Když se pralo mýdlem s jelenem a pila se cikorka. Připomeňte si retro zboží z reklam

Když se pralo mýdlem s jelenem a pila se cikorka. Připomeňte si retro zboží z reklam
Firma Stollwerck vznikla už v polovině 19. století a soustředila se hlavně na zpracování kakaa a čokolády. Cukrář Franz Stollwerck, který ji založil, přitom nejprve vyráběl pastilky proti kašli.
Motiv nelítostného boje s hmyzem v nadživotní velikosti, kterou vyobrazuje reklama na prostředek Flypest, připomíná spíš scénu z hororového filmu. Jak je ale patrné vpravo dole, škůdci nemají šanci.
Nejznámějším výrobkem kosmetické firmy Convallaria, kterou v Brně začátkem 20. století založil Alois Mikulášek, se stala zubní pasta Libuše. Vlastenecké jméno jí dal podnikatel v tehdy výrazně poněmčeném městě záměrně a sklidil úspěch.
Mýdlo s jelenem je dnes už legendární výrobek firmy Schicht. Její zakladatel Georg Schicht ho začal vyrábět v roce 1848 ve sklepě svého domu v obci Rynoltice na Liberecku. Schichtův syn Jan továrnu následně přesunul do Ústí nad Labem a ještě před první světovou válkou z ní udělal největší evropský podnik svého druhu. Zobrazit 28 fotografií
Foto: Kamil Mittner a Daniel Trávníček - Staré reklamní cedule
Magazín Magazín
4. 7. 2023 11:39
Z tekutého polévkového koření Julia Maggiho někteří lidé vaří dodnes. Stejně tak nedá leckdo při praní nadále dopustit na mýdlo s jelenem, které začal ještě za Rakouska-Uherska vyrábět Georg Schicht. Některé výrobky z dob monarchie i první republiky se už ale z pultů obchodů dávno vytratily. Sběratelé Kamil Mittner a Daniel Trávníček je nyní připomínají v rozsáhlé knize Staré reklamní cedule.

Mittner a Trávníček ve své publikaci Staré reklamní cedule nashromáždili celkem 715 ukázek smaltované a plechové reklamy z let 1900 až 1948. Většina prezentovaných cedulí vznikla pro domácí firmy. Najdou se mezi nimi reklamy na potraviny, drogistické zboží či techniku. Chybí naopak cedule pivovarů, pojišťoven nebo tematik auto-moto-velo. "Ne že by se nám snad nelíbily, ale nejde sbírat vše," vysvětluje Trávníček.

Fotografické reprodukce staré reklamy v knize doprovází informace o jejích rozměrech a materiálu, ale i základní údaje o výrobní firmě, která reklamu zadávala. "Historii mnohých firem a obchodních značek na českém území lze totiž v řadě případů vnímat i jako zajímavou součást našich kulturních dějin a často je ještě zajímavější než konkrétní reklama samotná," vyzdvihuje Mittner.

 

Právě se děje

Další zprávy