Komerční článek - Toto je reklamní sdělení. Aktuálně.cz není jeho autorem a neovlivňuje jeho obsah

Šetří nejen rodiny, ale i firmy. Mohou tím zachránit miliony, říká expertka Deloitte

18. 1. 2024 7:55
"Nesmyslným škrtáním lze firmu položit, chytrým šetřením zachránit,“ myslí si Maria Veit.
Maria Veit
Maria Veit | Foto: Deloitte Czech Republic

Šetření může mít podle expertky Deloitte, která už více než 10 let pomáhá firmám se strategickým nákupem a digitální transformací, mnoho podob. "Vždy nemusí jít jen o propouštění lidí a další rychlé, ale často tupé úspory. Škrtání pozic někdy může dávat smysl, ale v českých firmách dnes lidé často naopak chybí," říká a připomíná, že nezaměstnanost se v Česku drží dlouhodobě na jedné z nejnižších úrovní v rámci celé EU.

"Podnikům v růstu často brání nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Manažeři ale zapomínají na to, že kvalitní lidi už ve firmě mají. Nejlepším řešením tak nutně nemusí být časově i finančně náročné nabírání nováčků, ale automatizace práce těch, kteří permanentně odbavují rutinní činnosti. Takový člověk pak může být alokován na smysluplnější úkoly," je přesvědčena Maria Veit, která v českém Deloitte působí jako vedoucí oddělení digitálních zakázek a pomáhá firmám s implementací systému SAP Ariba, jenž jim poskytuje komplexní služby v řízení a správě nákupu.

Za konkrétní příklad uvádí automatizaci faktur. "V příchozích fakturách bývá často chyba. Pokud vám jich denně přistane na stole více než sto, tak musíte pokaždé napsat e-mail dodavatelům nebo jim zavolat. Někdy to nevyjde napoprvé, takže se celá situace opakuje. To je mrhání časem i prostředky a systémy, jako je například SAP Business Network, to umí díky automatizaci vyřešit za vás," říká Veit. V praxi to pak funguje tak, že dodavatel vyplňuje vše na webu, kde už předem vidí, co má faktura v dané zemi obsahovat, čímž lze předejít až 80 % problémů.

Její slova potvrzuje i jeden z klientů Deloitte - farmaceutická společnost Novartis. "Digitální transformace v naší společnosti přinesla zvýšenou agilitu v procesu nákupu a výrazně zlepšila uživatelskou zkušenost pro naše zaměstnance. Díky zavedení digitálních nástrojů SAP Ariba do nákupních procesů můžeme nejen snížit náklady, ale také umožnit našim kolegům soustředit se na úkoly s vyšší přidanou hodnotou," říká Kateřina Nosek, tisková mluvčí Novartis.

Kde se naopak příliš šetřit nevyplácí jsou podle Veit právě nákupní systémy. V minulosti se už několikrát setkala s podniky, které si je nechaly vyvinout "na koleni", například od studenta. "Firmy by však měly mít na paměti, že tyto systémy schraňují strategické informace a další citlivé údaje klientů i samotné společnosti. Ty se pak mohou kvůli hackerskému útoku dostat do rukou útočníků, kteří za jejich navrácení požadují výkupné a vyhrožují uveřejněním. Taková škoda je pak běžně ve výši desítek milionů korun, což daleko převyšuje náklady na bezpečné, prověřené a kvalitní systémy," zdůrazňuje a přípomíná, že NÚKIB dlouhodobě upozorňuje na rekordní množství útoků, které často míří právě na české firmy. Podle praxe Maria Veit však zdaleka ne všechny nákupní týmy mají k dispozici kvalitní, bezpečné, efektivní a komplexní technologické nástroje a systémy, které umožňují násobně urychlit celou agendu a ušetřit velké prostředky.

 

Právě se děje

Další zprávy