Jako by měl každou chvíli odletět. Zámek Radíč zdobí kinetický pavilon od Rajniše

Jako by měl každou chvíli odletět. Zámek Radíč zdobí kinetický pavilon od Rajniše
Zámek Radíč na Sedlčansku má novou atrakci. Jeden z nejznámějších českých architektů Martin Rajniš pro něj navrhl pavilon s pohyblivými prvky.
"Vědomí, že architektura, de facto, dopadla na dno mnoha tisíciletého vývoje a nedaří se jí se od něj odlepit, nás vede k intenzivní snaze uvolnit pro architekturu božskou jiskru," popisuje Rajniš.
Panely mění atmosféru celé stavby.
"Nesnažili jsme se ale jen slepě držet vzoru. Místo nevyhnutelné posvátnosti jsme přešli k hravé kinetičnosti a pavilonu jsme dali možnost proměny do řady poloh," říká architekt Martin Rajniš, který je v Česku autorem například této rozhledny Doubravka nedaleko pražského Černého Mostu, v mládí spolupracoval i na návrhu obchodního domu Máj na pražské Národní třídě (dnes Máj Národní).
Foto: Aktuálně.cz/Aleš Jungmann
Magdaléna Medková Magdaléna Medková
27. 6. 2024 7:58
Osmiboký sloupový základ, ale místo mramoru jen dřevo. Kinetický altán, který před prázdninami vyrostl v zahradách zámku Radíč na Sedlčansku ve Středočeském kraji, je poctou římské architektuře, konkrétně chrámu Vesta z náměstí kdysi známého jako Forum Romanum.

"Ale nesnažili jsme se slepě držet vzoru. Místo nevyhnutelné posvátnosti jsme přešli k hravé kinetičnosti a pavilonu jsme dali možnost proměny do řady poloh," říká architekt Martin Rajniš, který je v Česku autorem několika rozhleden, v mládí spolupracoval i na návrhu obchodního domu Máj na pražské Národní třídě (dnes Máj Národní).

K základní konstrukci pavilonu architekt přidal vrstvu panelů, které se pohybují nahoru a dolu. Při nepřízni počasí se chrám uzavře a tím před deštěm uchrání nejen sebe, ale i diváky. "Panely dokážou rychle proměnit klima a atmosféru uvnitř. Jednou je prostor bohatě prosluněný, podruhé je v něm stín a šero," podotýká zakladatel studia Huť architektury. 

Kinetickým altánem chtěl architekt upozornit na vývoj soudobé evropské architektury, u níž podle něj většina diváků propadá zoufalství. "Vědomí, že architektura, de facto, dopadla na dno mnoha tisíciletého vývoje a nedaří se jí se od něj odlepit, nás vede k intenzivní snaze uvolnit pro architekturu božskou jiskru. Pevně doufáme, že se nám povedlo vyslat signál, který dává naději v magickou budoucnost architektury, kde se skloubí klasické prvky s odvážným a inovativním přístupem ke konstrukci."

 

Právě se děje

Další zprávy