Nejklikanější byl loni smutný Keanu a rajcovní Bradbury

Karel Veselý
2. 1. 2011 8:05
Deset největších virálních hitů roku 2010
Foto: Aktuálně.cz

Internetové fenomény patřící mezi "memy" hýbou virtuálním světem od okamžiku, kdy si lidé poslali první jedničky a nuly. S nástupem sociálních sítí a YouTube je jejich vliv mnohem větší. Staly se podhoubím, z něhož vyrůstá celá současná pop kultura v tom nejširším smyslu.

Čím dál víc je založená nikoli jen na konzumaci, ale na sdílení, aktivitě, spoluúčasti. A tato svoboda nekončí u sdružování ani interpretace, ale pokračuje ve vlastní prezentaci a tvorbě, která může nabývat různou podobu. Od absolutních obskurností a egománie přes roztomilosti a parodie až po povedené kousky - jejichž sláva může přesáhnout i díla "profesionálů". Důležitá je jediná věc: zaujmout dost lidí.

Svět internetových fenoménů je spletitý jako celá datová džungle webu. Nabízíme vám deset memů, které hýbaly internetem v roce 2010. Tvrdit, že je úplný, se ale v žádném případě neodvažujeme.

Dvojitá duha - můj bože!

Dvojitá duha je v přírodě zřídkakdy viděný fenomén, ale na virální video by to bylo málo. Teprve když přidáte rozjařený, až skoro orgasmický komentář filmaře, který ji natáčí, máte internetovou bombu prvního stupně. Paul Vasquez alias Hungrybear9562 nahrál svůj záznam dvojité duhy klenoucí se nad Yosemitským národním parkem na YouTube na začátku roku 2010. Trvalo ale další půl rok, než se z ní stala senzace. Pomohl k ní televizní moderátor Jimmy Kimmel a následně také CNN a dvojitá duha začala sbírat diváky rychlostí milion za měsíc. Dnes má už přes dvacet milionů přehrání a velmi slušně se daří i hudebnímu remixu, který Vasquezův hlas prohnal přes autoladící software. I zpívaná verze duhové extáze, za kterou stojí internetoví vtipálci The Gregory Brothers z Auto-Tune The News, už posbírala skoro sedmnáct milionů diváků. Na YouTube ale najdete i coververzi v podání zpěvačky Amandy Palmer nebo divadelní monolog.

 

Schovejte svoje ženy a děti!

Vtipálci ze skupiny The Gregory Brothers jsou zodpovědní i za neobvyklou popovou kariérou černošského mladíka Antoina Dodsona z Alabamy. Poté,co do jejich bytu vnikl v červenci neznámý výtržník, který se pokusil znásilnit jeho sestru, natočily Dodsona kamery televizních zpráv NBC. V nich také mladíka se zvláštní energickou dikcí a výstředními pohyby uviděli The Gregory Brothers a pro svoji internetovou show prohnali jeho projev autoladičkou. Z jeho vzkazu televizním divákům „Schovejte své děti, schovejte své ženy" se stal chytlavý refrén a z klipu hit. Na YouTube ho vidělo přes 42 milionů lidí a když se Bed Intruder Song začal prodávat na iTunes, vystřelil dokonce na číslo 86 v americkém singlovém žebříčku. Pointou příběhu je, že Antoine Dodsona hudbou vydělal dost peněz, aby se i se svojí rodinou mohl odstěhovat z nebezpečného sídliště.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Udělej mi to, Rayi Bradbury

Sci-fi spisovatelé v pokročilém věku obvykle nejsou tématem popových hitovek, které zpívají pěkné holky. Jenže tohle je internet a na něm se dějí věci, o kterých by se vám ani nesnilo. A tak žádný div, že třiadvacetiletá Rachel Bloom může se svojí skupinou natočit amatérské video, ve kterém se vyznává ze sexuální přitažlivosti k devadesátiletému klasikovi fantastické literatury. Videoklip Fuck Me, Ray Bradbury posbíral od srpna něco přes milion diváků a předznamenal úspěch explicitního podzimního fuckovacího hitu Cee-Lo Greena. Média psala o zviditelnění dosud opomíjeného hnutí dívčích fanynek sci-fi literatury, Rachel Bloom ale asi byla nejšťastnější v okamžiku, kdy se na video podíval sám Ray Bradbury. Jak se na to tvářil, je zachyceno na této fotografii.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Smutný Keanu Reeves a veselý Leo

Těžko říct jestli úspěšný hollywoodský herec Keanu Reeves má důvod k zármutku. Na fotografii, kde ho paparazzi zachytili na lavičce se sendvičem, nepochybně nevypadá dvakrát vesele. Už se asi nikdy nedozvíme, kdo první ho z fotografií vystřihl a vlepil v programu Photoshop do nového kontextu. Začal tak internetové šílenství jménem Sad Keanu, během něhož se herec z Matrixu objevil ve společnosti Stalina a Churchila na Jaltské mírové konferenci, na gauči u Simpsonů nebo na Měsíci. Obětí stejného kutilství se o něco později stal i Leonadro DiCaprio, kterého fotografové zachytili při natáčení filmu Počátek naopak v rozverné náladě. Jeho snímek, v němž si to rázuje po ulici, začali vlepovat internetoví vtipálci na místa nejrůznějších katastrof a do dějin virálních fenoménů vešel pod jménem Leo Strut (Leova vycházka). Na Google Fight zatím na body vítězí Smutný Keanu.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com


Mobil v Chaplinově grotesce?

Charlie Chaplin natočil svůj film The Circus v roce 1928 a těžko někoho mohlo napadnout, že se z něho stane virální fenomén. Jenže irský filmař George Clarke si všiml v jednom záběru něčeho neobvyklého a pověsil to na internet. Brzy celý svět uviděl ženu, která se ve třetí minutě filmu prochází v pozadí, drží v ruce něco, co velmi připomíná mobilní telefon a mluví do něj tak, jak je to dnes běžné. Mobilní telefon v třicátých letech? Ano, zní to docela neuvěřitelně, ale YouTube a sociální sítě jsou pro šíření podobných konspirací jako stvořené. Neříkejte, že jste se na ženu, která možná cestovala časem, také nepodívali. Nic se neděje, bylo nás takových skoro sedm set tisíc.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Voní takhle váš muž?

Virální internetové fenomény můžou být skvělým nástrojem reklamy. Problém je, že internetoví uživatelé vesměs vycítí, že se na ně šije bouda, a na YouTube vítězí před řízenou reklamou spíš roztomilé kočky a mumlající mimina. Občas se ale zadaří - jako letos nejmenované společnosti vyrábějící pánské šampóny. Třicetivteřinový spot z reklamní agentury Wieden+Kennedy s hercem Isaiahem Mustafou v roli muže, po kterém by chtěli vonět ostatní, nasbíral během roku 25 milionů diváků, ale také cenu za nejlepší klip na festivalu Cannes Lions i cenu Emmy. Aby tento fenomén podpořila, vypustila pak společnost na internet přes sto dalších kratších klipů, které navazovaly na komentáře diváků z Facebooku, YouTube a Twitteru. Autoři učebnic virálního marketingu mají další skvělý příklad.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

OK? Tak Go! Na jeden záběr

Když jsme u videoklipů natočených v jednom záběru, nesmíme zapomenout na This Too Shall Pass americké kapely OK Go. Kvarteto z Chicaga před čtyřmi lety ukázalo, že ke slávě dnes může stačit chytrý nápad a o zbytek se postará internet. Ke skladbě Here It Goes Again natočili za pár dolarů na běžeckých trenažérech vtipný klip, který pak na YouTube shlédlo bezmála padesát milionů lidí a vysloužili si za něj i Grammy. Pro This Too Shall Pass sestrojili členové kapely s několika kamarády monstrózní "stroj", který funguje na efektu domina. Jednotlivé předměty a udělátka si předávají kinetickou energii a uvádějí tak postupně do pohybu další části. Konstrukce stroje trvala měsíc a půl a pomohli jim s ním vědci z Syyn Labs, kteří spolupracovali například s NASA. Natáčení probíhalo v půlce února a průběh procesu je zaznamenán na jeden záběr, který se prý povedl až na šedesátý pokus. 20 milionů lidí děkuje za čtyři minuty strávené s YouTube.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

I rezaví mají duši

Lidé se zrzavými vlasy jsou častým terčem vtipů Erika Cartmana ze seriálu South Park; rudovlasí teď ale mají vlastního mluvčího a jeho doménou je internet. Tříminutový monolog pod názvem Rezaví taky mají duši od internetového uživatele jménem CopperCab už vidělo skoro dvanáct milionů lidí a vysloužil si nespočet parodií a hudebních remixů. CopperCab se na YouTube zjevuje i nadále a komentoval třeba kontroverzní klip M.I.A. Born Free, v němž jsou rudovlasé děti deportovány a popravovány vojáky. Až příště budete dělat vtipy na rezavé děti, mějte se na pozoru: Taky mají duši!

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Nekonečný smutek

Dvě nefalšované celebrity letos zrodil i český internet. Patnáctiletá dívenka Natalia Sadness spravující blog http://natalia-sadness.blog.cz/ vyletěla ke hvězdám loni v létě, kdy si její YouTube klip s názvem Odpovědi pro návštěvníky blogu Natalia Sadness prohlédli snad všichni Češi, kteří v tu dobu seděli na internetu. Smát se hloupoučkým blondýnám, na to nás užije. Natalia se pak dokonce objevila na obálce Reflexu a přijala nabídku moderovat vlastní show na jednom internetovém portálu.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Empire State Of Ostrava

To Michal Kavalčík alias Ruda z Ostravy si slávu buduje už několik let v regionálních divadlech i rozhlasových stanicích i televizních talentových soutěžích. Teprve letos ale konečně prorazil do médií díky předělávce hitu Empire State Of Mind, který původně nazpívali Jay-Z a Alicia Keys. Místo New Yorku věnoval Ruda se zpěvačkou Martinou Pártlovou skladbu Ostravě a na čas se s ní dokonce usadili v playlistech českých rádií. Pak ale přišel zákaz od společnosti Universal, která zjistila, že Ruda nemá vyřešená autorská práva. I tento skandál pomohl k tomu, aby se z Rudy stala hvězda a dodnes se svým "zakázaným hitem" objíždí kluby.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

 

Právě se děje

Další zprávy