Video - Strašidelná vesmírná továrna. Po výrobní lince popojíždějí černí roboti. Na jednom ze stanovišť se zastaví, aby jim byla přidělena jejich identita. Náhodně tak vznikají roboti s fialovým a zeleným pohledem. Jenže těch fialových je poněkud více. Jak se s těmi zelenými vypořádají?
Minulý týden uvedl v pražském kině Aero desátý ročník festivalu Gryffest krátké animované filmy studentů prvního ročníku Vyšší odborné školy Václava Hollara.
Letos měli studenti ve spolupráci s iniciativou HateFree Culture za úkol ztvárnit ve svých maximálně dvouminutových snímcích fenomény xenofobie a násilí z nenávisti, a to v různých jejich rovinách. Pod vedení pedagogů Hollarky Jana Gemrota a Jana Šajbidora tak vznikla dvacítka kraťasů reflektující konkrétní příběhy homofobie, anticiganismu, ale také filmy, ve kterých se odrážel negativní vliv médií na myšlení a jednání lidí.
Odborná porota, v níž zasedl například filmový režisér Juraj Jakubisko nebo výtvarník Jaroslav Róna, udělila první místo snímku Jiřího Tyrola s názvem Továrna, který výmluvně na příkladu robotů poukazuje na tendence společnosti k vypořádání se s odlišnými jedinci.
Druhou příčku obsadila Kateřina Hubená se snímkem Bubliny, v němž dojde k zamoření města předsudky ve formě bublifukových bublin, které jsou vytvářeny jeho vlastními obyvateli. O třetí místo se podělili Mirsad Musič s filmem Slepec a Kristýna Miklošková s kraťasem A kam patříš ty?.
Největší zájem diváků, ale také samotných studentů a pedagogů Hollarky, vzbudil film Malady od Andrey Szelesové, který přímočaře ukazuje, jakým způsobem dochází k předávání a šíření nenávisti mezi lidmi.
Většina snímků, které byly v kině Aero premiérově promítány, bude v průběhu následujících týdnů uveřejněna na facebookových stránkách iniciativy HateFree Culture, pro kterou studenti snímky vytvářeli.