Recenze: Rasismus jako zdroj hororového napětí. Film Uteč originálně komentuje aktuální dění

Martin Bubrín
30. 4. 2017 3:00
Po oscarovém snímku Moonlight je tu další film o afroamerické identitě. Uteč debutujícího režiséra Jordana Peela ovšem téma rasismu posouvá do dalších souvislostí. A na plátně umně rozehrává příběh plný nejistoty a paranoidní atmosféry strachu.
Hlavní hrdina filmu Uteč. | Video: https://www.youtube.com/watch?v=NoVid_BHjTw

Duo Keegan-Michael Key a Jordan Peele proslulo skečovou show Key & Peele, v níž si vytrvale utahovalo z různých společenských stereotypů a předsudků. Peelův filmový debut, snímek Uteč, ukazuje, jak by jeden z nich fungoval v celovečerní stopáži.

Motorem zápletky je zdánlivě obyčejná situace: dcera (Allison Williamsová) jde svým rodičům, zámožným jižanským liberálům, představit černošského přítele (Daniel Kaluuya). To, co zprvu vypadá jako osobitá variace na filmy typu Fotr je lotr, se postupně mění v thrillerovou verzi klasického amerického dramatu Hádej, kdo přijde na večeři? Stanleyho Kramera.

Uteč

Horor, 2017, USA, 103 min. 
Režie: Jordan Peele 
Hrají: Daniel Kaluuya, Allison Williamsová, Bradley Whitford, Catherine Keenerová, Celeb Landry Jones a další
Hodnocení Aktuálně.cz: 80 %

Uteč se nicméně žánrovým označením vzpírá. Peele ve filmu kombinuje vztahové drama, černý humor, ale také zmíněné thrillerové prvky. Důmyslným dávkováním napětí a zručnou režií tak přináší naprosto sebevědomý tvůrčí tvar, který americká kritika oslavuje jako odvážnou společenskou satiru umně zacházející s žánrovými konvencemi.

Mimochodem, snímek vznikl pod záštitou studia Blumhouse Pictures, které se soustředí převážně na béčkové hororové série jako Očista nebo Paranormal Activity. Teprve letos na sebe poutá pozornost ambicióznějšími tituly, jako je Rozpolcený nebo právě Uteč, jež překračují hranice hororového žánru soustředěným scénářem a kreativnějším zpracováním.

Prvotřídní hra s očekáváním

Uteč si ve své angažovanosti nezadá s letošním oscarovým filmem Barryho Jenkinse Moonlight, jenž také tematizuje afroamerickou identitu v USA. Zatímco ale Jenkinsonovo drama tak činí spíše uměleckým způsobem, Uteč s tématem pracuje mnohem volněji a identitu hlavní postavy proměňuje v katalyzátor napětí. Nejde přitom o přímou obžalobu rasismu. Film totiž rasový podtext používá k vytváření paranoidní atmosféry strachu.

První dvě třetiny fungují díky pomalému budování napětí, náznakům a bizarním scénám jako prvotřídní hra s očekáváním, v níž divák spolu s hlavní postavou odhaluje, proč se ostatní chovají tak podivně slušně. Peele v těchto momentech vyniká jako zručný manipulátor herců, kteří hrají role komplikovanější, než se na první pohled zdá.

Pravá povaha příběhu vyjde najevo až v závěrečné třetině, jež je se svými žánrovými kořeny sevřena nejtěsněji. Atmosféru nejistoty pozvolna střídá komplikovaná druhá vrstva, která konečně nabídne něco i skalním fanouškům hororů. Škoda, že celkový dojem z jinak přesvědčivě budovaného filmu snižuje právě relativně tuctový konec.

I přesto se ale jedná o velmi zručně natočený film, jehož nečekaná sofistikovanost předčí ostatní multižánrové pokusy posledních let. Jordan Peele se v debutu ukázal jako přemýšlivý tvůrce s originálními nápady a zároveň jako trefný komentátor současného dění, jenž příběh chápe v širších souvislostech. Díky tomu se jeho tvorbu rozhodně vyplatí sledovat i v budoucnu.

 

Právě se děje

Další zprávy