Skryté motory pro cyklisty. Na první pohled nepoznáte, že jsou v kole zabudované

Tento válcový motor se zasune do trubky rámu kola (zde je vytažen ven, aby měl divák představu, jak vlastně vypadá).
Na první pohled nic nenasvědčuje tomu, že by se jednalo o kolo s elektrickým pohonem.
Když je motor uvnitř, vypadá to takto.
Baterie je ukryta v podsedlové brašně.
Na vizualizaci od výrobce je vidět ozubení, přes které se síla motoru přenáší na středovou osu. Zobrazit 5 fotografií
Foto: Tomáš Vocelka
Tomáš Vocelka Tomáš Vocelka
25. 11. 2017 10:33
Ve světě závodní cyklistiky jsou zatracované a nenáviděné. Skryté elektromotory mohu fungovat podobně jako doping. Dají cyklistovi výhodu před soupeři. Ale mezi hobby cyklisty sbírají popularitu. "Mají je rádi třeba starší jezdci, kteří už nestačí kamarádům na vyjížďce a s elektrokolem by se mezi ně styděli," prozradil zástupce firmy Vivax-Assist.

Existuje vůbec motor skrytý v rámu kola, nebo je to jen pohádka? Tato otázka je už dávno zcela bezpředmětná. Samozřejmě existuje. A už se i běžně prodává. Nabízí ho třeba rakouská firma Vivax-Assist. A podle jejích zástupců je o tento pohon mezi hobby cyklisty docela zájem. 

Kolo na první pohled neprozrazuje, že je uvnitř elektromotor.
Kolo na první pohled neprozrazuje, že je uvnitř elektromotor. | Foto: Tomáš Vocelka

Vivax vystavoval své elektrické pohony na cyklistickém veletrhu Eurobike, pojďme se tedy podívat, jak vlastně vypadají. Jedná se o poměrně tenký válec, který přes ozubení pohání přímo středovou osu kola. Je opravdu zcela ukrytý v rámu bicyklu, na první pohled není vůbec vidět. 

Podle zástupců firmy ho mají v oblibě třeba starší jezdci, kteří přestávají stačit mladším kolegům při víkendových vyjížďkách. Přijet mezi pravověrné silniční cyklisty by na elektrokole nechtěli, takže si do svého bicyklu nechají zabudovat diskrétní elektrickou výpomoc. 

Ne, že by to nebylo poznat vůbec. Baterie je obvykle ukrytá v podsedlové brašně nebo má podobu cyklistické lahve. Vedou k ní dráty. A na řidítkách bývá nainstalováno ovládání elektropohonu. Na první pohled ovšem tyto úpravy skutečně vidět příliš nejsou.

Skrytý elektromotor
Skrytý elektromotor | Foto: Vivax-Assist

Elektromotor i s baterií obvykle neváží více než 1,8 kg. Podle způsobu jízdy a požadavků na asistenci prý motor vydrží pomáhat cyklistovi 100 až 400 minut. Dojezdová vzdálenost se s asistencí pohybuje od 40 do 160 km. Podle technických parametrů, které uvádí výrobce, má motor výkon až 200 wattů, jeho délka je 22 centimetrů a průměr kolem 3 centimetrů.

Problémem však bude pro většinu cyklistů cena, která se pohybuje kolem 70 tisíc korun.

 

Právě se děje

Další zprávy