Vidí hutě jako dinosaury, kterým hrozí vyhynutí. Český fotograf za nimi jezdí po celém světě

Snímek z výstavy Viktora Máchy nazvané Hutě, která právě probíhá v pražské Nikon Gallery.
Franklin – válcovna tyčí
Kosaya Gora – vylévání strusky
Krivoj Rog – odběr vzorku
Moskva – u komory
Foto: Viktor Mácha
Foto
19. 7. 2018 9:07
Podle toho, co Viktor Mácha fotí, byste jen těžko uhodli, že má za sebou studium teologie a religionistiky. Od roku 2006 totiž na vlastní náklady cestuje po světě a dokumentuje závody těžkého průmyslu, jakými jsou železárny, ocelárny, válcovny, kovárny, slévárny nebo koksovny. Nyní své snímky vystavuje v pražské Nikon Gallery.

Máchův fotografický archiv v současné době obsahuje snímky několika stovek hutí od amerického Středozápadu po asijskou část ruského Uralu. Souběžně již několik let spolupracuje s Výzkumným centrem průmyslového dědictví pod Fakultou architektury ČVUT v Praze a Národním památkovým ústavem v Ostravě.

Jeho fotografie si za cíl kladou jediné - objektivní dokumentaci krásy těžkého průmyslu a nenávratně mizejících technologických procesů spjatých s výrobou a zpracováním kovů. Je totiž možné, že naše generace bude jednou z posledních, která tento fascinující svět temně dunících továrních hal na vlastní kůži pocítí.

Levná čínská ocel, politicky motivovaná touha po zelenějších kontinentech i převratné pokroky technologií výroby posledních let mění náš svět k nepoznání.

Průmyslová revoluce skončila a dinosauři v podobě majestátních vysokých pecí a kovově vrzajících těžních věží jsou před vyhynutím.

S postupným útlumem průmyslu nám před očima mizí i podstatná součást kultury, která spoluutvářela celé 20. století. Možná že zanedlouho budou Máchovy industriální fotografie posledním svědectvím těžkého průmyslu minulého století.

O výstavě

 

Právě se děje

Další zprávy