„Grafen používaný ve vesmírném průmyslu je zatím extrémně křehký, při startu kosmických raket se často poškodí. Když z něj ale dokážeme postavit stabilní rám kola, může to vést i k vylepšení vlastností vesmírných družic,“ říká spoluzakladatel Festky Michael Moureček.
I díky této myšlence byl projekt Festky zařazen do takzvaného „vesmírného inkubátoru“. Jde o program, jehož cílem je podpořit firmy, které přenášejí kosmické technologie do běžného života. Stojí za ním Evropská kosmická agentura spolu s CzechInvestem. Festka z tohoto programu získá finanční podporu ve výši 50 tisíc eur (1,4 milionu korun).
Na vývoji se podílí i České vysoké učení technické
Podle Mourečka bude zdokonalení „vesmírného materiálu“ firmě trvat asi dva roky a na výzkumu se bude podílet také ČVUT. Výsledkem by měla být konstrukce extrémně tuhého a lehkého cyklistického rámu. „Naše poznatky by přitom mohly pomoci také automobilovému průmyslu, který má také o využití grafenu zájem,“ uvádí Moureček.
Pro cyklistického výrobce přitom nepůjde o první návštěvu světa pokročilých technologií. Už nyní ve spolupráci se sušickým CompoTechem vyrábí rámy z karbonových vláken, jejichž váha dosahuje pouhých 700 gramů.
Osmdesát procent zákazníků je ze zahraničí
Na extrémně lehkých kolech, která Festka vyrábí pouhé čtyři roky, už přitom jezdí třeba 13násobná mistryně světa na silnici Jeannie Longo (ukončila aktivní závodnickou kariéru v roce 2012) nebo vedení oděvní firmy Rapha, která obléká vítěze Tour de France Chrise Frooma. „Slavných zákazníků k naší propagaci příliš nevyužíváme. I díky jejich referencím ale osmdesát procent našich zákazníků tvoří lidé ze zahraničí,“ říká podnikatel.
Firma vydává nemalé peníze na vývoj, který u každého modelu vyjde na miliony korun. Tomu odpovídá cena kol, jež se pohybuje mezi 150 až 400 tisíci korun. „V podstatě patříme mezi nejdražší výrobce na světě. V Česku si naše kola kupují třeba přední podnikatelé nebo filmaři. Už jsme ale měli také zákazníka, který si u nás objednal úpravu kola a do prodejny přijel ve staré rezavé škodovce,“ vypráví podnikatel, podle něhož tak rozhodně neplatí, že si drahá kola kupují jen bohatí manažeři.
Vedle Mourečka za Festkou stojí také jeho společník Ondřej Novotný a spolumajitel Škody Transportation Michal Korecký. „Rozvoj firmy financujeme z vlastních zdrojů nebo půjček,“ uvádí Moureček.
Plány? Vyrobit až pět tisíc kol ročně
Loni jeho společnost utržila 15 milionů korun a vyrobila 200 kol, letos plánuje obrat ztrojnásobit. „Naším cílem je výhledově vyrábět tři až pět tisíc kol ročně. Finanční výsledky nás proto zatím příliš nezajímají,“ říká bývalý cyklistický závodník, jenž firmu založil, protože na trhu nemohl najít výrobce, který by splnil jeho vysoké nároky na design a konstrukci rámu.
„Spousta našich konkurentů už roky nepřichází s ničím novým. My ale chceme posouvat hranice a vzájemně se inspirovat i se zástupci jiných technologických oborů,“ říká cyklistický podnikatel.
Grafen láká i jiné firmy
Je ovšem potřeba říci, že Festka není jediná firma, která se možnostmi využití grafenu pro stavbu cyklistických rámů zabývá. K dalším patří třeba britský výrobce Dassi, který už dokonce prezentoval rám s obsahem grafenu (ten však byl velmi nízký – šlo zhruba o jedno procento).
Renomované cyklistické magazíny píší o grafenu v superlativech jako o materiálu budoucnosti a tvrdí, že je až 200krát pevnější a šestkrát pružnější než ocel.
Do několikaletého výzkumu tohoto materiálu už také investovala italská firma Vittoria, a to nemalou sumu 45 milionů eur, píše magazín Cycling Weekly. Vittoria ho ovšem využívá pro výrobu ráfků a pneumatik.