reklama
 
 

Nástup kotoučových brzd: Canyon je už nabízí na všech silničních kolech pro rok 2017

AKTUALIZOVÁNO 22. 12. 2016
Zatímco mezinárodní cyklistická federace stále testuje, zda bude možné používat kotoučové brzdy na vrcholných silničních cyklistických závodech, objevuje se tato novinka na více a více kolech. Značka Canyon teď přišla s převratným krokem: nabídne diskové brzdy se všemi svými silničními modely pro rok 2017.
Doporučujeme

První koncept silničního kola s diskovými brzdami představil Canyon už v roce 2006 – nesl název Projekt 6.8. Deset let poté, letos v létě, firma přišla s prvním sériovým modelem Endurace CF SLX. A následovalo rozhodnutí, že v nadcházející sezoně nabídne tuto technologii v celé modelové nabídce, tedy u řad Aeroad, Ultimate i Endurace. Kola s klasickými brzdami v nabídce samozřejmě zůstávají.

„Vytvořit kompletní řadu silničních kol vybavených kotoučovými brzdami neznamenalo zdaleka jen uzpůsobit rámy pro použití této techniky. Všechny modely byly od základu znovu navrženy a rozsáhle testovány našimi jezdci a inženýry,“ konstatuje firma Canyon, která zásobuje technikou i špičkové profesionální týmy (Movistar, Katusha).

Nástup kotoučových brzd na silniční kola je trend, který byl velmi patrný například i na podzimním cyklistickém veletrhu Eurobike v německém Friedrichshafenu. Tam už se kotoučové brzdy objevovaly dokonce i na některých časovkářských aerodynamických speciálech.

Kotoučové brzdy jsou výkonnější, lepší za mokra, mají však i svá ale…

Kolem kotoučových brzd v pelotonu silničních závodů se v poslední době vedou velmi vzrušené debaty. Jsou technicky dokonalejší a nabízejí vyšší brzdný výkon i lepší dávkování brzdné síly než ty běžné. Význam kotoučových brzd navíc roste s tím, jak se na silničních kolech stále více objevují karbonové ráfky. Kotoučové brzdy nemají problémy s tím, že by tyto ráfky ničily, a kromě toho kotouče zajišťují stabilní brzdné vlastnosti, které se nemění ani za mokra.

I to byly důvody, proč se kotoučové brzdy začaly testovat v profesionálním pelotonu. Jenže pak přišel letošní závod Paříž-Roubaix. Na jedné z obtížných sekcí s kočičími hlavami nastal hromadný pád. Kvůli kontaktu s horkým a tenkým kotoučem utrpěli dva z jezdců poměrně vážná řezná zranění. Mezinárodní cyklistická federace UCI pak zareagovala na stížnosti profesionálních cyklistů tím, že používání kotoučových brzd pozastavila.

V říjnu však UCI vydala prohlášení, podle kterého se kotoučové brzdy mohou do profesionálního pelotonu vrátit už v roce 2017, pokud výrobci splní předepsané podmínky týkající se bezpečnosti. Opět půjde pouze o zkušební nasazení této techniky. Výrobci kol se však domnívají, že výhody kotoučových brzd jsou natolik výrazné, že nakonec převáží i u silničních kol; stejně, jako se to už dříve stalo u kol horských.

    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama