Jak prodávat hudbu a nezchudnout? Muzikanti řeší, co s krizí

Magazín komerční článek, Magazín
8. 1. 2015 14:30
Nahrávací společnosti i muzikanti hledají cesty, jak v době internetu efektivně prodávat hudbu.
Ilustrační foto
Ilustrační foto | Foto: Thinkstock

Praha – Hudební průmysl zaspal dobu a nedokáže využít možnosti, které internet nabízí. Prodejem hudebních nosičů se neuživí ani muzikanti, ani obchodníci. Obě skupiny proto hledají nové cesty, jak krizi změnit v příležitost. Zahraniční odpovědí jsou velké streamovací služby jako Deezer, Google Play či Spotify, které nabízejí za poplatek či zdarma (s nutností konzumovat i reklamu) neomezený poslech tisícovek alb a interpretů.

Například Spotify platí držitelům autorských práv zhruba mezi 0,006 a 0,0084 dolaru za jedno přehrání, a drtivá většina posluchačů využívá při poslechu bezplatnou verzi, za prémiovou službu bez reklam platí asi jen každý pátý. Nejmenší radost ze streamovacích služeb tak mají muzikanti, kterým připadají zisky z přehrání příliš nízké.

Kompromis mezi požadavky muzikantů a přáním fanoušků se snaží najít například například nová česká služba Vivala.cz, která vyplácí umělcům 90 procent z ceny a zbylých 10 procent si nechává na provozní náklady. Rozjezd online prodejny, která se soustředí především na alternativní interprety, je zatím velmi pozvolný, web registruje od svého spuštění stovky objednávek. Nyní je v databázi registrováno asi pět stovek kapel, své desky přes službu prodávají i Ben Cristovao nebo Adam Mišík.

Můj fanoušek, můj pán

“Hudba se dnes zkrátka dá sehnat zdarma, takže je třeba změnit přístup vůči lidem a nechat na jejich uvážení, jestli je interpret baví natolik, že ho podpoří v další tvorbě,” uvedl Ben Cristovao. Jeho klipy přitom dosahují milionových zhlédnutí na YouTube, takže digitální prodej přes internet bere jako jednu z dalších možností, jak prodat svoji tvorbu a zároveň nechat na lidech, aby se sami rozhodli, kolik jsou ochotni za ni zaplatit.  

Fanoušci totiž sami určí, na kolik si desky cení a jakou výší tak podpoří muzikanty. Začínající kapela Demencia Mortalis takto například vybrala přes prodej demoskladby peníze na zaplacení času ve zkušebně.

"Umělec by měl mít možnost rozhodovat o své hudbě sám. Měl by mít možnost rozhodnout, jak bude svou hudbu distribuovat. Měl by určovat cenu, za kterou se jeho hudba bude prodávat, a mít možnost nabídnout svou hudbu i zadarmo. Na druhé straně věříme, že i samotný fanoušek by měl mít možnost cenu ovlivnit, a mít možnost zaplatit i víc podle svých možností stejně jako na crowdfundingových serverech,“ vysvětluje Bedřich Lacina, spoluzakladatel projektu Vivala.cz.

Vivala.cz tak poukazuje na roztříštěný stav hudebního průmyslu, který stále neví, jak se vyrovnat s nástupem internetu a prodávat hudbu jednoduše a efektivně. Budoucnost je podle šéfa Spotify stále ve streamování, vše ale bude záležet na ochotě lidí za muziku platit a hlavně ochotě kapel ji nabízet na internetu.

 

Právě se děje

Další zprávy