad kazašskou stepí objevila původně jako malá tečka v mracích, poslední kilometry se k Zemi snášela na padáku. "Vítejte doma," napsala na Twitteru ruská vesmírná agentura společnost Roskosmos. Posádce se podle ní po několikahodinovém letu vede dobře. Kapsle přistála 148 kilometrů jihovýchodně od města Žezkazgan a kromě filmařů v ní byl i kosmonaut Novickij, který pracoval na ISS od dubna. K místu přistání se vydal i šéf Roskosmosu Dmitrij Rogozin.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Za úspěšným španělským literárním pseudonymem Carmen Mola se skrývala trojice spisovatelů

Za úspěšným ženským literárním pseudonymem Carmen Mola se ve Španělsku skrývala trojice spisovatelů a scenáristů. Muži se rozhodli odkrýt identitu v pátek večer, kdy dostali od španělského krále Felipeho VI. hlavní literární cenu v soutěži Premio Planeta. Za svůj poslední detektivní román La Bestia dostala trojice spisovatelů cenu milion eur (zhruba 25 milionů korun).

Pseudonym Carmen Mola se poprvé objevil ve španělském literárním prostředí v roce 2018. Tehdy pod ním vydala trojice mužů detektivní román La novia gitana, který hned zaznamenal velký čtenářský úspěch. Hlavní postavou je policejní komisařka Elena Blancová, která figuruje i ve dvou dalších pokračováních knižní trilogie. Celkově se těchto tří románů prodalo na 400 000 výtisků

Za ženským pseudonymem se ale ve skutečnosti skrývala trojice spisovatelů a scénáristů Jorge Díaz, Agustín Martínez a Antonio Mercero. Ti si také v pátek večer převzali od španělského krále cenu.

Odhalení pravé identity bylo dosti nečekané. "Spekulace o tom, kdo je Carmen Mola, byly hodně zábavné, jedna z nejzábavnějších tvrdila, že je za ní (bývalá starostka Madridu) Manuela Carmenová," uvedl Agustín Martínez. Podle Antonio Mercera je na každé knize důležitý hlavně příběh, a nikoliv to, kdo ho napsal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy