Existuje vůbec motor skrytý v rámu kola, nebo je to jen pohádka? Tato otázka je už dávno zcela bezpředmětná. Samozřejmě existuje. A už se i běžně prodává. Nabízí ho třeba rakouská firma Vivax-Assist. A podle jejích zástupců je o tento pohon mezi hobby cyklisty docela zájem.
Vivax vystavoval své elektrické pohony na cyklistickém veletrhu Eurobike, pojďme se tedy podívat, jak vlastně vypadají. Jedná se o poměrně tenký válec, který přes ozubení pohání přímo středovou osu kola. Je opravdu zcela ukrytý v rámu bicyklu, na první pohled není vůbec vidět.
Podle zástupců firmy ho mají v oblibě třeba starší jezdci, kteří přestávají stačit mladším kolegům při víkendových vyjížďkách. Přijet mezi pravověrné silniční cyklisty by na elektrokole nechtěli, takže si do svého bicyklu nechají zabudovat diskrétní elektrickou výpomoc.
Ne, že by to nebylo poznat vůbec. Baterie je obvykle ukrytá v podsedlové brašně nebo má podobu cyklistické lahve. Vedou k ní dráty. A na řidítkách bývá nainstalováno ovládání elektropohonu. Na první pohled ovšem tyto úpravy skutečně vidět příliš nejsou.
Elektromotor i s baterií obvykle neváží více než 1,8 kg. Podle způsobu jízdy a požadavků na asistenci prý motor vydrží pomáhat cyklistovi 100 až 400 minut. Dojezdová vzdálenost se s asistencí pohybuje od 40 do 160 km. Podle technických parametrů, které uvádí výrobce, má motor výkon až 200 wattů, jeho délka je 22 centimetrů a průměr kolem 3 centimetrů.
Problémem však bude pro většinu cyklistů cena, která se pohybuje kolem 70 tisíc korun.