Pro terénní elektrokola neplatí omezení výkonu motoru ani rychlosti, říká nová směrnice

Jakub Ditrich, ekolo.cz
17. 5. 2017 17:27
Svět výrobců a fanoušků elektrokol pořádně rozvířil výklad nové evropské směrnice zveřejněný ve specializovaném magazínu Bike Europe. Podle něj jsou totiž elektrická terénní kola od letošního roku vyjmuta z povinné homologace a nemusí mít omezený výkon ani rychlost. Bike Europe je přitom renomovaný zdroj, který se specializuje na cyklistický průmysl.
Giant s motorem Yamaha PW-X. Výkonová špička je u tohoto kola 800 W / 80 Nm.
Giant s motorem Yamaha PW-X. Výkonová špička je u tohoto kola 800 W / 80 Nm. | Foto: Archiv výrobců

Z Nařízení Evropské Unie o schválení typu, které vstoupilo v platnost 1. ledna 2017, a z dalších norem CEN a směrnic EU vyplývá, že terénní elektrokola určená k jízdě na nezpevněných plochách - takzvané e-MTB - jsou vyjmuta z povinné homologace. Je to opravdu tak?

Detail nejvýkonnějšího motoru od firmy Bosch na kole LaPierre Overvolt.
Detail nejvýkonnějšího motoru od firmy Bosch na kole LaPierre Overvolt. | Foto: Archiv výrobců

Ano! Pro "elektrické bajky" neexistují žádná omezení, co se týče maximální rychlosti ani výkonu elektromotoru a to za předpokladu, že jsou výrobcem "především určeny" pro použití a pro jízdu v terénu. Zatímco rychlá elektrokola (zařazená jako mopedy kategorie L1e-B) musí mít maximální výkon motoru omezený na 4 kW a maximální rychlost 45 km/h, na elektrická MTB se tato omezení nevztahují. A to je i důvod jejich stále rostoucí popularity.

Žádné omezení pro legální jízdu?

Co nám říká nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 168/2013 o schvalování elektrických dvoukolových nebo tříkolových vozidel a čtyřkolek?  Právě to, jaká vozidla musí být homologována - tedy podrobena náročnému schvalovacímu procesu v autorizované zkušebně a zařazení do jedné z kategorií vozidel.

Ze schvalovacího procesu jsou dle článku 3 vyňata klasická elektrokola (díky následujícímu odstavci):

h) Šlapací jízdní kola s pedály, která jsou vybavena přídavným elektrickým motorem s maximálním trvalým výkonem nižším nebo rovným 250 W, jehož motor je vyřazen z činnosti, jestliže cyklista přestane šlapat, a jinak je jeho výkon postupně snižován až do vyřazení motoru z činnosti, dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h.

V českém překladu nařízení je chybně uvedena formulace "vybavena přídavným elektrickým motorem", nicméně v anglickém originále je uvedeno "equipped with an auxiliary electric motor", což správně přeloženo zní "vybavené pomocným elektrickým motorem", což výrazně mění význam specifikace.

Dále jsou vyjmuta také "sportovní" dvou a tříkolová vozidla.

d) Vozidla určená výlučně k soutěžnímu využití.

A dále - a to nás zde zajímá nejvíc:

g) Vozidla určená především pro využití v terénu a zkonstruovaná pro jízdu na nezpevněném povrchu.

Tento bod si někteří výrobci neuměli dlouho přeložit správně, a tak se potichu chodilo okolo horké kaše. Nové systémy středových i nábojových pohonů, které deklarují jmenovitý výkon 250 wattů - například Bosch Performance CX nebo Yamaha PW-X, jsou reálně i násobně výkonnější. Je to logické, jedná se o pohony takřka výhradně pro elektrická horská kola a s 250 watty si moc radosti v 18stupňovém stoupání neužijete.

Agogs Uphill s 350W/750W nábojovým motorem a offroad módem.
Agogs Uphill s 350W/750W nábojovým motorem a offroad módem. | Foto: Archiv výrobců

Ale jak udělat opravdu silné elektrokolo a pustit ho na silnici? Je přeci jasné, že se z lesa bude chtít majitel eMTB dopravit na kole až domů. Řešením může být třeba přepínání on-road a off-road módu a možnost vědomě volit vyšší výkon při jízdě v terénu.

Všimněte si, že pisatel normy zvolil v případě sportovních dvou a tříkolových vozidel slovo "výhradně". U e-MTB se ale říká vozidla určená "především" pro terénní použití a určená k jízdě na nezpevněných plochách.

Dovozuji si z toho, že stačí, aby výrobce prostě prohlásil konkrétní model za "off-road", případně jej doplnil širokými pneumatikami a náležitými samolepkami, a ušetří tak za nákladnou homologační proceduru. Na první adepty této kategorie nemusíme čekat dlouho, několik produktů s maximální rychlostí 70 km/h a výkonem až 7 kW jsem na trhu již viděl. 

Z vlastní zkušenosti mohu říci, že špičkový výkon okolo 750 W (což zvládne slušný motor se jmenovitými 350 watty) je pro jakéhokoli jezdce do 100 kg hmotnosti zcela dostatečný i pro zábavnou jízdu v komplikovaném terénu.  Instalace motorů o výkonu 1000 a více wattů, které jsou tak oblíbené u konverzních sad, pak především omezuje manévrovatelnost a klade požadavky na extrémní kapacitu baterie.

 

Právě se děje

před 27 minutami

Ruští lékaři vyzvali Navalného, aby ukončil hladovku, než bude pozdě

Ruští lékaři, kteří poskytovali péči opozičnímu představiteli Alexeji Navalnému, když byl na svobodě, politického aktivistu nyní vyzvali, aby v zájmu zachování svého zdraví ukončil protestní hladovku. Vyjádřili obavy o jeho život a úřady vyzvali, aby umožnily jeho převoz z vězeňské do civilní nemocnice v Moskvě.

Ruská ombudsmanka Taťjana Moskalkovová dnes naopak uvedla, že lékařská péče, které se Navalnému ve vězeňském zařízení ve Vladimirské oblasti dostává, odpovídá mezinárodním standardům, napsala agentura Interfax.

Vězněný Navalnyj drží hladovku již 23 dní. Chce její pomocí docílit, aby k němu byli puštěni kromě vězeňských zdravotníků také lékaři zvenčí.

"Pokud bude hladovka pokračovat, dokonce i po velmi krátkou dobu, bohužel brzy jednoduše nebudeme mít koho léčit. Naším hlavním úkolem je ochránit život a zdraví našeho pacienta," napsali lékaři. Jejich výzvu zveřejnil ruský opoziční zpravodajský portál Mediazona.

K otevřenému dopisu se připojila šéfka ruských lékařských odborů a Navalného lékařka Anastasija Vasiljevová. "Opravdu doufáme, že Alexej zítra (v pátek) hladovku ukončí," sdělila Vasiljevová agentuře Reuters.

Zdroj: ČTK
před 1 hodinou

Krejčíková do čtvrtfinále v Istanbulu nepostoupila, Siniakovou čeká jednička Mertensová

Tenistka Barbora Krejčíková do čtvrtfinále turnaje v Istanbulu nepostoupila. Ve druhém kole nasazená pětka podlehla na antuce v chladném podvečeru 3:6, 3:6 Rumunce Aně Bogdanové.

Dvaačtyřicátá hráčka světa Krejčíková v Istanbulu v prvním kole musela otáčet duel s domácí Caglou Büyükakcayovou, dnes už se jí ale obrat nepodařil. O šedesát míst hůře postavené Bogdanové podlehla finalistka březnového turnaje v Dubaji i ve druhém vzájemném utkání, tentokrát za 82 minut.

Jedinou Češkou ve čtvrtfinále je Kateřina Siniaková, jejíž soupeřkou bude nasazená jednička Elise Mertensová. Belgická hráčka dnes potvrdila roli favoritky v utkání 2. kola s Viktorijí Golubicovou až ve třech setech, Švýcarku porazila 6:4, 4:6, 6:1.

Siniaková postoupila do svého prvního čtvrtfinále od loňského září už ve středu. S Mertensovou, která je momentálně ve světovém žebříčku na 17. místě, se utká počtvrté. V předchozích třech zápasech v roce 2019 s ní uhrála dohromady jeden set. Česká tenistka bude usilovat o své první semifinále od předloňského srpna, kdy byla mezi nejlepší čtveřicí na turnaji v Bronxu.

Nadal bojoval opět ve třech setech

Jedenáctinásobný vítěz turnaje v Barceloně Rafael Nadal postoupil po druhé třísetové výhře za sebou do čtvrtfinále. Favorizovaný španělský tenista dnes na antuce v katalánské metropoli porazil 6:0, 2:6, 6:2 dvojnásobného šampiona turnaje Keie Nišikoriho z Japonska.

Antukový fenomén Nadal se letos na svém nejoblíbenějším povrchu rozjíždí pomaleji. Minulý týden vypadl ve čtvrtfinále v Monte Carlu, kde také v minulosti získal 11 titulů, a v Barceloně bojoval ve středu tři sety s běloruským outsiderem Iljou Ivaškou.

Ve čtvrtfinále Nadala čeká Brit Cameron Norrie, jemuž ve 3. kole vzdal ve druhém setu Belgičan David Goffin. Pokud čtyřiatřicetiletý Španěl v Barceloně dokráčí k titulu, povede se mu to poprvé po ztrátě minimálně dvou setů. Devětkrát Nadal turnaj vyhrál bez prohrané sady a na cestě za zbývajícími dvěma triumfy ztratil jen set.

Ve čtvrtfinále turnaje jsou také mimo jiné oba finalisté z Monte Carla - Řek Stefanos Tsitsipas a Nadalův přemožitel Andrej Rubljov z Ruska.

Zdroj: ČTK
Další zprávy