Jednotícím prvkem letošního Anifilmu je závažná otázka Kde domov můj? Celá řada snímků, soutěžních i mimo soutěže, se zaobírá emigrací, uprchlictvím, vykořeněním, touhou po návratu do světa dětství a bezpečí... a uvědoměním si jeho nemožnosti.
Nejvýraznějším dokladem budiž pozornost věnovaná filmům Paula Fierlingera (1936). Ten se narodil českým rodičům v Japonsku, ale vyrůstal v USA a po válce žil v tehdejším Československu, aby z něho v roce 1967 uprchl zpět na západ. Těšit se můžeme na slavný snímek Drawn for Memory z roku 1995, který Paul věnoval svým vzpomínkám na Československo, a ve světové premiéře se dočkáme jeho nejnovějšího snímku Slocum sám na moři (Slocum at Sea at Himself) podle knihy Sailing Alone Around amerického mořeplavce Joshua Slocuma, který jako první obeplul svět zcela sám na své lodi.
S tématem ovšem souvisí i obsazení porot a programy spojené s jednotlivými porotci. Nejvýraznějším jménem je pravděpodobně Jan Pinkava, český výtvarník, režisér a držitel Oscara, v současnosti vytvářející speciální animovaný obsah pro společnost Google. Svou účast ovšem potvrdili také britská nezávislá filmařka Vera Neubauer, která se narodila a studovala v Praze, zlínský rodák Jakub Pistecký, jenž emigroval se svou rodinou do Kanady v roce 1982 a nyní je zaměstnán v americkém studiu Industral Light and Magic.
Dalším českým porotcem působícím v zahraničí je Ondřej Švadlena, který se po odchodu v roce 1984 vyprofiloval jako tvůrce velmi neotřelých 3D animovaných filmů a usadil se v Německu. Spolu s nimi v porotách zasednou i další „migranti“ - holandský umělec Rosto, jehož dědeček pocházel z Čech, a Íránec Nourredin Zarrinkelk, který studoval v Belgii, absolvoval stáž ve Studiu Jiřího Trnky v Praze a nyní žije, tvoří a učí na univerzitě v USA. Poroty pak doplní mladá estonská režisérka Chintis Lundgren, známá pro svůj výrazný výtvarný styl i nevšední filmové příběhy.
Výtvarníky a Španělsko v porotě zastoupí Javier Mariscal, který se naposledy proslavil celovečerním filmem Chico & Rita nominovaným na Oscara a oceněným Evropskou filmovou cenou. Mimo jiné je i autorem psa Cobiho, maskota olympijských her v Barceloně. Historicko-teoretický vhled vnese do rozhodování španělská kurátorka Carolina López, která spolupracuje s řadou festivalů a galerií.
Na Anifilmu je ovšem důležité, že na filmy se nejen díváte, ale často se podíváte i do jejich zákulisí či si vyzkoušíte animátorskou praxi. Jste tedy srdečně zváni například na přednášku Michaely Mertové Meziváleční migranti v československém animovaném filmu, specializované prezentaci České televize, Workshop 3D animace či tradiční prezentace rozpracovaných celovečerních filmů Works in Progress – tentokrát z různých evropských zemí a ve spolupráci s VAFem.
Pokud se zajímáte o filmové triky, je přesně pro vás připravená možnost nahlédnout spolu s již zmíněným porotcem Jakubem Pisteckým. Hranice animace, která opouští kina a zabydluje se v chytrých telefonech a na internetu, zase prozkoumá Jan Pinkava, který si připravil i několik ukázek z projektu Google Spotlight Stories. Nahlédnout do tajů počítačových her zase nabídne Game Day. Práci na snímku Chico & Rita, nominovaném na Oscara, osvětlí zájemcům španělský výtvarník Javier Mariscal a členové Rady Státního fondu kinematografie představí priority Rady ve vztahu k animovanému filmu a zároveň se pokusí přiblížit celý dotační systém, jeho fungování a možnosti čerpání na vznik, distribuci a propagaci animovaného filmu.
Španělská pozornost a celoživotní ocenění
V sekci pro dospělé diváky loni zvítězil Posedlý – hrdý a notně ulítlý zástupce španělské animované tvorby. A právě na Španělsko se letos Anifilm zaměří v programu „Od čmáranic k pixelům“. Rozsáhlý program rekapitulující různé fenomény z historie animace španělského království připravila kurátorka Carolina López. Její výběr začíná samými počátky tamní animované tvorby ze začátku století, pokračuje přes moderní vlivy 60. let, filmy artistní a ověnčené festivalovými cenami, až k fenoménu nového tisíciletí - k tvorbě autorů, kteří se na základě úspěchu v domovském Španělsku uplatnili u velkých amerických studií (loni jsme na Anifilmu od jednoho takového mohli vidět i skvělé adaptace Poeových povídek)
Anifilm se ale nevyhýbá ani domácí klasice. Můžeme se těšit například na loutkový film Špalíček Jiřího Trnky. Neméně známým je pak režisér Karel Zeman, kterého Anifilm představí nejen v dokumentu Filmový dobrodruh Karel Zeman, ale i prostřednictvím snímku Vynález zkázy, jeho prvním verneovském celovečerním filmu.
nedílnou součástí každého festivalu jsou i ocenění – na slavnostním zahájení letošního festivalu Anifilm převezme cenu za celoživotní přínos animovanému filmu výtvarník, scenárista a režisér Václav Mergl. Svébytný tvůrce, jehož rukopis zásadně obohatil českou animaci o prvky sci-fi, ale především o originální filmy s filosofickými přesahy. Merglovu animovanou tvorbu festival připomene projekcí autorových filmů převážně z filmových pásů. Uvede také autorův výběr z tvorby pro děti, na které spolupracoval se svou ženou Pavlou. Zajímavé souvislosti v Merglově tvorbě poodhalí při speciální přednášce pedagog a teoretik Vladimír Suchánek a o propojení jeho volné výtvarné tvorby s tou filmovou se budou moci diváci přesvědčit na jedinečné výstavě nazvané Sekvence zastaveného času, která v Domě Štěpánka Netolického v Třeboni potrvá až do 20. června.
Po všem tom programu je samozřejmě třeba se nějak odreagovat. Krom vyhlášených třeboňských rybích restaurací je již tradičním koloritem festivalu hudební doprovodný program. Ten se tentokrát přesune do komorních prostor klubu Tunel. Tam se v průběhu týdne představí to nejzajímavější z české hudební scény za uplynulý rok. Vítěz Anděla za nejlepší elektronický počin HRTL, výherce ceny Vinyla za album roku Dizzcock a na stejnou cenu nominován Dominik Zezula, který vystupuje pod názvem Děti Mezi Reprákama.
Představí se i kapely Červen a India, které figurují v žebříčku kapel, které letos dle serveru Aktuálně pohnou českou hudební scénou. Po dvou letech se do Třeboně vrací Mutanti Hledaj Váchodisko a jejich diskotéka. Český line-up doplní eletronicko-math-rockové trio z Petersburgu – Penguinsmeat. Ti jsou na turné po Evropě a Anifilm bude jednou z jejich zastávek.
Animovaná drsná škola netradičních přístupů
Hlavním tahákem je již tradičně dvojice soutěžních sekcí celovečerních filmů – pro dospělé a pro děti. V té první se letos nachází hned několik filmů, které sází na neortodoxní způsoby animace. Drsný a tragický Cafard Jana Bultheela o belgickém zápasníkovi, který se stává členem první belgické motorizované jednotky, aby za první světové války pomstil znásilnění své dcery, vychází z postupně upravované a dotvářené metody motion capture a zaujme na první pohled nejen naturalismem ve vykreslení války a věcí s ní souvisejících, ale zvláštním barevným laděním.
Režisérka Anca Damianová ve svém filmu Kouzelný vrch podle osudů polského fotografa a horolezce A. J. Winklera zase vycházela z dobových fotografií a kreseb, které jsou různými způsoby stylizovány a propojeny s hranými sekvencemi. S živými herci ostatně počítá i český zástupce v soutěži, film Jana Bubeníčka Smrtelné historky. A Anomalisa podle scénáře Charlieho Kaufmana nabízí svérázné využití loutek a jejich specifických pohybů.
Nejtradičněji animovaným snímkem se tak stávají španělští Psychonauti, kteří spojují to nejlepší ze španělské imaginativní a živelné animace s postupy japonského anime.
Na japonský film ostatně narazíme i v sekci pro děti, kde na své diváky čeká Kluk ve světě příšer. jeho tvůrce Mamoru Hosoda dokázal již před lety, že dokáže citlivě i hravě vyprávět o obyčejných dětských hrdinech v neobyčejných situacích – tentokrát tedy na výletě do světa monster za hranice současného Tokya. Jinak je ovšem letošní výběr celovečeráků pro dětské publikum výrazně frankofonní – což ovšem vzhledem k tamní tradici a současné kvalitě není vůbec na škodu. Adama Simona Roubyho se odehrává v africké vesničce, do které vpadne světová válka, Až na sever Rémyho Chayé vypráví o podivuhodné cestě ve stopách ruského carského mořeplavce a objevitele, Phantom boy s chutí mixuje superhrdinské motivy, městskou fantasy estetiku i hororové prvky s humorem a Avril a podivuhodný svět nabízí skutečně podivuhodný svět – jedná se totiž o adaptaci komiksu Jacquese Tardiho ve výrazně steampunkovém hávu.
V obou celovečerních sekcích se tak nachází řádně rozmanitá nabídka, která opět dokazuje, že omezovat svět animace jen na v multikinech distribuované filmy by byla strašlivá chyba a ano, smrtelný hřích!