Kdo objednává
První si objednává společensky výše postavená osoba (žena, nadřízený, starší). Jestliže jde o muže a ženu, při totožné volbě pokrmu nebo po domluvě může za oba objednat muž. Právem hosta je v klidu si vybrat z jídelního a nápojového lístku. Povinností restaurace je dát každému z hostů oba lístky k prostudování, a to v jejich aktuální podobě. Slovní přeříkání nabídky není přípustné. Pokud nějaký pokrm či nápoj není zrovna k dispozici, mělo by to být na jídelním lístku jasně vyznačeno. Personál by navíc měl - vždy s omluvou - na tento případný nedostatek upozornit předem.
Umění přijít v pravou chvíli, tedy právě v okamžiku, kdy má host vybráno a chce si objednat, je jednou z nejdůležitějších dovedností profesionální obsluhy. Host zkrátka nesmí mít pocit, že čeká dlouho, ale zároveň by neměl pocítit ani náznak nátlaku na zrychlení volby.
Věčné téma ubrousků
Bez ubrousku se dobře vychovaný člověk při jídle neobejde. Před každým napitím si jím otíráme ústa, abychom sklenici "neozdobili" otisky omáček, drobečky či jinými částečkami pojídaného pokrmu. Látkové ubrousky patří na klín a skládají se záhybem na kolena. Pokud ubrousek zvedneme, abychom si otřeli ústa, automaticky tak učiníme do jeho vnitřní strany. Po opětovném složení na klín nejsou otřené zbytky vidět. Papírový ubrousek má své místo na stole, na kolena nepatří. Ubrousky za límec jsou vhodné pro děti, dospělý by neměl vyvolávat dojem, že něco podobného potřebuje.
Konverzace u stolu
Během jídla není společenské mlčet, ale naopak konverzovat. Dáváme tím najevo, že přítomní jsou pro nás důležitější než sebechutnější pokrm. Konverzační témata mají být volena tak, aby byla pro každého u stolu něčím zajímavá. Rozhodně nevolíme kontroverzní témata či taková, o nichž víme, že by mohla být někomu z naší společnosti nepříjemná.
Jak si poradit s příbory

Značka Q - Český systém kvality služeb
Tento článek je součástí značky "Q". Tato značka kvality je udělována českým hotelům, penzionům, restauracím, informačním centrům a dalším firmám působícím v cestovním ruchu. Ti, kteří již tuto prestižní značku získali, na sobě aktivně pracují a znamenají pro své klienty záruku certifikované kvality služeb. Kdo všechno značku získal, najdete na webu Služby Q. Značka je udělována v rámci Českého systému kvality služeb a organizace, které splní stanovené parametry, obdrží certifikát kvality a s ním právo užívat značku "Q".
Příbory k jednotlivým chodům odebíráme vždy z vnější strany, a to postupně podle toho, jak nám je obsluha připravila. Používáme-li nůž i vidličku, hroty vidličky by měly směřovat dolů. Pokud pouze vidličku, mají hroty naopak směřovat nahoru. Překřížený příbor na talíři číšníkovi symbolizuje, že jsme s jídlem ještě neskončili a hodláme v něm pokračovat. Opomeneme-li toto pravidlo, může se nám v dobrém podniku s pozornou obsluhou stát, že se číšník poloprázdný talíř pokusí odnést. Jeho chování je na místě, domnívá se, že jste dojedli a odnesení si přejete. Správným pokynem k odklizení talíře je totiž až rovnoběžná poloha příborů. Použitý látkový ubrousek položíme vedle talíře, nikoli na něj.
Jak je to s párátky?
Je nám líto, ale párátka u jídelního stolu zásadně nepoužíváme. V lepších restauracích je na stole ani nenajdeme. Pokud je to nutné, doporučujeme po dojedení zajít na toaletu a chrup očistit v soukromí.
Nehody při stolování
Převrhneme-li při stolování skleničku nebo se nám stane jiná nehoda, vyvarujeme se přemrštěných reakcí. Stačí prostá omluva. Obsluha zajistí uklizení stolu, střepů a podobně. Rozhodně není nutné dělat z podobných situací zbytečné drama.
Znát pravidla se vyplatí
Člověk, který zná společenská pravidla, se rozhodně v řadě situací cítí lépe a komfortněji a také snadněji vyvolává příznivý dojem. Obeznámenost s příslušnými vzorci chování se samozřejmě nejlépe získává osobní zkušeností. Rodiče, kteří se dětem věnují i v tomto směru, chodí s nimi do různých typů restaurací a vysvětlují vše potřebné, dávají potomkům do života důležitý vklad.