Praha - Nastává doba letních prázdnin. Pro děti to znamená dva měsíce relaxu, dobrodružství a zážitků, pro rodiče období, kdy musejí kromě kreativních nápadů na co nejlepší dovolenou zapojit i své kombinační schopnosti, aby o jejich děti bylo každý z více jak šedesáti dnů prázdnin náležitě postaráno.
Aktuálně.cz oslovilo maminky školkových a školou povinných dětí, jestli už mají pokryté celé dva měsíce prázdnin a jak složité to pro ně bylo. Ve svých odpovědích se značně shodovaly. Základem jsou "dobře fungující" babičky a tábory. Rodiče ale nezapomínají ani na společně trávený čas. Velká část maminek uvedla, že s dětmi budou o prázdninách tři týdny, tedy velkou část své roční dovolené.
"Oba dva měsíce se nám již podařilo pokrýt, protože máme hodné babičky," říká například Petra z Pardubic, matka pětileté a sedmileté dcery. "Nejdřív budou u jedné babičky, pak na táboře, pak tři týdny s námi a pak u druhé babičky."
Toto prázdninové "menu" prý ani příliš práce nedalo. "Relativně jsme s tím problém neměli, ale kolegyně, co nemají použitelné babičky, třeba že jsou ještě pracující, to mají podstatně horší," dodává.
Podobně to vidí i Alice z Prahy, matka sedmiletého syna a čtyřletých dvojčat. "Není to zas tak složité, protože mám relativně vstřícné prarodiče. Děti mám kam umístit a naplánovali jsme také hodně společných rodinných akcí, které absolvujeme."
Jak dodává, minulé prázdniny se plánovaly přece jen jednodušeji, neboť byla dosud s dětmi na mateřské. "Letos poprvé to musím vhodně nakombinovat s prací a ještě není úplně jasno, kdy přesně tam mám být.“
Její děti čeká například tábor pod týpí či vodácká akce.
S plánováním prázdninového programu pro děti nemá problém ani Adéla z Náchoda, matka sedmiletého syna a pětileté dcery.
"Jelikož máme dvě fungující babičky, tak je to úplně v pohodě. Měsíc s nimi budu já, měsíc máme pokrytý od babiček. Starší syn pak bude ještě týden na příměstském táboře v Náchodě, tematicky věnovaný 760 letům od založení města," upřesňuje.
To Monika z Brna, matka šestiletého a osmiletého syna, má jinou zkušenost, i když i ona v podstatě svými slovy jen potvrzuje pravidlo ostatních maminek, že babičky jsou základ.
"U nás je to malinko složité, protože pořád nemohu přesvědčit babičky, aby už šly do důchodu. Stále se jim nechce, i když už by měly nárok. Takže si bereme dovolenou tak nějak různě napřeskáčku. Dokonce jsme si museli vzít, a to nejen babičky, ale třeba i já s manželem. Jeden týden já, jeden týden on, no a aspoň jeden týden budeme mít společný a vyjedeme si do Itálie k moři. Děti pak také čeká školní tábor. Moc se na něj těší, protože se tu po měsíci prázdnin setkají se svými spolužáky a znát budou i některé vedoucí z řad učitelů."
Nabídek je dost, někdy až moc
Oslovené maminky se shodovaly ještě v další věci: Nabídek na prázdninové pobyty a činnosti dětí je dost. Někdy až moc a je těžké se v nich zorientovat.
Pestrost nabídky potvrzuje i Leoš Šebela, vyučující předmětu Pedagogika volného času na Univerzitě Hradec Králové a ředitel ZŠ Bratranců Veverkových v Pardubicích.
"Nabídka letních aktivit je v současnosti, zejména ve větších městech, velice pestrá a na velice dobré úrovni, problémem občas bývá kvalita a nedostatečné odborné zajištění těchto akcí," říká.
Problém tedy nespočívá v tom, že by nebylo děti kam umístit, nelze to tak však praktikovat po většinu prázdnin, hlavně z hlediska ekonomického.
"Vzhledem k nelehké ekonomické situaci mnoha rodin, délce dovolené a často nízkému věku 'hlídacích' prarodičů je velký problém děti na celou dobu prázdnin smysluplně zabavit a zároveň nezruinovat rodinný rozpočet," dodává Šebela.
Populární školní tábor: Dítě nejde do neznáma
Ten již druhým rokem při své škole organizuje školní tábor. Tento model prázdninové zábavy, zmíněný i jednou z oslovených maminek se stává čím dál vyhledávanější.
"Nabídka školních táborů je v dnešní době poměrně široká a rodiči velice vyhledávaná, protože mají v případě pedagogů, kteří se táborů obvykle zúčastní jako oddíloví vedoucí, jistotu, komu své dítko svěřují."
Zmiňuje však i jeden negativní aspekt. Z hlediska tzv. psychohygieny by bylo vhodnější, aby si dítě od vyučujících, které vidí po celý rok, odpočinulo. A to podle něj platí i obráceně.
"Nespornou výhodou pak je, že děti mohou trávit léto se svými kamarády, které znají ze školy, a dochází tak k utužování kamarádských vztahů v rámci třídních kolektivů a leckdy také může dojít k narovnání vztahu pedagog – žák," uzavírá vysokoškolský pedagog a ředitel základní školy Leoš Šebela.