Zoe Saldana kvůli hurikánu nedostihla Brutální Nikitu

Kamil Fila Kamil Fila
29. 8. 2011 13:28
Americké novinky neměly ani šanci na úspěch
Foto: Aktuálně.cz

Los Angeles - Kvůli hurikánu Irene bylo přes víkend v USA uzavřena řada kin, a proto také celkově výrazně klesly tržby. I díky tomu se vítězem žebříčku již potřetí stalo retro-drama Help (Proti pravidlům) o vzpouře černošských služek na americkém jihu v 50. letech.

Stačilo mu pouhých 14,3 milionu dolarů - celkově už se ale blíží 100milionové hranici a jde o jeden z nejpřekvapivějších hitů roku. Každopádně šlo o druhý, komerčně nejslabší víkend tohoto roku, hned za víkendem, kdy se hrálo finále Super Bowlu (4. - 6. února) a většina Američanů sedí doma u televize.

Foto: Aktuálně.cz

Tři novinky uplynulého týdne - akční snímek Colombiana, horor Don´t Be Afraid of the Dark a komedie Our Idiot Brother - se poskládaly až za Help. Mezi ně se ale ještě vklínila na 4. místo sci-fi Zrození planety opic. V součtu s víkendovou sumou 8,6 milionu se po měsíci v kinech blíží 150milionové hranici (celosvětově se dostala už přes 300).

Z dalších letních hitů lze zmínit Šmouly 3D, kteří se už přehoupli přes 125 milionů, Captain America je na dosah 170 milionům. Transformers 3 se doma blíží 350 milionům a v součtu se zahraničím už jsou členy miliardářského klubu, stejně jako poslední Harry Potter (1,293 miliardy). Naopak Barbar Conan má po dvou týdnech 16, 5 milionů a jde o jeden z největších propadáků roku, jehož neúspěch zřejmě na pár let ovlivní produkci akčních fantasy.

Nová Nikita

Akční thriller Colombiana o nájemné vražedkyni se umístil druhý s 10,3 miliony nasbíranými z 2614 kin. To vychází trochu lépe než předchozí snímek se Zoe Saldanovou v akční roli: The Losers (u nás na DVD jako Parchanti) měli 9,4 milionu. A je to také lepší než předchozí akční film Luca Bessona v roli producenta- jeho From Paris with Love (u nás pod názvem Bez soucitu) získal 8,2 milionu.

Foto: Aktuálně.cz

Jenomže vzhledem k tomu, že Colombiana stála kolem 40 milionů, nejde o dobrý výsledek a zrození nové ženské akční hvězdy (např. formátu Angeliny Jolie) se nekoná. Zoe Saldana dosud známá spíš jen ze sci-fi Star Trek a Avatar (kde z ní ovšem nebylo mnoho vidět) se podle Bessonových propočtů měla stát následovnicí Brutální Nikity a Leona, jeho dřívějších slavných děl o nájemných zabijácích.

Hlavní hrdinka Cataleya, jíž kdosi v dětství zabil rodiče, se na základě této zkušenosti stane nájemnou vražedkyní bez svědomí. Zatímco si vydělává na živobytí tím, že zabíjí lidi, snaží se zjistit, kdo z ní před lety udělal sirotka.
Rozhodně je zajímavá statistika studia Sony Pictures, že 57 procent víkendového publika tvořily ženy a 65 procent bylo starší 25 let. Akční filmy jsou přitom dominantně určeny pro muže a kluky pod pětadvacet.

Z ohlasů v médiích, jak alespoň vyplývá z recenzentské databáze Rottentomatoes.com, obyčejní diváci snímek nepodcenili -  protože pravděpodobně není o co stát. Ze 49 zaznamenaných recenzí jich pouze 18 vyznívá kladně; celkové hodnocení se pohybuje kolem 5,1 bodu z 10. Na divácké databázi IMDb.com je hodnocení 5,7 bodů z deseti, lépe film hodnotí ženy a diváci mimo USA.

Hlavní vina na výsledku je dávána režisérovi s pseudonymem Olivier Megaton, který „vyhazuje věci do vzduchu, zdemoluje tržiště s ovocem a hodí do placu nějaké parkourové honičky po střechách domů, jako kdyby si odškrtával položky na seznamu" - napsal Wesley Morris z deníku Boston Globe.

Podle Rogera Moora z deníku Orlando Sentinel filmu chybí „kinetická energie předchozího režisérova snímku Transporter 3". Dal by se prý potom brát jako exploatace. Takto jako vážnější drama ale nefunguje. Nejkrutější odsudek (anebo svého druhu pochvalu) napsal asi Andrew O'Hehir z magazínu Salon.com: „Tento snímek je tak drogově závislý na delirantní filmové pokleslosti, že má skutečný potenciál stát se klasikou kategorii okázalých úletů."

Vypadat dobře

Naproti tomu některé recenzentky film chválily s odkazem na výkon hlavní představitelky. „Zoe Saldana ukazuje, že je tak snadné být akční hrdinkou, až se člověk diví, proč se o to nepokusilo více hereček," napsala Elizabeth Weitzmanová v New York Daily News. Přizvukuje jí mírně ironicky i Glenn Kenny z portálu MSN Movies: „Všichni zabijáci by měli vypadat dobře, když dělají svou špinavou práci. Byl by to lepší svět."

V Česku se o tom, jak mají vypadat filmové zabijačky, můžeme na plátnech kin přesvědčit od 22. září.

Foto: Aktuálně.cz

Horor Don't Be Afraid of the Dark, jenž do českých kin půjde o týden dřív pod názvem Nebojte se tmy, utržil za první víkend 8,7 milionu dolarů z téměř 2760 kin. Ani to není příliš dobrý start s ohledem k 25milionový rozpočet a rychlým poklesem zájmu, který bývá u hororových filmů typický (obvykle 40-50 procent další týden po premiéře).

Podle statistik distributora FilmDistrict byly nejsilnějšími skupinami diváků Latinoameričané (snímek se prezentoval jako dílo producenta a scenáristy Guillerma del Tora) a ženy (tím se jen potvrzuje status hororu jako „ženského žánru"). To potvrzuje i hodnocení na IMDb.com: hodnocení od žen dává 7,9 bodu, zatímco u mužů 6, 9 bodu. Stejně jako u Colombiany, jež vznikla koprodukcí USA a Francie, je i u tohoto hororu (koprodukce USA a Austrálie) hodnocení vyšší u neamerického publika.

Ze 104 recenzí na Rottentomatoes je 61 kladných a průměrné hodnocení na 6 bodech z deseti. Recenzenti hodnotí vysoko hlavně výkon teprve desetileté Bailee Madison v hlavní roli, která zaujala už předtím ve fantasy Most do země Terabithia a v dramatu Bratři.

Příběh vypráví o architektovi (Guy Pearce), který se svou novou přítelkyní (Katie Holmes) renovuje interiéry gotického domu. Architektova malá dcerka ale objevuje, že v domě jsou podivní malí démoni, kteří chtějí, aby se stala jednou z nich. Dospělí jí ale bohužel nevěří.

Foto: Aktuálně.cz

Celovečerní debut režiséra Troye Nixeyho je vícero recenzenty přijímán jako nejděsivější horor dosavadní sezony a kritici oceňují, že se snaží svým neokázalým stylem přiblížit stylu originálního televizního snímku ze 70. let, aniž ho přímo kopíruje.

Objevují se ovšem i skeptičtější ohlasy. Podle Petera Howella z deníku Toronto Star „se tento neumělecký film přibližuje zneužívání dětí v tom smyslu, že necitlivě proměňuje původně dospělou hrdinku v zanedbávané a vyděšené škvrně". Z více recenzí pak vyznívá, že spíše než strašidelný je film spíše hrozivě smutný.

Některým kritikům ale dílo připadá spíš neoriginální. „Je to vleklý odvozený guláš gotických motivů - Shining tu potkává Koralínu a Gremliny," popsal to  Owen Gleiberman v Entertainment Weekly.

Příliš improvizace

Poslední, třetí novinka Our Idiot Brother, jejíž premiéra do českých kin zatím není naplánována, se umístila ve víkendovém žebříčku na pátém místě se sumou 6,6 milionu z 2555 kin. Návštěvnost na sál tak byla minimální, ale vzhledem k pětimilionovému rozpočtu nejde o žádnou tragédii. Komedie režiséra Jesseho Peretze (jehož posledním počinem byla komedie Prodám šéfa, zn. Spěchá, z roku 2006) vypráví o beznadějném hippísáckém a zhuleném idealistovi Nedovi (hraje ho Paul Rudd), který se neustále dostává do problémů.

Foto: Aktuálně.cz

Poté, co si za prodej marihuany odsedí trest ve vězení, hledá útočiště u své matky a tří sester (Emily Mortimer, Elizabeth Banks a Zooey Deschanel). Všem postupně způsobuje problémy v jejich vztazích, ale nakonec se zdá, že jeho „idiotský" přístup k život spíš dává ostatním zrcadlit jejich nedostatky. (Zjevná je jistá inspirace u Dostojevského románu Idiot o knížeti Myškinovi.)

Recenzenti přijali film poměrně vstřícně. Na Rottentoematoes vyznívá kladně 66 z 99 recenzí a průměrné hodnocení vychází na 6,3 bodů z deseti. Jeho základní problém popsal Kyle Smith z New York Postu: „Film jde ve své dobré povaze tak daleko, že není nikdy víc než jemně zábavný."

Další kritici, jako třeba Mick LaSalle ze San Francisco Chronicle, to vidí jinak: „Mohlo by být mírně zábavné a falešné, ale místo toho to je opravdu zábavné a životně opravdové". Roger Ebert z Chicago Sun-Times soudí: „Je osvěžující, že v pozdním létě přichází komedie, která není postavena na nenávisti ke svým postavám."

Většina pochybností okolo Our Brother Idiot se točí kolem toho, že ve filmu je tolik viditelné improvizace, až tu v podstatě není žádný scénář, a nakonec se tak plýtvá talentem mnoha dobrých herců.

 

Právě se děje

Další zprávy