Rozhovor - Za znovuobrození jízdních kol Favorit může s trochou nadsázky maminka strojního inženýra Richarda Galoviče. Kdyby se nerozhodla znovu jezdit na kole, slovenský podnikatel by možná v roce 2011 nekoupil kultovní značku jízdních kol. Vadilo mu, že navzdory širokému sortimentu jsou ta dnešní náročná na údržbu, těžká a nevzhledná.
Nový favorit má být jiný. Přestože stojí 55 tisíc korun, nabídne originální design od Petra Novague a zákazník dostane výsledný produkt "ušitý" přímo na míru. I proto je výroba na pořadník. "Tradičním cyklistům se můžou naše snahy jevit jako trochu vzdálené. Je důležité, abychom vytvořili kolo, které bude dramaticky jiné než ty ostatní. Jen tak můžeme uspět," vysvětluje Galovič. Favorit si zatím objednaly desítky lidí.
Aktuálně.cz: Prý jste se rozhodl obnovit známou značku kvůli svojí mamince. Je to pravda?
Richard Galovič: Kdysi se mi svěřila, že by chtěla zase začít jezdit na kole. Já si tehdy uvědomil, že neexistuje téměř žádné kolo, které by pro ni bylo vhodné.
A.cz: Na trhu jsou přeci desítky značek.
To je sice pravda, ale bude se starší paní chtít tahat s těžkým horským nebo trekingovým kolem? Nebo opravovat různé defekty či závady? A jak vyřeší běžnou údržbu, třeba mazání? Když jsem si pak spočítal, kolik by mě stálo koupit vhodný rám a osadit ho komponenty, řekl jsem si, že ho raději vyrobím.
A.cz: A nový favorit je bezúdržbový?
Snažili jsme se o to. Nezaručíme vám sice, že například nepíchnete, ale s naší technologií se vám to rozhodně stane s daleko nižší pravděpodobností.
A.cz: Ale postavit kolo pro maminku nebylo jediným důvodem, proč si koupit značku Favorit, že?
Samozřejmě že ne. Bylo jich mnoho. Za prvé to byla určitě nostalgie ke značce, zároveň i národní hrdost a za třetí také snaha vytvořit produkt, který bude od začátku do konce pocházet od nás, od návrhu, přes výrobu až po marketing.
A.cz: Pro koho jsou vaše kola určena?
Primárně pro ty, kteří budou hledat kolo, které bude nenáročné na údržbu. Za další pro ty, kteří dokážou ocenit krásnou věc. Na našem kole můžete také pohodlně jezdit městem, ale zároveň s ním objet i svět kolem města. Jde totiž o praktické sportovní kolo. Podle mého takové kolo patří k modernímu stylu života, a kde se žije bohémštěji než v České republice? Je sice pravda, že jsou státy, kde je design tlačen do popředí mnohem víc než v Česku. Ale už i tady existuje určitý okruh lidí, kteří dbají na to, co si oblékají, jaký mají účes a jak bydlí.
A.cz: Za 55 tisíc si ho ale asi nebude moci dopřát každý.
Na první pohled je to sice vysoká cena, ale musíte si uvědomit, že za ni dostáváte hodnotu. Ceny karbonových rámů na míru se běžně pohybují od šedesáti tisíc výš, a to nemluvím o komponentech. Velká většina hodnoty kola pochází z našich rukou. Jedná se o nadstandardní práci Čechů a Slováků.
A.cz: Plánujete postavit i levnější model?
Zeptám se vás, vy chcete vydělávat míň peněz?
A.cz: To samozřejmě nechci. Proč se ptáte?
Firma, která nevydělává, je nemocná. Na to, abyste vydělávala, musíte nabízet tak kvalitní zboží s přidanou hodnotou, za kterou budou chtít lidé zaplatit. Tou přidanou hodnotou je pro nás inovace, která samozřejmě stojí peníze. Pokud to neuděláte, nebudete schopná konkurence. Vyrobíte jenom další z mnoha kol, které nerozeznáte od dalších.
A.cz: Vrátíme-li se k té ceně. Je to vlastně podobné jako se "socialistickým" předchůdcem, i ten se pořídil za 1,5 měsíčního platu.
Je to tak. A stejně jako na ty v minulosti i na ten náš jsou pořadníky.
A.cz: Chápu, proč to bylo tak v minulosti, ale proč dnes?
Dodáváme kola přesně na míru, tedy podle velikosti zákazníka.
Historie Favoritu
Značka Favorit vznikla v roce 1948. V roce 1951 bylo vyrobeno 5148 kol, o čtyři roky později to bylo 13 531 kol a v sezóně 1961 dokonce 31 175 kol. Roku 1978 bylo v Rokycanech vyrobeno milionté kolo Favorit. Ke konci roku 1981 se výroba rozšířila až na 65 328 kol ročně.
Sláva kola Favorit také rychle pronikala i za naše hranice. Export nabýval na stále větším významu a v osmdesátých letech se již realizoval do 38 zemí světa (například i do USA, Kanady nebo NSR).
Po privatizaci podniku v roce 1990 nezareagovala firma na konkurenci ze zahraničí a nastala doba totální likvidace podniku.
A.cz: Zpozdily dřívější uvedení kol na trh soudní pře ohledně vlastnictví obchodní značky Favorit?
Ty soudy trvají dál. Ještě nebyly ukončeny. Dále naše nároky na výsledný produkt byly vysoké. Konstruktéři se museli vypnout k špičkovým výkonům. Ve vývoji nových produktů nikdy nevíte, kdy bude produkt tak dobrý, aby splnil nebo předčil očekávání zákazníků.
A.cz: A zapojili jste do výroby konstruktéry, kteří se podíleli na konstrukci starého modelu?
Ano. Jednak s nimi konzultujeme a jednak jsou rovněž zainteresováni ve vývoji a výrobě.
A.cz: A jak se na vaši snahu značku opět dostat do popředí dívají?
Co vím, tak mají radost. Jsou rádi, že jí chce opět někdo vdechnout život, ne ji vytunelovat.
A.cz: Kolik už máte objednávek?
Zatím jsou to desítky. Většina jich pochází ještě z doby před spuštěním prodeje. Objížděl jsem s ním totiž spousty schůzek a zajímalo mě, jak na něj budou lidé reagovat.
A.cz: A vy sám na kole jezdíte?
Samozřejmě. Mám jich několik. Od horských speciálů až po favorit.