Skupina Oceán se zpěvákem Petrem Mukem vznikla v polovině osmdesátých let a v období 1990 až 1993 vydala tři studiové desky. Po rozpadu kapely její věrní fanoušci marně čekali na usmíření a comeback.
Probuzení ze zimního spánku přišlo až v roce 2011, ale bez Petra Muka. A jeho následné nečekané úmrtí nadobro uhasilo možnost návratu českobudějovické kapely v původní sestavě. Čtvrté album Oceánu tak vzniklo už bez Muka, ale také dalšího člena - Dušana Vozáryho.
Koncerty, na kterých Oceán pokřtí desku Ve smíru:
- 15. 6. – Praha
- 22. 6. – Brno
- 19. 8. – Bratislava
Toho ve hře na baskytaru nahradil Petr Hons, výhradní textař skupiny už od jejího založení a člen Shalomu, hudebního projektu Petra Muka a Petra Kučery vzniklého po rozpadu Oceánu. Další novou osobou (i když s Oceánem koncertuje od jeho návratu v roce 2011) je zpěvačka Jitka Charvátová. Tu s kapelou spojuje nejen jihočeský region, ale také účinkování s bratry Vozáryovými v kapele Mejly Hlavsy Fiction.
Angažování Charvátové byla dobrá volba. Jakýkoliv muž by byl zbytečně srovnáván s Petrem Mukem a neměl by šanci soupeřit. Tento pomyslný boj se ženou u mikrofonu se nekoná. Minulý i současný hlas Oceánu spojuje unikátní osobitost barvy hlasu.
Charvátové alt je od ostatních domácích zpěvaček snadno rozpoznatelný. Sama zpěvačka se netají tím, že v době největší slávy Oceánu nepatřila mezi skalní fanoušky, přitom ale k Mukovi cítí obrovský respekt. Proto na koncertech dlouho odmítala zpívat největší hit Ráchel. Tento zdravý odstup jí napomáhá nekopírovat a pojmout Oceán po svém.
Novinka Ve smíru téměř dokonale navazuje na tvorbu ze začátku devadesátých let. Můžou za to hlavně dva lidé. Zaprvé producent Armin Effenberger, který má starší tvorbu Oceánu, ale i současnou electro music dobře nastudovanou. Díky tomu zní deska velmi aktuálně a zároveň obsahuje odkaz na minulost. Druhým mužem je textař Petr Hons, jenž starému i novému Oceánu vetknul podobnou poetiku. Ubylo jen starozákonních témat, ve kterých si liboval Petr Muk.
O Oceánu se vždy hovořilo jako o českých Depeche Mode, a to platí stále. Možná jako pocta slavným Britům byla složena skladba Dante, která hned na první poslech jejich tvorbu výrazně připomíná. I další písničky můžeme zařadit do kategorie syntezátorového popu. Na rozdíl od již zmíněné nejsou tak syrové. Většina se line v pomalejším nebo středním tempu. Nejsilnější písní je Půlměsíc, kde vynikne Charvátové klenutý hlas. Není těžké zavřít oči a představit si, že ji zpívá Muk. Zde se asi nejvíce Jitka přiblížila Petrově hudebnímu vnímání.
V současném českém popu si velmi často stěžujeme na nedostatek vkusu a absolutní nedržení kroku se světovými trendy. A když se něco povede, většinou to má intelektuální příchuť a chybí tomu hitovost. Ačkoliv aura Oceánu má temnější odstíny, tuzemskou hudební scénu rozzářila jako nikdo dlouho předtím.
Každá píseň má rádiový potenciál a možnost stát se hitem. Otázkou je, na jak dlouho se Oceán probudil a rozbouřil.