Aerolinky poprvé natankovaly bionaftu

ntq, BBC
20. 3. 2008 16:00
Komerční let na bionaftu má za sebou premiéru
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: General Electric

Londýn - Jumbo společnosti Virgin Atlantic přeletělo z londýnského Heathrow do Amsterodamu, v nádrži přitom mělo palivo z plodů brazilského stromu babassu a kokosových ořechů.

Ne všichni jsou ale nedávnou premiérou nadšeni. Někteří environmentalisté let označili za mediální bublinu. Tvrdí, že produkce a spotřeba bionafty je v letecké dopravě nemyslitelná.

Ředitel Virgin Atlantic naopak let označil za průlomový pro celý letecký průmysl. "Tento průkopnický let umožní těm z nás, kteří si stojíme za redukcemi uhličitých emisí, vyvíjet nová paliva pro čistou budoucnost," řekl.

Boeing 747 měl jeden ze svých čtyř proudových motorů připojený k nezávislé biopalivové nádrži. Ta zajišťovala více než 20 procent výkonu všech motorů.

Tři zbývající motory byly celou cestu poháněny standardním leteckým palivem.

Trik?

Problémem leteckých biopaliv je jejich nízká teplota tuhnutí. Na vývoji těchto technologií - který je zatím teprve na začátku - se podílejí firmy GE a Boeing. Virgin Atlantic ale věří, že se používání biopaliva stane pro aerolinky během deseti let rutinou.

Kenneth Richter, člen Dětí Země, naopak tvrdí, že ukázkový let byl trik, který má pouze odvrátit pozornost od skutečného řešení klimatických změn.

Biopaliva se vyrábějí i z řepky olejky. Letadlo společnosti Virgin Atlantic ale letělo na bionaftu z kokosů.
Biopaliva se vyrábějí i z řepky olejky. Letadlo společnosti Virgin Atlantic ale letělo na bionaftu z kokosů. | Foto: Evropská komise

"Jestliže se podíváte na nejnovější vědecké poznatky, velice rychle a jasně zjistíte, že biopaliva sice emise oproti tradičním palivům snižují, v současném světě je však toto snížení velmi nepatrné a zanedbatelné," vysvětlil.

"To, co teď nutně potřebujeme, je zastavit šílené tempo, se kterým aviatika expanduje. Dnes je to nejbujnější položka na seznamu zdrojů skleníkového efektu."

Přední vědec Greenpeace Doug Parr nazval biolet "zeleným vymýváním mozků" a řekl, že jediným řešením je omezení současné letecké dopravy.

"Namísto hledání magické zelené síly by se společnost Virgin měla raději zaměřit na zastavení letištní expanze," uvedl.

Už dříve testoval alternativní palivo Airbus, ale poněkud jiné než kokosové - šlo o syntetickou naftu ze zemního plynu. Let mezi Bristolem a Toulouse však proběhl bez účasti pasažérů 1. února. Testovacím strojem byl A380, největší letadlo pro osobní dopravu na světě.

 

Právě se děje

Další zprávy