Praha – Pivovar Bernard zvolil k propagaci svého tmavého piva vizuál, na kterém pózuje tančící černoška. Fotku umístil na svůj profil na Facebooku, kde ji rázem odsoudily stovky diskutujících. Lidé ji označili za rasistickou a sexistickou.
Pivovar kampaň stahovat nehodlá, za zbytečně vyhrocenou považuje celou situaci i mediální analytik.
"U nás umí ženy tančit nejen kolem plotny. Pánové, volenka! Dámy, zadejte se! Naše ČERNÁ DVANÁCTKA čeká třeba právě na Vás," uvedl pivovar svou novou reklamu. Humpolecký výrobce piva je známý svými provokativními kampaněmi, ve kterých si ze sebe dělá legraci i spolumajitel Stanislav Bernard.
"Asi hodně stojíte o kandidaturu na Sexistické prasátečko, co? No, za mě ji máte mít – rozhodně tohle nominuju," napsala na Facebook uživatelka Petra Němcová. A nebyla sama. "Na svých stránkách píšete, že k hodnotám které vyznáváte, patří spolupráce, odpovědnost a pozitivita. Já v téhle reklamě se silným rasistickým a sexistickým podtextem nevidím ani jedno," píše Klára Kolářová.
"Doufám, že tuto reklamu stáhnete a omluvíte se. Divím se, že si ještě toto v dnešní době může někdo dovolit," pohoršuje se další uživatelka.
Mnohým vadilo i spojení číslovky 12 s polonahou ženou. "Hodně nepovedený a pod úroveň. Máme mít chuť na dvanáctiletou? S Bernardem dneškem končím," zní pobouřený komentář Filipa Lachmanna.
Nad prudce negativní reakcí lidí ale kroutí hlavou mediální analytik a šéfredaktor týdeníku Marketing & Media Filip Rožánek. "Reakce jsou v tomto případě zbytečně vyhrocené. Bernard napodobuje konceptem i výtvarnou stránkou reklamní styl pin-up girls, který byl rozšířený hlavně v první polovině dvacátého století. Pro svou propagaci ho používá od února letošního roku, je to tedy dlouhodobý výtvarný záměr. Motiv černošky použil bez pobouření veřejnosti už v březnu u piva Černá lavina," vysvětluje Rožánek.
Takové reakce jsme vůbec nečekali
Ve stejném duchu se na Facebooku vyjádřil i pivovar Bernard. "Rozhodně se nejedná o rasistickou nebo sexistickou reklamu a už vůbec nijak nesouvisí se současnou velmi tragickou situací ve světě," vysvětluje pivovar a omlouvá se těm, které vyznění reklamy jakkoli urazilo.
Marketingové oddělení společnosti Bernard udivilo, jaký efekt na sociálních sítích reklama vyvolala. "Popravdě jsme takové reakce vůbec nečekali. Nenapadlo by nás, že přijde taková vlna bouře," říká marketingová specialistka pivovaru Jana Voborníková s tím, že je nutné vnímat reklamu jako celek patřící do velké kampaně.
Bernard nehodlá kampaň stahovat, podle vedení se totiž není za co stydět. Podobný názor má i mediální specialista Rožánek.
"Bernard se drží provokativního pojetí reklamy dlouhodobě, nijak tím nevybočuje ze svých zvyklostí. Jeho zpracování určitě nejde srovnávat třeba se dva roky starým vizuálem jednoho rodinného pivovaru, který lákal na "patnáctku" fotkou teenagerky, která si svůdně olizovala prsty s dodatkem, že čtrnáctka je ještě pod zákonem. Ve srovnání s tím Bernardovu reklamu tedy jako sexistickou nehodnotím," říká Rožánek s tím, že by reakce na sociální sítě neměla pivovaru uškodit. Cílová skupina podle něho pivo Bernard pít nepřestane.