Globální nebe má první oficiální e-hvězdy

kul, Reuters
27. 3. 2007 13:30
New York - YouTube poprvé udělil ceny svým přispěvatelům. Jedno mají společné: potenciál portálu využili k proslavení sebe sama.
Foto: www.youtube.com

Byl to YouTube - založený teprve loni v únoru - který stál na počátku nové dráhy internetu nazývané Web 2.0. Ten už neovládají velké instituce, ale každý uživatel podle vlastního přání. Na MySpace může představit svoji kapelu a najít nové přátele, otevřenou Wikipedii může editovat a na YouTube sdílet s ostatními krátká videa.

Fenomén YouTube je mnohem víc než hračka. Za krátkou existenci dokázal to, o čem se dříve jen spekulovalo. Rozhýbal stojaté vody showbyznysu: umožnil de facto komukoliv mimo struktury hudebních vydavatelství, filmových a televizních studií oslovit miliony lidí po celém světě.

Foto: Youtube.com

Při 2007 YouTube Video Awards se hodnotila hlavně originalita a schopnost zaujmout během několika minut. Mezi vítězi - o kterých pochopitelně rozhodli sami uživatelé - je hudební videoklip plný synchronizovaných pohybů na jezdících pásech, Australan objímající na ulici cizí lidi nebo poetické video o ptáku kiwi, který toužil létat.

Vítězem kategorie Nejtvořivější video se stal klip chicagské rockové kapely OK Go k písni Here It Goes Again. Odehrává se v improvizované tělocvičně s běžícími pásy, na kterých čtveřice hudebníků tančí a skáče. Našlo si ho víc než třináct milionů diváků.

 

Za nejinspirativnější byl označen klip, ve kterém Juan Mann chodí po Sydney a nabízí, že ty, kteří by se v australské metropoli mohli cítit ztraceni, na chvíli obejme. Na jeho happening příznivě reagovalo deset tisíc mužů a žen, kteří podepsali i petici na právo "obejmutí zdarma". Film s doprovodnou hudbou kapely Sick Puppies už vidělo dvanáct milionů lidí.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Nejlepším seriálem se staly filmy s názvem Ask a Ninja, které vytvořili losangelští herci Kent Nichols a Douglas Sarine. V obleku japonského bojovníka a pseudojaponským akcentem odpovídají na mailové otázky diváků -  jako třeba co je podcast, co ninjové rádi grilují, jestli ninjové potřebují lásku i to, jak je zabít.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Za nejlepší komedii zvolili hlasující video Smosh, které je na YouTube druhým nejpředplacenějším (fanoušci se zdarma můžou přihlásit k jeho odebírání). Autoři-studenti Anthony Padilla a Ian Hecox- mají předplatitelů 70 tisíc a také časté odpovědi v podobě nových videí, která reagují na jejich počiny.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Vítězka kategorie nejlepší hudba je důkazem, že internetová šeptanda skvěle funguje a může udělat hvězdu z dnes neznámého člověka. Americká písničkářka Terra Naomi natočila amatérský klip a poté, co ho vystavila na YouTube, prohlédlo si ho přes milion lidí včetně manažerů z nahrávací společnosti Island Records, kteří jí nabídli smlouvu.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Cenu za nejlepší komentář přinesla mladému Kanaďanovi dobrá vyřídilka. Sedl si do půl těla nahý před kameru a osm minut hovoří o všem možném; jeho asociace před stovkami tisíc diváků se pohybují od zásadní otázky, proč v létě pije z hrnečku s vánočními motivy, jak je možné, že má na hlavě lysinu a jaké jsou kvality jeho poselství pro budoucí generace.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Nejroztomilejším videem je Kiwi! animátora Donyho Permedi. Poetický skeč o ptákovi, kterému chyběla křídla, ale přece jen si našel možnost, jak létat, dodnes přilákal na YouTube víc než šest milionů diváků.

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

 

Server YouTube byl loni za 1, 65 miliardy dolarů koupený společností Google, která kromě obrovské komunitní klientely a reklamního prostoru musí řešit problémy s autorskými právy. Na jeho stránkách se v obrovském množství objevují hudební, filmové a televizní videoklipy, které jsou chráněny autorským zákonem a ze kterých společnostem uniká zisk; naposledy společnost Viacom Inc. zažalovala YouTube o miliardu dolarů.

Ani to ale nezastaví proměny vztahu producent-uživatel. Z nich asi největší absolvoval hudební průmysl, který díky sociálním internetovým komunitám ztratil monopol na prezentaci umelců. Ještě víc YouTube znamená vhozenou rukavici televiznímu a filmovému průmyslu: amatérské TV show za minimální náklady sledují miliony diváků.

Za YouTube a MySpace se šikují desítky podobných služeb, které stimulují možnosti a kreativitu. Například metacafe.com nabízí svým uživatelům i honoráře za každé přehrání jejich příspěvku; ti nejšikovnější už prý stačili vydělat desítky tisíc dolarů.

O totéž se pokuší YouTube, ceny znamenají další logický krůček k expanzi pod heslem Do It Yourself.

 

Právě se děje

Další zprávy