reklama
 
 

Nenechte si je ujít! Šest tipů na etapy, ve kterých ze může rozhodnout letošní Tour

AKTUALIZOVÁNO 29. 6. 2017
Chybí mýty opředený Mont Ventoux, serpentiny v Alpe d ́Huez i pyrenejský Tourmalet. Letošní Tour nebude tak drsná, jako bylo třeba italské Giro. Přesto bude letošní právě zahájený 104. ročník Tour de France pořádně těžký. Třeba v královské deváté etapě vedoucí přes vrchol Grand Colombier cyklisté nastoupají během několika vražedných stoupání neuvěřitelných 4600 výškových metrů. Celkem cyklisté ujedou 3450 kilometrů během 21 etap. Rozhodující budou pravděpodobně tyto:
Doporučujeme

5. ETAPA: První horská zkouška na Planině krásných dívek

5. červenec, Vittel - La Planche des Belles Filles (160 km)

Poprvé od roku 1992 překoná peloton Tour de France všech pět pohoří Francie. Začne se ve Vogézách výjezdem na La Planches des Belles Filles (Planina krásných dívek). Dojezd etapy Tour se zde odehrál už dvakrát a vždy se stal kořistí závodníků, kteří nakonec uspěli i v celkovém pořadí.

V roce 2012 se tam poprvé v kariéře radoval z etapového vítězství na "Staré dámě" Chris Froome, který nakonec skončil druhý v celkové klasifikaci. O dva roky později se v horském dojezdu prosadil dokonce pozdější vítěz Tour Vincenzo Nibali.

La Planche bude letos úplně první horskou zkouškou celé Tour. Na nervózní favority celkového pořadí čeká v závěru velmi prudkých 6 km s průměrným stoupáním 8,5 procenta. Místy však skon kopce dosahuje až ke 20 procentům! 

9. ETAPA: Vrchol Grand Colombier: tady uspějí jen ti nejlepší

9. červenec, Nantua-Chambéry (181 km)

Čtěte magazín o Tour de France!

Čtěte magazín o Tour de France!

Průvodce nejslavnějším cyklistickým závodem světa najdete ve čtvrtečních Hospodářských novinách (29. 6.).

  • Koho sledovat na Tour?
  • Momenty z historie závodu
  • Oficiální mapa etap
  • Rozhovor s loňským účastníkem Petrem Vakočem

To vše a ještě více najdete v magazínu Tour de France v HN.

Etapa do Chambéry peloton přivede přes pohoří Jura až k Západním Alpám. V závěru prvního závodního bloku na závodníky čekají hned čtyři horské prémie a celkově nastoupají ukrutných 4600 m.

Velkou pozornost zaslouží třetí prémie dne a nejslavnější kopec pohoří Jura - Grand Colombier. Stoupání v departmentu Ain je se svými 8,5 km délky a maximálním sklonem 22 procent právem považováno za jedno z nejtěžších v celé Francii.

Z Colombieru sjedou cyklisté do údolí řeky Rhôny a poslední horskou prémií etapy absolvují na méně známém kopci Mont du Chat, který se na Tour objevuje poprvé od roku 1974. S délkou 8,7 km a průměrným sklonem nad 10 procent však bude toto savojské stoupání velmi důstojnou kulisou dalšího dílu souboje o žlutý trikot. Do cíle v Chambéry se pak peloton snese v technickém sjezdu.

12. ETAPA: Pyrenejské stoupání do oblak a slavný Col de Peyersourde

13. červenec, Pau-Peyragudes (214 km)

Pyrenejská etapa na vrchol stoupání v Peyragudes odstartuje z jednoho z nejfrekventovanějších měst celé historie Tour de France. Z Pau se letos vyrazí už po 60. a opět se bude jednat o jednu z nejtěžších etap celého závodu. Tentokrát na 214 kilometrech peloton zdolá popořadě Col des Ares, Col de Menté a po sjezdu do departmentu Haute-Pyrénées se bude rozhodovat ve velmi známých kopcích Port de Balés a Col de Peyesourde.

Dojezd je pak naplánován na vrcholu krátkého, ale velmi prudkého kopce s šestnáctiprocentním maximem k lyžařskému středisku Peyragudes. Své kvality tam prokázal v roce 2012 Alejandro Valverde, který je žhavým adeptem na vítězství i letos.

Na tuto etapu navíc naváže krátká, ale velmi intenzivní etapa do Foix. Ačkoliv 13. etapa měří jen 101 km přejede hned tři horské prémie a zkušenost jasně naznačuje, že právě krátké etapy často přinesou zásadní přesuny v celkové klasifikaci.

17. ETAPA: Rozhodující týden začne přejezdem horských gigantů

19. července, La Mure - Serre-Chevalier (183 km)

Přejezdem dvou alpských velikánů odstartuje rozhodující třetí týden celé Tour de France. V etapě do Serre-Chevalier se v podstatě nešlápne po rovině. Už 100 km před cílem přijde na řadu nekonečný kopec Col de la Croix de Fer. Stoupání s průměrným sklonem 5,5 procenta se táhne 24 kilometrů (a jede se na Tour už po sedmnácté).

Po krkolomném sjezdu do Saint-Jean-de-Maurienne peloton hned začne stoupat na Col du Télégraphe (12 km; průměr stoupání 7 procent). A po krátkém klesání přijde na řadu Col du Galibier.

Legendární stoupání v Dauphinských Alpách zdolávali závodníci už v roce 1911 a od roku 1947 se Galibier přejížděl celkem 31krát. Naposledy se na vrcholu radoval z etapového vítězství před šesti roky Lucemburčan Andy Schleck.

Tentokrát budou závodníci z nejvyššího bodu letošní Tour de France (2642 m n. m.) ještě klesat do 27 km vzdáleného Serre-Chevalier (1403 m n. m.). Vzhledem k tomu, že vrchol Galibieru je tak daleko před cílem, dá se čekat velká taktická bitva týmů už na Croix de Fer.

18. ETAPA: Poslední horská bitva letošního ročníku Tour

20. července, Briançon - Col d'Izoard (179 km)

Poslední horskou zkouškou bude dojezd na vrchol Col d'Izoard. Monumentální stoupání bylo v historii Tour dějištěm soubojů legend jako Fausto Coppi, Louison Bobet nebo Bernard Thévenet, na jejichž počest je na vrcholu umístěn památník a malé cyklistické muzeum.

Před cílovým Izoardem je letos zařazeno ještě dlouhé stoupání Col de Vars, jehož vrchol je 50 km před cílem. Samotný Izoard pak měří 14 km a v průměru má sklon 7,3 procenta.

Ideální prostor k útoku nabídne vrchařům konec celého kopce s pasážemi se sklonem nad 10 procent. Etapy Tour de France přejížděly sedlo s charakteristickým skalnatým okolím již 34krát, ale ještě nikdy na vrcholu nebyl cíl. Pro favority letošní Tour se tak nabízí jedinečná možnost zapsat se do historie jako první vítěz na Izoardu.

20. ETAPA: Pokud nerozhodnou kopce, bude klíčová časovka v Marseille

22. července, Marseille (časovka, 22,5 km)

V porovnání se všemi horskými etapami letošní Tour de France vypadá časovka na 22.5 km jako banální záležitost. Při současné vyrovnanosti pelotonu se však můžeme dočkat podobného vyvrcholení jako na letošním Giru d’ Italia, kde před poslední časovkou dělilo nejlepších pět závodníků celkového pořadí jen 90 sekund.

Časovka v okolí Marseille není úplně rovinatá. Na patnáctém kilometru je sice jen 1200 m dlouhé, ale skoro desetiprocentní stoupání. Po třech týdnech závodu může i tento malý detail hrát roli. V každém případě o majiteli žlutého trikotu pro rok 2017 se definitivně rozhodne až v Marseille.

O nehynoucí popularitě Tour de France svědčí i fakt, že lístky na velodrom, kde časovka startuje i končí, byly vyprodány už dva měsíce před startem slavného etapového závodu.

autor: Štěpán Straka

    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama