Curiosity má první důkaz, že na Marsu bylo jezero

ČTK ČTK
9. 12. 2013 21:37
Robotické vozítko Curiosity potvrzuje, že na Marsu byly podmínky pro život
Foto: Youtube/NASA

Washington - Americké robotické vozítko Curiosity poprvé získalo přímé důkazy, že na Marsu kdysi v minulosti bylo jezero, které mohlo hostit mikrobiální život. Vyplývá to z výzkumu, o jehož výsledcích dnes informoval odborný časopis Science.

Testovací vrty a chemické rozbory provedené robotem Curiosity v pevných horninách Galeova kráteru naznačují, že tam kdysi bylo jezero, v němž teoreticky mohli existovat chemolitotrofní mikrobi. Tyto bakterie dokážou rozkládat minerály k získání energie.

Příslušný výzkum podle časopisu ukázal, že analyzované horniny opravdu obsahovaly stopy uhlíku, vodíku, kyslíku, dusíku a síry a vytvářely ideální podmínky pro základní mikrobiální život.

Možnost pro mikrobiální život

Malým bakteriálním formám života známým jako chemolitotrofní bakterie se daří v obdobných podmínkách na Zemi. Obvykle se nacházejí v jeskyních nebo v podmořských hydrotermálních průduších.

"Je to skutečně poprvé, co jsme na Marsu našli horniny, které dokazují existenci jezer," citovala agentura AFP jednoho z účastníků výzkumu Sanjeeva Guptu z Královské univerzity v Londýně. "To je fantastické, protože jezera jsou ideálním prostředím pro vývoj a udržení základního mikrobiálního života," vysvětlil.

I kdyby v horninách nebyly zjištěny žádné stopy života, vědec upřesnil, že robot provedl vrty do kusů pískovce a jílovce a objevil jílové minerály naznačující vzájemné působení s vodou. Zkoumaný pískovec se zdá být podobný tomu, který existuje v řekách na Zemi. Z toho experti usuzují, že do jezera v Galeově kráteru, které se nacházelo pod menší horou, se vléval nějaký tok.

"Nejvýmluvnější důkaz"

Vědci již dříve objevili na jiném místě důkazy o dávné existenci vody na rudé planetě a snímky z různých družic naznačily, že tam mohla být jezera. Cílem mise robota Curiosity, který přistál v Galeově kráteru 6. srpna 2012, je zjistit, zda na Marsu někdy v minulosti nebyly příznivé podmínky pro mikrobiální život.

Tyto nejnovější poznatky přinášejí "nejvýmluvnější důkaz o tom, že na Marsu se kdysi mohly vytvořit podmínky nezbytné k tomu, aby se tam rozvíjel život", konstatuje vědecká práce, o níž informuje Science.

před 8 hodinami

USA zařadí hnutí Antifa mezi teroristické organizace, oznámil Trump

Spojené státy zařadí krajně levicové antifašistické hnutí Antifa na seznam teroristických organizací. Na Twitteru to oznámil americký prezident Donald Trump, který Antifu viní z podílu na nynější vlně násilností vyvolané smrtí černocha George Floyda při zatýkání policií. Trump o zařazení Antify na seznam mluvil už loni po střetech extremistů v Portlandu.