Praha - Britský soubor The Hilliard Ensemble přijel naposledy na festival Pražské jaro. Slavní vokalisté se definitivně rozloučí s posluchači na podzim koncertem v londýnské Wigmore Hall.
"Okamžik loučení se blíží. Nejdříve jsme uvažovali o tom, že by pod názvem souboru pokračovali mladší zpěváci. Pak nás napadlo omezit počet vystoupení, ale stejně bychom jednoho dnes museli skončit a neradi bychom se dočkali okamžiku, že nás lidé budou prosit, abychom už toho nechali," uvedl před pátečním pražským koncertem kontratenorista David James. "Nakonec bude nejlepší skončit v době, kdy jsme ještě dobří," dodal.
Během čtyřicetileté úspěšné kariéry proslavili The Hilliard Ensemble vokální tvorbu Arvo Pärta, Johna Cage, Heinera Goebbelse nebo Heinze Holligera. Koncert nabízí propojení staré hudby a hudby soudobé ve vokálních kompozicích J. S. Bacha a estonského skladatele Pärta. "Je to patrně nejčastěji hraný současný skladatel a náš přítel," podotkl barytonista Gordon Jones ke skladateli Pärtovi, který na začátku osmdesátých let emigroval z bývalého Sovětského svazu.
Na vystoupení zazní také Pärtova skladba psaná v roce 2003 pro The Hilliard Ensemble. Je jí Most Holy Mother of God zkomponována pouze pro čtyři hlasy bez přidání dalších vokálních nebo instrumentálních partů. Skladby Pärta se v programu budou střídat s díly Bacha.
"Z pramenů, které se zachránily a které souvisí s motety, vyplývá - jak tomu bývá u barokní hudby často - že jedinou cestou k autenticitě je pragmatismus. Bachovy rukopisy a dochované provozovací materiály odhalují, že moteta byla prováděna mnoha různými způsoby podle pěvecké a hudební vyspělosti zpěváků. A protože The Hilliard Ensemble je souborem pragmatiků, interpretujeme tato díla způsobem, který nejlépe vyhovuje a sluší právě nám," napsali v koncertním programu The Hilliard Ensemble.
K účasti na svém posledním koncertním turné si britské kvarteto přizvalo čtyři další zpěváky: sopranistky Moniku Mauchovou a Claudii Reinhardovou, kontratenoristu Davida Goulda a basistu Roberta Macdonalda, kteří budou během večera variovat klasické složení mužského vokálního kvarteta.
Na Pražském jaru vystoupili The Hilliard Ensemble poprvé v roce 1992, a to hned ve dvou projektech. V roce 1995 svou návštěvu zopakovali, rovněž s projektem z oblasti staré hudby. Průlomový byl rok 2011, kdy přijel tento ansámbl na Pražské jaro s jedinečným provedením hudebně-divadelního představení I Went to the House But Did Not Enter Heinera Goebbelse.