Paul McCartney u nadnárodního řetězce obchodů s kávou vydá nové album. A následovat ho brzy mají další velká jména i začínající hudebníci, kteří už nevěří zavedeným gramofirmám a chtějí své desky vydávat u značky Hear Music.
"Přepadání" zákazníků se jim jeví jako jedna z cest z krize gramofonového průmyslu. V USA podle nejnovějších čísel poklesl meziročně prodej CD o pětinu.
Starbucks, k jehož 13 500 pultům s kávou zajde každý týden 44 milionů lidí, má výhodu v tom, že své návštěvníky dobře zná a desky jim může nabízet adresně. Na to slyšel i McCartney, když potvrdil podpis smlouvu s "kavárenským" labelem, pro který to znamená ostrý start a změnu taktiky.
Doposud se Starbucks soustředil na licenční nahrávky, z nichž nejúspěšnější byly duety Raye Charlese Genius Loves Company, ale teď se chce vrhnout do přímého konkurenčního boje s giganty.
A zdá se, že hned první výstřel byl úspěšný. Jakmile hudebník potvrdil odchod, cena akcií EMI klesla o necelá dvě procenta.
McCartney byl u EMI vázaný čtyřicet let; společnost stále vlastní práva na jeho starší skladby a vyšlo u ní i jeho poslední písničkové studiové album Chaos and Creation in the Backyard nebo vážnohudební oratorium Ecce Cor Meum.
Chaos and Creation in the Backyard si přes dobré recenze nevedl nijak dobře: prodalo se ho méně než půl milionu kopií a v britské hitparádě nebyl výš než desátý. Pro čtyřiašedesátiletého čerstvě rozvedeného McCartneyho by tak kávový kontrakt mohl znamenat hvězdnější návrat na scénu.
Řetezec zase s účastí exbeatla posílí povědomí o své značce i nabídce - a udělá další krok na cestě do světa zábavy. Starbucks už vydal několik knih a spoluprodukoval celovečerní film. Má svou stránku na hudbním inetrenetovém obchodu iTunes a v části svých kaváren umožnuje zákazníkům vypálit si stahovanou hudbu na CD.