Curiosity má první důkaz, že na Marsu bylo jezero

ČTK ČTK
9. 12. 2013 21:37
Robotické vozítko Curiosity potvrzuje, že na Marsu byly podmínky pro život
Foto: Youtube/NASA

Washington - Americké robotické vozítko Curiosity poprvé získalo přímé důkazy, že na Marsu kdysi v minulosti bylo jezero, které mohlo hostit mikrobiální život. Vyplývá to z výzkumu, o jehož výsledcích dnes informoval odborný časopis Science.

Testovací vrty a chemické rozbory provedené robotem Curiosity v pevných horninách Galeova kráteru naznačují, že tam kdysi bylo jezero, v němž teoreticky mohli existovat chemolitotrofní mikrobi. Tyto bakterie dokážou rozkládat minerály k získání energie.

Příslušný výzkum podle časopisu ukázal, že analyzované horniny opravdu obsahovaly stopy uhlíku, vodíku, kyslíku, dusíku a síry a vytvářely ideální podmínky pro základní mikrobiální život.

Možnost pro mikrobiální život

Malým bakteriálním formám života známým jako chemolitotrofní bakterie se daří v obdobných podmínkách na Zemi. Obvykle se nacházejí v jeskyních nebo v podmořských hydrotermálních průduších.

"Je to skutečně poprvé, co jsme na Marsu našli horniny, které dokazují existenci jezer," citovala agentura AFP jednoho z účastníků výzkumu Sanjeeva Guptu z Královské univerzity v Londýně. "To je fantastické, protože jezera jsou ideálním prostředím pro vývoj a udržení základního mikrobiálního života," vysvětlil.

I kdyby v horninách nebyly zjištěny žádné stopy života, vědec upřesnil, že robot provedl vrty do kusů pískovce a jílovce a objevil jílové minerály naznačující vzájemné působení s vodou. Zkoumaný pískovec se zdá být podobný tomu, který existuje v řekách na Zemi. Z toho experti usuzují, že do jezera v Galeově kráteru, které se nacházelo pod menší horou, se vléval nějaký tok.

"Nejvýmluvnější důkaz"

Vědci již dříve objevili na jiném místě důkazy o dávné existenci vody na rudé planetě a snímky z různých družic naznačily, že tam mohla být jezera. Cílem mise robota Curiosity, který přistál v Galeově kráteru 6. srpna 2012, je zjistit, zda na Marsu někdy v minulosti nebyly příznivé podmínky pro mikrobiální život.

Tyto nejnovější poznatky přinášejí "nejvýmluvnější důkaz o tom, že na Marsu se kdysi mohly vytvořit podmínky nezbytné k tomu, aby se tam rozvíjel život", konstatuje vědecká práce, o níž informuje Science.

před 5 hodinami

Šlégr je dál koučem Litvínova, jeho rezignaci vedení nepřijalo

Jiří Šlégr zůstává koučem hokejistů Litvínova. Olympijský vítěz z Nagana, který je zároveň šéfem klubu, dnes nabídl rezignaci na trenérskou funkci, ale představenstvo ji nepřijalo. Realizačnímu týmu doporučilo provést změny v kádru.

Litvínovu se nedaří od začátku extraligy a dosud vyhrál jen tři zápasy. Po dvanácti kolech má pouze jedenáct bodů a je předposlední.

Po nedělní porážce 3:4 s Olomoucí, která byla pro klub třetím nezdarem za sebou, vedení Litvínova oznámilo, že jedná o změně na postu hlavního trenéra. Mezi kandidáty na nového kouče byl podle Šlégrova vyjádření v médiích i litvínovský odchovanec Vladimír Růžička, bývalý kouč národního mužstva a Šlégrův spoluhráč ze zlatého naganského týmu.

Nakonec zůstává na střídačce Šlégr. Bývalý vynikající obránce převzal tým v závěru minulé sezony místo odvolaného Milana Razýma.