Karlovy Vary - Jude Law je mezinárodní filmová hvězda, přičemž toto banální konstatování do značné míry předurčuje, jak bude vypadat i tisková konference.
O samotném Lawovi se dozvíte naprosté minimum, protože řekne to, co má být proneseno, co už říkal mnohokrát nebo co si myslí, že by řečeno být mělo. Pochválí Karlovarský festival a jeho úžasné mladé diváky, připomene, že si pamatuje české herce, se kterými točil Nepřítele před branami…
Není pravděpodobné, že by mluvil špatně o lidech, s nimiž spolupracuje - a tak pěje ódy na Minghellu a poví, jak se těší na spolupráci se Scorsesem. Až když je nucen jít oklikou, dostane se k větším detailům, ale stále zůstávají další "ale" - např. že to nebyla impulzivní odpověď a stejné věty opakoval mnohokrát.
K jakým detailům? Prý nemá moc rád 3D film, má ho za obyčejný trik. Ale když Scorsese, který považuje filmy za umění a za vědu, začne pracovat na 3D filmu, pak je to výzva.
Čtěte také:
Seznamte se s Thelmou Schoonmakerovou - boží střihačkou
Hollywood ve Varech přiznal rozhodující vliv televize
A aby nikoho neurazil, zahraje nakonec celé "dřenění" 3D do autu vtipnou poznámkou, že nefandí 3D vlastně proto, že mu žádné brýle nikdy neseděly na nose a nemohl se do "prostoru" ponořit. Zdánlivě ho to právě napadlo, ale předpokládám, že bych podobnou poznámku našel v tuctu dalších "lawovských" rozhovorů. Tiskovka je prostě show; lidé uvnitř blbnou s foťáky a mnozí ani neposlouchají, co říká, jen aby si mohli archivovat moment, kdy byli hvězdě blízko.
Řeč byla i o Hamletovi, kterého hrál devět měsíců na prknech. Pověděl nám, jak to není role, kterou hrajete, ale která hraje vás. Že si otestujete vlastní herecký arzenál a jiné role vám pak připadají mnohem snazší. Že nahlédnete hlouběji do svého nitra. Další otázka, prosím.
Rozdíl mezi divadelním a filmovým herectvím? „Ano, já začínal na divadle, takže teď vlastně neexperimentuji, ale vracím se ke svým začátkům."
"Jeden herec v televizi řekl, že divadelní herectví je chirurgie se skalpelem, kdežto filmové s laserem. Tedy, že ve filmu musíte maximum emocí nechat vyplynout s minimem prostředků. Ale s tím nesouhlasím, protože filmoví herci často přehrávají, kdežto divadelní ovládají publikum často pohybem ruky." Další otázka, prosím.
Jsou filmy, za které se stydíte, které jste udělal jen pro peníze? Ouha, otázka na tělo, tradiční arzenál odpovědí nestačí? Spíš jen zdánlivě. Každopádně odpověď hledal o něco déle, i když nakonec došel ke slušnému kompromisu.
Je jasné, že konkrétní filmy by necitoval, na to je příliš známý. A tak: „Ne, stud je příliš silné slovo, ale u některých filmů se dnes divím, proč jsem je vzal. Je v tom touha zkoušet nové věci. Není ale možné se za ně stydět, byla to otázka životní volby." Jak jde o životní volby, odpověď zní vždycky mnohem duchaplněji.
Nejrozumnější poznámka pak přišla úplně na závěr půlhodinové konference ovládané předem domluvenými tazateli/tazatelkami. (Moderátorčino „Pak dám možnost zeptat se vám všem" znělo poněkud ironicky… v kontextu předcházejících hlasitých domluv o vyvolávání konkrétních prominentních osob.) Law si myslí - nebo alespoň ten veřejný Jude Law, který mluvil - že budoucnost filmu je v nezávislé kinematografii zemí, jako je Česká republika nebo Srbsko.
Tyto země totiž mají výhodu, že nemluví anglicky. Britské filmy se kvůli angličtině v komerční vlně amerických filmů často ztratí, není jim věnována pozornost a splývají. To sice není žádný Lawův objev, podobné problémy řeší britská kinematografie přinejmenším od nástupu zvuku, ale znělo to z celé tiskové konference nejupřímněji.
Tím vším samozřejmě nijak nezpochybňuji, že Law působí velmi sympaticky, je výborný herec a získává si do několika vteřin náklonnost publika.
Jen se pokouším o alternativu k tomu, jak bude o Lawovi referovat většina ostatních médií. Viz náhodně zaslechnutý rozhovor dvou slečen po tiskovce, že jedna z nich ho ještě půjde večer vyfotit během úvodu ve Velkém sále: „A zůstaneš na film?" „Ne, proboha, proč bych to dělala?"
Je důležité, že k nám jezdí diskutovat hollywoodští producenti a právníci. Je úžasné, že si Thelma Schoonmakerová připravila přednášku. Ale špatně se to prodává. Naopak Jude Law je mediální argument. Způsob, jak vyvolat dojem, že karlovarský festival je fakt světový. Jako umělec mi ale přinese mnohem víc v kině než na tiskovce.