Jak nakupují ženy: Jste orlice, gorila, kočka, či had?

Zuzana Hronová Domácí Zuzana Hronová, Domácí
21. 8. 2013 11:28
Žirafy milují obchodní centra, hadi se jimi rychle proplazí, orlice útočí na slevy
České ženy nakupují nejvíce potraviny, mnohem více si ale vychutnávají nákup oblečení a bot.
České ženy nakupují nejvíce potraviny, mnohem více si ale vychutnávají nákup oblečení a bot. | Foto: Isifa / Thinkstock

Ostrava -  Jako orel, gorila, had, žirafa či kočka loví v supermarketech, malých obchůdcích, na trzích či internetu české ženy.

Výzkum pro společnost Provident Financial se uskutečnil formou skupinových diskusí v pěti českých městech: Praze, Ostravě, Brně, Českých Budějovicích a v Plzni a zúčastnilo se ho celkem 65 žen ve věku od 25 do 55 se středoškolským či vysokoškolským vzděláním.

Z výzkumu vyplynulo, že nejvíce české ženy nakupují potraviny, mnohem více si ale vychutnávají nákup oblečení a bot. Důležitá je pro ně i otevírací doba obchodů a blízkost k místu bydliště a k zaměstnání. Nakupování se věnují zhruba pět hodin týdně.

"I když účastnice výzkumu vykazovaly některé společné tendence, bylo možné vysledovat i určité rozdíly v nákupních zvyklostech a strategiích, které při nakupování ženy uplatňují. Vzniklo proto pět základních typů nákupního chování českých žen," sdělil Ondřej Holoubek, tiskový mluvčí Provident Financial.

Orlice: Krouží nad zbožím. Při slevě zaútočí

Orlice krouží nad kořistí, v nejvýhodnější okamžik zaútočí. Z úlovku má potěšení.
Orlice krouží nad kořistí, v nejvýhodnější okamžik zaútočí. Z úlovku má potěšení. | Foto: Aktuálně.cz

Zákaznice-orlice nakupování podle průzkumu milují. "Je to pro ně zdroj potěšení a opravdový lov. Orlím zrakem pečlivě sledují visačky s cenou. Když cena klesne na nejnižší možnou hranici, zaútočí," popisuje Ondřej Holoubek.

Tyto ženy stráví nakupováním nejvíce času. Systematicky navštěvují své oblíbené obchody, vyberou si budoucí úlovek a čekají na období slev.

"Jsou ochotné na svůj vytoužený svetřík čekat i několik týdnů. O to větší radost pak z úlovku mají," dodává Holoubek.

Protože radost z úlovku je přímo úměrná ceně, nebrání se tyto ženy ani občasným nákupům v second handech, kde loví netradiční a originální kousky.

"Nečekám na slevy ani tak kvůli finanční úspoře, ale baví mě ten pocit, že tutéž věc koupím za nesrovnatelně nižší cenu než na začátku sezony. Je to prostě radost z dobrého kupu, která mě nikdy neomrzí," svěřila se jedna z dotazovaných žen, která se označila za orlici.

Gorila: Má mládě a chce se o něj dobře postarat

Gorila chce to nejlepší a nejzdravější pro své mládě a celou rodinu.
Gorila chce to nejlepší a nejzdravější pro své mládě a celou rodinu. | Foto: Tomáš Adamec, Zoo Praha

Zákaznice-gorily jsou převážně maminky s malými dětmi. Tyto ženy jsou na rodičovské dovolené a záleží jim na tom, aby se rodina stravovala zdravě. Nakupují proto velmi pečlivě, hlídají si, co potraviny obsahují. 

"Rády také nakupují za výhodnou cenu v takzvaných akcích. Ty pro ně mají větší význam než sleva, která jim asociuje něco méně kvalitního. Akce je podle nich dočasné snížení cen produktů, které mají vyzkoušené a jsou kvalitní," líčil Ondřej Holoubek.

Ženy-gorily také rády nakupují na internetu dětské oblečení a na farmářských trzích zdravé domácí produkty. Někdy se jim také říká "biomatky".

Žirafa: Nakupování je pro ni společenská událost a zážitek

Žirafa si dokáže nakupování užít a náležitě vychutnat.
Žirafa si dokáže nakupování užít a náležitě vychutnat. | Foto: Reuters

Zákaznice-žirafy si nakupování užívají i společně se členy rodiny a kamarádkami. Nakupování je pro ně příjemná společenská událost a patřičně si jej vychutnávají. Nevadí jim vyčnívat v nakupujícím davu, naopak.

"Mám dvě starší dcery, které už se mnou nebydlí. Často ale společně chodíme po nákupech. Vždy mi umí dobře poradit a vybrat kousky, ve kterých vypadám i ve svém věku šmrncovně," usmívala se dotazovaná žena, která miluje velká nákupní centra.

Nakupování v podání žiraf není krátkodobou akcí či nezbytnou rychlou položkou v diáři. Je to novodobý obřad. Začíná velkými plány, pokračuje nadšeným prolézáním obchodních komplexů, slastně se může prodloužit obědem tamtéž. Končí sladkou tečkou v podobě moučníku a kávy, spojenou s vyprávěním zážitků z právě prožitého nákupního dne a zhodnocením úlovků.

"Nakupování máme jako událost, kdy můžeme být spolu. Nejdříve dobře nakoupíme a pak si zajdeme na kafíčko, kde všechno probereme," dodává žena-žirafa.

Kočka: Je marnotratná, loví pro potěšení, ne z hladu

Kočka je marnotratná, loví spíš pro potěšení než z hladu.
Kočka je marnotratná, loví spíš pro potěšení než z hladu. | Foto: ISIFA/Thinkstock

Nakupující-kočky mají svou hlavu a při nakupování chtějí být samy.

Nakupují jen tehdy, když na to mají náladu. Často loví jen pro své potěšení, a ne z hladu. Tyto zákaznice jsou nejmarnivější.

Mají rády luxus, šperky, eleganci a šik módu. Někomu by se mohlo zdát, že nakupující "kočky" to mají krásné a bezstarostné. Má to ale jeden velký háček.

"Tyto ženy nejčastěji podléhají impulzivním nákupům. Jsou schopny utratit i nepřiměřeně vysoké částky za předražené zboží bez racionálního uvažování. A nebrání se ani nákupům na dluh. Využívají s oblibou kreditní karty a v některých případech sáhnou i po rychlé půjčce," upozornil na problém Ondřej Holoubek.

Had: Rychle se proplést mezi regály a mít to za sebou

Žena-had chce mít nakupování rychle za sebou, chce se jen co nejrychleji a nejnenápadněji prosmýknout mezi regály.
Žena-had chce mít nakupování rychle za sebou, chce se jen co nejrychleji a nejnenápadněji prosmýknout mezi regály. | Foto: Reuters

Existují ale také ženy-hadi, které na rozdíl od žiraf, orlic, goril či koček nakupování nesnáší. Putování s košíkem či vozíkem je pro ně utrpení a snaží se ho zkrátit na minimum.

Hadi "nemusí" ani přítomné davy lidí, ve společnosti agilních žiraf či orlic se necítí dobře.

"To já nakupování nemám vůbec ráda. Je to pro mě utrpení. Snažím se mu vyhýbat. Když to jinak nejde, tak se snažím mít to rychle za sebou a proplétám se mezi regály a lidmi jako had," přiznala další dotazovaná žena.

A není sama. Tyto zákaznice jako had loví kořist jen jednou za čas a dělají si zásoby. Čím déle zásoby vydrží, tím později budou moci vyrazit na neoblíbený lov.

"Ženy přiznávaly, že nesnáší davy, proto nakupují spíše v menších obchodech a na internetu. Pokud musejí do velkých obchodních komplexů, jsou tam v noci nebo ve večerních hodinách," upřesnil Ondřej Holoubek.

 

Právě se děje

Další zprávy