Přenesme se do Ameriky v dobách divokého západu. Píše se rok 1874 a tehdejší oceňovaný fotograf Eadweard Muybridge prožívá životní drama. Je mu něco málo přes čtyřicet, tráví život na cestách po USA a fotografuje. Jeho žena Florence, o dvacet let mladší než on, zůstává doma a najde si milence. Pohledný muž se jmenuje Harry Larkyns - říká si major, ale je to jen hochštapler a podvodník, který pod nejrůznějšími záminkami mámí z lidí velké sumy peněz.
Když se Muybridge dozví o nevěře své ženy, velmi ho to raní a naprosto chladnokrevně naplánuje pomstu. Zjistí si, kde momentálně Larkyns pobývá. 17. října 1874 odjede vlakem do Napa Valley, vystoupí ve stanici Calistoga. Nejme si bryčku a dojede k ranči Yellow Jacket.
Zaklepe, požádá, aby mu zavolali Larkynse. Ten přichází. "Kdo chce se mnou hovořit? Nevidím vás," ptá se. To poslední, co v životě uslyší, je věta. "Jmenuji se Muybridge a mám pro vás zprávu od mé ženy." Následuje výstřel z pistole Smith & Wesson. "Larkyns, smrtelně zraněn, se vrávoravě potácel domem přes salón k zadním dveřím, vyšel ven a padl pod obrovský dub. Zemřel ani ne za dvacet vteřin," popisuje následující okamžiky kniha Jiřího Koliše, nesoucí název Staré pověsti fotografické.
Muybridge pak v klidu odevzdal pistoli, posadil se, začetl se do novin a čekal na zatčení. Necítil se vinen. A kalifornský soud - pro nás možná překvapivě - rozhodl v únoru 1875 v jeho v prospěch. Posoudil fotografovo jednání jako oprávněné.
"Muybridgeův případ byl posledním v Kalifornii, kdy byl vrah zbaven viny, aniž byl prohlášen za nepříčetného. Jeho čin byl posouzen jako důvodné zabití," konstatuje Jiří Koliš v knize. Členové poroty své rozhodnutí vysvětlili tím, že nemohou potrestat někoho za to, co by za podobných okolností sami udělali.
A jakou souvislost má tento tragický příběh s fotografií? I to rozebíráme s Jiřím Kolišem v podcastu. Osvobozující rozsudek pro Muybridge znamenal, že mohl pokračovat ve své práci. O čtyři roky později, v červnu 1878, vyfotografoval na dostihové dráze v Palo Altu sekvenci snímků, které zachycovaly rozfázovaný koňský běh. V době, kdy se fotografovalo velkými deskovými aparáty na mokré kolodiové desky, to byl nesmírně složitý úkol. Muybridge ho zvládl a zapsal se tak do historie fotografie.
Jiří Koliš: Staré pověsti fotografické I až III
Trilogie, celkem přes než 600 stran textu shrnujících formou samostatných "pověstí" zajímavé příběhy z historie fotografie. Vydalo nakladatelství Petit - Jiří Koliš v roce 2023. Trilogie vyšla v malém nákladu a není v běžné knižní distribuci. Prodává se pouze jako celek a je dostupná zde: (skolachuze.cz/index.php?produkt=493)