reklama
 
 

Globální nebe má první oficiální e-hvězdy

27. 3. 2007 13:30
New York - YouTube poprvé udělil ceny svým přispěvatelům. Jedno mají společné: potenciál portálu využili k proslavení sebe sama.

Byl to YouTube - založený teprve loni v únoru - který stál na počátku nové dráhy internetu nazývané Web 2.0. Ten už neovládají velké instituce, ale každý uživatel podle vlastního přání. Na MySpace může představit svoji kapelu a najít nové přátele, otevřenou Wikipedii může editovat a na YouTube sdílet s ostatními krátká videa.

Fenomén YouTube je mnohem víc než hračka. Za krátkou existenci dokázal to, o čem se dříve jen spekulovalo. Rozhýbal stojaté vody showbyznysu: umožnil de facto komukoliv mimo struktury hudebních vydavatelství, filmových a televizních studií oslovit miliony lidí po celém světě.

Při 2007 YouTube Video Awards se hodnotila hlavně originalita a schopnost zaujmout během několika minut. Mezi vítězi - o kterých pochopitelně rozhodli sami uživatelé - je hudební videoklip plný synchronizovaných pohybů na jezdících pásech, Australan objímající na ulici cizí lidi nebo poetické video o ptáku kiwi, který toužil létat.

Vítězem kategorie Nejtvořivější video se stal klip chicagské rockové kapely OK Go k písni Here It Goes Again. Odehrává se v improvizované tělocvičně s běžícími pásy, na kterých čtveřice hudebníků tančí a skáče. Našlo si ho víc než třináct milionů diváků.

 

Za nejinspirativnější byl označen klip, ve kterém Juan Mann chodí po Sydney a nabízí, že ty, kteří by se v australské metropoli mohli cítit ztraceni, na chvíli obejme. Na jeho happening příznivě reagovalo deset tisíc mužů a žen, kteří podepsali i petici na právo "obejmutí zdarma". Film s doprovodnou hudbou kapely Sick Puppies už vidělo dvanáct milionů lidí.

 

Nejlepším seriálem se staly filmy s názvem Ask a Ninja, které vytvořili losangelští herci Kent Nichols a Douglas Sarine. V obleku japonského bojovníka a pseudojaponským akcentem odpovídají na mailové otázky diváků -  jako třeba co je podcast, co ninjové rádi grilují, jestli ninjové potřebují lásku i to, jak je zabít.

 

Za nejlepší komedii zvolili hlasující video Smosh, které je na YouTube druhým nejpředplacenějším (fanoušci se zdarma můžou přihlásit k jeho odebírání). Autoři-studenti Anthony Padilla a Ian Hecox- mají předplatitelů 70 tisíc a také časté odpovědi v podobě nových videí, která reagují na jejich počiny.

 

Vítězka kategorie nejlepší hudba je důkazem, že internetová šeptanda skvěle funguje a může udělat hvězdu z dnes neznámého člověka. Americká písničkářka Terra Naomi natočila amatérský klip a poté, co ho vystavila na YouTube, prohlédlo si ho přes milion lidí včetně manažerů z nahrávací společnosti Island Records, kteří jí nabídli smlouvu.

 

Cenu za nejlepší komentář přinesla mladému Kanaďanovi dobrá vyřídilka. Sedl si do půl těla nahý před kameru a osm minut hovoří o všem možném; jeho asociace před stovkami tisíc diváků se pohybují od zásadní otázky, proč v létě pije z hrnečku s vánočními motivy, jak je možné, že má na hlavě lysinu a jaké jsou kvality jeho poselství pro budoucí generace.

 

Nejroztomilejším videem je Kiwi! animátora Donyho Permedi. Poetický skeč o ptákovi, kterému chyběla křídla, ale přece jen si našel možnost, jak létat, dodnes přilákal na YouTube víc než šest milionů diváků.

 

Server YouTube byl loni za 1, 65 miliardy dolarů koupený společností Google, která kromě obrovské komunitní klientely a reklamního prostoru musí řešit problémy s autorskými právy. Na jeho stránkách se v obrovském množství objevují hudební, filmové a televizní videoklipy, které jsou chráněny autorským zákonem a ze kterých společnostem uniká zisk; naposledy společnost Viacom Inc. zažalovala YouTube o miliardu dolarů.

Ani to ale nezastaví proměny vztahu producent-uživatel. Z nich asi největší absolvoval hudební průmysl, který díky sociálním internetovým komunitám ztratil monopol na prezentaci umelců. Ještě víc YouTube znamená vhozenou rukavici televiznímu a filmovému průmyslu: amatérské TV show za minimální náklady sledují miliony diváků.

Za YouTube a MySpace se šikují desítky podobných služeb, které stimulují možnosti a kreativitu. Například metacafe.com nabízí svým uživatelům i honoráře za každé přehrání jejich příspěvku; ti nejšikovnější už prý stačili vydělat desítky tisíc dolarů.

O totéž se pokuší YouTube, ceny znamenají další logický krůček k expanzi pod heslem Do It Yourself.

autor: kul, Reuters | 27. 3. 2007 13:30

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama