Los Angeles - Ve věku pouhých 62 let zemřel v neděli ve svém domě v Malibu obklopen rodinou nejslavnější trikový specialista všech dob Stan Winston. Jeho renesanční talent se uplatnil jak ve výrobě kostýmů a masek, tak i v návrzích animatronických loutek a od 90. let jejich bezešvém propojení s počítačovými efekty.
Z celkem zhruba 75 celovečerních filmů pro kina i televizi, pod nimiž byl za čtyřicet let podepsán, jsou nejslavnější snímky režisérů Johna Carpentera, Stevena Spielberga, Jamese Camerona a Tima Burtona.
Stvořil model Terminátora, Predátora, Vetřelců, dinosaurů z Jurského parku, řadu monster pro Batmana (včetně masové scény s umělými tučňáky) nebo make-up Střihorukého Edwarda, stejně jako neustále metamorfující zrůdu pro horor Věc, medvídka pro sci-fi A. I. Umělá inteligence a další desítky bytostí.
Deset nominací na Oscara
Sám tvrdil, že nikdy nedělal pouze speciální efekty: "Dělám postavy s charaktery, skutečná stvoření." A opravdu: jeho výtvory byly unikátní tím, že je bylo možné zabírat ve velkých celcích, mohly se komplikovaně hýbat a zároveň snímat detaily jejich "tváří" s jemnou mimikou.
Byl za ně desetkrát nominován na Oscara, poprvé v roce 1981 za sci-fi komedii Heartbeeps o uprchlých robůtcích, kteří si založí rodinu a naposledy v roce 2001 za zmiňovanou Umělou inteligenci. Čtyřikrát cenu Akademie získal: za Vetřelce (1986), Terminátora 2: Soudný den (1991), filmy Batman se vrací (1992) a Jurský park (1993).
Proslulá je i jeho maskérská práce pro Interview s upírem a dva "opičí filmy" Kongo (podle románu Michaela Crichtona) a Instinkt (s Antonym Hopkinsem), kde se snažil překonat výkony trikařského konkurenta i občasného spolupracovníka Ricka Bakera (King Kong, Tarzan, Gorily v mlze).
Kromě vážných filmů se věnoval i komediím, parodiím a dětským snímkům. Známý je Hon na myš (1997), Inspektor Gadget (1998), Malí vojáci (1998) a Galaxy Quest (1999), kde je hlavní mimozemský padouch Sarris pojmenován podle obávaného filmového kritika Andrewa Sarrise.
Winston sám přímo režíroval pouze nepříliš povedený horor Pumpkinhead (pochopitelně s vynikajícími efekty) a čtyřicetiminutový videoklip pro Michaela Jacksona Ghost. (O tom, že by Jacksonovi dělal i make-up, ale není nic známo.)
Co bude dělat James Cameron
V posledních letech se král trikařů, který měl dokonce hvězdu na Chodníku slávy, věnoval produkci televizních sci-fi seriálů. Z jeho typických návrhů vychází i populární počítačová hra StarCraft, jejíž tvůrci mu věnovali speciální poděkování.
Posledním Winstonovým dokončeným filmem je letošní Iron Man, kde hlavní hrdina vlastní neuvěřitelně složitý bojový oblek. Scény z domácí laboratoře, kde oblek vyvíjí, velmi odpovídají tomu, jak vypadala Winstonova pracovna.
Slavný trikař za sebou zanechává několik rozdělaných projektů, nejdůležitějšími a nejnáročnějšími je čtvrtý Terminátor a dlouho připravovaná 3D sci-fi Jamese Camerona Avatar, která se má stát novým milníkem v dějinách speciálních efektů.
"Zábavní průmysl ztratil génia a já jednoho z mých nejlepších přátel... To, co bude žít navždy v mém srdci, je způsob, jímž se Stan choval ke všem svým přátelům, jako by to byli členové jeho rodiny," prohrál sil guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger, jenž Winstona poznal díky natáčení Predátora a tří Terminátorů.
James Cameron, který s Winstonem začínal na Terminátorovi a spolu přepracovali návrh Vetřelce z původního filmu z roku 1979, řekl: "Stan jel na plné obrátky, práce mu byla zároveň zábavou. Byl to člověk velmi milý, moudrý a vtipný. Byl dítě, které nikdy nevyrostlo a jehož snem bylo psát velké věci na plátna kin po celém světě. Jsem hrdý na to, že jsem byl jeho přítel a budu ho postrádat."
Nikdy jsem neměl noční můry
Winston studoval malbu a sochařství na University of Virginia, do Hollywoodu se přestěhoval v roce 1968 ve dvaadvaceti. Původně chtěl být hercem a živil se jako "komik na stojáka". V roce 1972 dostal zaměstnání u Disneyho, jednou z jeho zdejších prací byl televizní Pinocchio.
Záliba ve starých hororech ho ale dovedla k tomuto žánru; paktoval se s mladými režiséry, kteří mu umožňovali experimentovat s novými technologiemi a materiály.
O jeho povaze a přístupu k práci nejlépe vypovídá tento výrok: "Lidé, kteří se bojí chodit na hororové filmy, se v zásadě bojí něčeho ve svých vlastních životech. Ptají se mě: Máte noční můry? Ale já nikdy žádné neměl! Chodím na filmy a vidím ty nejbizarnější věci a nijak mi to nevadí. Je až šílené, jaká je to zábava. A myslím, že je to velmi zdravé."
Výtvory Stana Winstona jsou unikátní i tím, že přese všechnu svou pokrokovost a nápaditost neupozorňovaly samy na sebe a hladce zapadaly do příběhů. Jejich tvůrce neměl potřebu exhibovat své dovednosti; maximálně se ve filmech, na nichž se podílel, opakovaně objevují scény, kde některý z hrdinů cosi kutí v dílně či v jakémsi zákulisí, než jde do akce.
Winstonovo jméno bude navždy zapsáno mezi trikařskými mágy jako jsou či byli Harry Harryhausen, Carlo Rambaldi, Rick Baker, Rob Bottin, Jim Henson, Patrick Tatopoulos či Denis Murren. Mezi nimi však jeho jméno září nejjasněji.
Zástupce jeho trikového studia oznámil, že příčinou bylo podlehnutí mnohočetnému myelomu, jímž Winston trpěl sedm let.