Umělecké ceny pro Avatara? Návrat do 30., 50. a 70. let

Kamil Fila Kamil Fila
18. 1. 2010 15:30
Pár poznámek o vítězství zábavy nad uměním
Foto: Reuters

Názor - Psát podesáté o Avatarovi je i pro příznivce trochu nuda. Základ je řečen v recenzi a všechny zprávy o tržbách či výročních cenách jsou „zpravodajská povinnost". Pondělní ráno ale přineslo tolik komentářů na téma „vítězství Avatara na Zlatých glóbech značí vítězství zábavy nad uměním", že je celkem vhodné dodat k tomu pár poznámek.

1) K základnímu žurnalistickému folkloru patří vidět svět v jednoduchých, až černobílých opozicích. Co se týče Zlatých glóbů a Oscarů, neuplyne rok, kdy by se neřešilo, jestli nastává příklon k oceňování „velkorozpočtových a nutně vždy trochu povrchních filmů s nadživotními hrdiny", nebo naopak „malých nenápadných, nezávislých a realistických děl o skutečných lidech".

Foto: Reuters

Problém je už v tom, že kinematografie se vyvíjí lumiérovskou cestu realismu a méliesovskou cestou magie od svých počátků (Příjezd vlaku versus Cesta na Měsíc) a vždy tu bylo místo pro obě linie. Obě dvě cesty jsou uměním (a obě dvě také byznysem, nutno dodat) - a vývoj umění se často odehrává na úrovních, které budí spíše dojem čisté komerce či ohlupování.

Vezměte si Michelangelovy fresky v Sixtinské kapli. Byly na ně vypotřebovány obrovské náklady a smyslem bylo demonstrovat nejen umělecké schopnosti malíře, případně zbožnost, ale také moc katolické církve, kterou leckdo může - pokud bude chtít - označit za organizaci manipulující s lidskou myslí.

Dejte vedle Sixtinské kaple plné svalovců dílo chudého malíře o formátu 40x60 cm zobrazující vetchou stařenku, a můžete hovořit o nespravedlnosti, že se tomuto intimnímu obrazu nedostává stejné pozornosti. Pochopitelně, větší pocit spravedlnosti ve vás vyvolává, pokud se postavíte na stranu slabších.

Foto: Aktuálně.cz
Čtěte také:
Zlatý glóbus za nejlepší drama i režii získal Avatar
Dostane Glóbus manažer Clooney nebo pyrotechnici?
Producentský cech dal oscarový předvýběr
Vyfoukne autorovi Avatara cenu exmanželka?

Clooney má štěstí. Elitářští kritici mu nedali cenu
Komedie s Clooneym má šest nominací na Glóby
O post favorita sezony bojuje Clooney s pyrotechniky
Clooney dostal další frčku na Oscary
Batman vybral adepta na Oscara, film Hurt Locker
Evropský film roku je o kořenech nacistického zla

Stejné je to i s Avatarem - vymyslet a vyrobit celou planetu v 3D je umění, bez debat - pokud tedy za umění považujete například obrazy Zdeňka Buriana. Borise Valleja nebo Maroldovo panorama. Nejde tu jen o triky či efekty navěšené na jakýsi reálný základ, ale o úplně nově stvořené věci, které mají vědecký podklad i výtvarné kvality. Film navíc není jenom prostorové umění, ale i umění časové, kde hraje velkou roli, jak umíte vyprávět, vtáhnout do děje, vzbudit emoce.

Avatar v tomto letos nemá konkurenci. Že má řadu odpůrců, je pochopitelné z prostého statistického nadhledu - čím víc lidí film vidí, tím více lidí ho také nemá rádo. Ne nadarmo byl nejvíce nenáviděným filmem v jedné anketě před pár lety vyhlášen Titanic. 

2) Pokud se podíváme do dějin kinematografie a budeme sledovat, jaké filmy jsou v jakých obdobích oceňovány, prakticky vždy se nějaký nový technologický postup odrazí i v udílení výročních cen a vždy se ozvou hlasy, že nová technologie přinesla zpovrchnění dosavadně bohatých uměleckých možností, které filmy mají. 

Foto: Reuters

Zvukový film udělal z výrazově bohatého černobílého filmu sestavu mluvících hlav, technicolorová barva smazala jemné odstíny šedi, světel a stínů, širokoúhlé formáty zploštily hloubku prostoru a omezily používání detailů, nástup digitálních triků a digitálního zvuku udělal z filmů povrchní hlučné atrakce, kde nemají místo obyčejní lidé a významotvorné ticho…

To všechno je a zároveň není pravda. Způsoby vyprávění s postupujícími desetiletími stále zesložiťují, střihy vytvářejí stále lepší návaznost a zároveň mohou úplně rozbíjet orientaci - vše je povoleno. Na plátně dnes vidíme a slyšíme věci, které dřív nebylo možné do filmů dát, i dnešní špatné filmy jsou podstatně „uživatelsky příjemnější" než staré špatné filmy. 

Těžko mluvit o globálním úpadku, pokud opravdu globálně sledujete, co se natáčí. Nikdy nebylo víc náročných uměleckých filmů než dnes, nikdy dřív nebyly velké hollywoodské trháky tak inteligentní . Ano, rozdíl je v tom, že víc reklamních prostředků je investováno na propagaci drahých filmů a o těch menších je méně slyšet.

Foto: Bontonfilm

Kdybyste si nicméně našli dobové recenze filmů jako Jih proti Severu (1939 - Technicolor), Desatero přikázání (1956) a Ben Hur (1959 - širokoúhlé formáty), Vymítač ďábla (1973), Hvězdné války (1977), zaručeně najdete odsudky, že jde o povrchní, hloupé, kýčovité případně naprosto pokleslé filmy. Proti mnohým z nich byly v tisku vedeny silné kampaně založené na moralistických či estétských předsudcích.

Všechny pak dostaly na Oscarech nominace v technických i prestižnějších kategoriích (herci, scénář, režie, film) a často sošky i získaly. Jestli je Avatar něčím příznačný, pak tím, že nám ukazuje, že se opět nacházíme v přelomových časech, kdy kinematografie znovu definuje sebe sama technicky i vypravěčsky - a že si to lidé zodpovědní za udělování cen uvědomují.

3) Oscary i Zlaté glóby (k rozlišení jejich statusu níže) vždy hodnotily filmy podle vícera neslučitelných kritérií a kontroverznost v sobě mají zabudovanou už v základu. Vezměme si, co se ukrývá pod oceněním režie - a)může to být osobní přístup a snaha o autenticitu,b)mistrovství v organizaci práce a kontrolu nad celkem.

Foto: Bontonfilm

Obojí přitom vyžaduje velmi jasnou autorskou vizi. Není většího vizionáře mezi současnými režiséry, než je James Cameron, ale zároveň je zřejmé, že Cameron se k současnému světu vyjadřuje jen pomocí žánrových analogií.

Zatímco jeho bývalá manželka Kathryn Bigelow natočila film The Hurt Locker (Smrt čeká všude) přímo o amerických vojácích v Iráku, v Avatarovi musíte odkazy na Irák, Vietnam, 11. září 2001 nebo genocidu indiánů odečíst z některých zastřených obrazů.

Druhý letošní favorizovaný snímek Up in the Air (Lítám v tom) vypráví o muži, jehož prací je vyhazovat lidi z práce - dosti smutná a nepříjemná satira na současnou éru finanční krize. Avatar v sobě zase nese silné ekologické poselství, ale opět jen v podobě analogie nebo sci-fi či fantasy alegorie. Je snazší ho přijmout a je příjemnější pobývat v jeho jinak nereálném světě.

Což je paradoxní, protože podle autora jde i o kritiku toho, jak žijeme ve virtuální realitě médií, a ještě paradoxnější je, že kritizuje kapitalistickou hrabivost, ale sám je dokonalým strojem na peníze. Přese všechno bych ale zůstal u pojmu paradox a vystříhal se slova pokrytectví; Cameronovo nadšení pro věc dalece přesahuje komerční kalkul.

Foto: Aktuálně.cz

4) V případě režie by nemělo budit velké spory, že si Cameron zaslouží cenu, ať už je jím Zlatý globus, nebo potenciálně Oscar - tam se dokonce čeká víc než na Glóbech. Dosti odlišný případ je ale cena za nejlepší film. Zde se totiž kritéria ještě víc rozštěpí - má se oceňovat složitost produkce, nebo spíš ona těžko změřitelná umělecká hodnota? Celé to můžeme zkomplikovat i tím, že je rozdíl mezi estetickou a uměleckou kvalitou a hodnotou.

Zjednodušující žurnalistické vidění postaví Glóby jako „cenu kritiků, kteří mají mít dospělý vkus" a Oscary jako „show, kde Hollywood oslavuje své pozlátko".

Přitom Glóby odjakživa mají kategorie rozdělené na drama a komedii/muzikál, čímž víc vyhovují právě „komerčnímu vkusu" a oceňují se zde všechny typy filmů. Většina amerických (resp. v Americe sídlících) kritiků má na kinematografii komplexnější pohled a nejsou - tak jako evropské umělecké festivaly - zaměřeni primárně na hledání radikálních výpovědí. Skutečné náročné filmy běží v amerických kinech v limitovaném nasazení, Glóby jdou jen po filmech nasazených do široké distribuce (čili nad 500 kopií).

Foto: Aktuálně.cz

Glóbům i Oscarům se dlouhodobě a marně vymezuje úloha „upozornit na malé autentické filmy, které zapadají v komerční mašinérii" a pokaždé, když zvítězí film, který by tuto mašinérii měl reprezentovat, dělá se z toho aféra. Osobně si myslím, že by bylo dobré, kdyby to Glóby a Oscary taky dělaly, ale statistika neúprosně říká něco jiného a věčné naříkání nad úpadkem hodnot je pláč na nesprávném hrobě.

Od upozorňování na „malé filmy" tu jsou jednotlivé ceny oborových a novinářských cechů; u Glóbů jako oscarové předehry - jakkoli se konkrétní výsledky někdy liší - může nastat cokoli. Z dosavadních "malých" cen nelze téměř nic vyvozovat, upozorňování na úspěšnost jejich předpovědí je víc než cokoli jiného hra, které se všichni rádi účastníme (přičemž i ona hra má svou "osvětovou" funkci).

Shrnuto: Ceny pro Avatara jsou jen opakováním modelu, který se v dějinách udál mnohokrát, kdykoli nová technologie umožnila filmům jinak vyprávět. Kdyby ceny vyhrával film, který nové technologie neumí dostatečně invenčně využívat a byl by to pouhou reklamou vyhnaný hit, bylo by něco špatně.

O Avatarovi ale za 15-20 let budeme mluvit stejně jako dnes o Hvězdných válkách. V učebnicích o filmovém stylu (nikoli jenom technologiích) má místo jisté, v přehledových publikacích vedle něj budou zaslouženě figurovat tituly Lítám v tom, Smrt čeká všude, Hanebný pancharti či Pařba ve Vegas.

A propo - radikální a divácky nepříjemné drama Bílá stuha má na Glóbech cenu za nejlepší zahraniční film. Vše je tedy jak má být.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

PSG vyhrál ve francouzské lize posedmé za sebou

Fotbalisté Paris Saint-Germain zvítězili v 9. kole francouzské ligy 3:0 v Nantes a po úvodních dvou porážkách v sezoně si připsali sedmou výhru za sebou. Úřadující mistři mají během vítězné šňůry skóre 23:1 a vedou tabulku o tři body před Lille, jež má k dobru nedělní utkání proti Lyonu.

Favorizované PSG se na hřišti patnáctého Nantes gólově prosadilo po přestávce. Skóre otevřel hned ve 47. minutě Ánder Herrera po přihrávce Kyliana Mbappého, jenž v 64. minutě zvýšil proměněným pokutovým kopem za faul na sebe. Výsledek pečetil dvě minuty před koncem po chybě domácí obrany Pablo Sarabia.

Nantes mělo šanci zkorigovat výsledek v 69. minutě díky pokutovému kopu, který ale Kaderu Bambovi chytil Keylor Navas.

před 4 hodinami

V USA odhlasovalo tři dny před volbami již přes 90 milionů lidí

Ve Spojených státech odevzdalo svůj hlas s předstihem před úterním termínem voleb již přes 90 milionů lidí. To je více než 65 procent počtu volebních lístků, které se dohromady sešly ve volbách před čtyřmi lety, napsala agentura Reuters. Uchazeči se snaží využít poslední dny kampaně k boji o poslední nerozhodnuté voliče v klíčových státech. Na veřejnosti v sobotu kromě nich a jejich viceprezidentských kandidátů vystoupila například i první dáma Melania Trumpová či bývalý prezident Barack Obama.

Zdroj: ČTK
Další zprávy